Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR samt avtal

Produkter
(logga in för att koppla)

blixten2222

Aktiv medlem
Som jag förstått det så säljer man inte bilder utan rätten att använda kopier?
Ska man i avtalet då även ange hur länge bilderna får användas?

Sen undrar jag om man kan retuschera i lightroom cc? Får bara upp histogramet, inga penslar eller nått sånt. Vill tillägga att jag är helt grön inom redigering :)
 
Som jag förstått det så säljer man inte bilder utan rätten att använda kopier?
Ska man i avtalet då även ange hur länge bilderna får användas?

Sen undrar jag om man kan retuschera i lightroom cc? Får bara upp histogramet, inga penslar eller nått sånt. Vill tillägga att jag är helt grön inom redigering :)
Till ett företag kan du skriva det men knapapst till en privatpreson.

Visst går det. Är du i developmodulen? Har du importerat ngn bild?
 
Tack Erik!

Vad är developmodulen?
Ja jag har fått in nån bild. Räcker de med lightroom för att ta bort lite rynkor och hårstrån samt räta ut lite plagg?

Det finns flera moduler i LR. Du importerar via Bibliotek. Sedan väljer du en bild och Går in på Framkalla och där kan du jobba med bildbehandling, Men innan du går vidare så rekommenderar jag att du att du går igenom Moderskeppets Lightroom kurs. Den är gratis och tar drygt en timme. Så får du en liten inblick.

http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/grunderna-i-lightroom/
 
Tack Erik!

Vad är developmodulen?
Ja jag har fått in nån bild. Räcker de med lightroom för att ta bort lite rynkor och hårstrån samt räta ut lite plagg?

Lightroom har ju olika moduler. En som är anpassad för att organisera sina bilder, en för redigering, en för utskrift etc.

Develop är redigeringsmodulen, på svenska heter det nog Framkalla.

I LR kan du göra en del grundläggande redigering men för mig låter det som om du behöver ett annat verktyg för den typ an retuschering som du beskriver.
 
Lightroom har ju olika moduler. En som är anpassad för att organisera sina bilder, en för redigering, en för utskrift etc.

Develop är redigeringsmodulen, på svenska heter det nog Framkalla.

I LR kan du göra en del grundläggande redigering men för mig låter det som om du behöver ett annat verktyg för den typ an retuschering som du beskriver.

Okej tack!
 
Du copyrightar och lägger till kontaktinfo i dina bilder i EXIF/metadata - finns inställningar för det i Lightroom. Skall du visa upp bilder på din webb så kanske det kan vara lämpligt med en liten diskret logga på bilden också. Men det är upp till var och en.
 
Bör man ha vattenstämpel på sina bilder som man lämnar ut till privatpersoner?

Om du säljer eller ger bort bilder för privat bruk (annat bruk också för den delen) så skulle i alla fall jag som köpare inte vilja ha en vattenstämpel på bilden.
Bilden ska ju upplevas såsom den är, från kant till kant. Och en vattenstämpel, hur diskret den än är, är ju ett störande inslag i bildupplevelsen.

Hellre då att man avkräver byline i anslutning till bilden om någon till exempel ska publicera den offentligt på webb eller i trycksak.
Men knappast om någon privat vill rama in och hänga upp bilden på sin vägg.
 
Om du säljer eller ger bort bilder för privat bruk (annat bruk också för den delen) så skulle i alla fall jag som köpare inte vilja ha en vattenstämpel på bilden.
Bilden ska ju upplevas såsom den är, från kant till kant. Och en vattenstämpel, hur diskret den än är, är ju ett störande inslag i bildupplevelsen.

Hellre då att man avkräver byline i anslutning till bilden om någon till exempel ska publicera den offentligt på webb eller i trycksak.
Men knappast om någon privat vill rama in och hänga upp bilden på sin vägg.

Vad är byline?
Samt hur man synkar från dator till mobil i lightroom? Så jag kommer åt mina bilder på mobilen som jag har på dator? Inte bara tvärt om?
 

En byline, eller mer korrekt bildbyline, är den credit som ges till en fotograf i anslutning till bilden i publicerad form. Kan aktingen stå precis i anslutning till bilden. Eller om det är del av en artikel så kan det i början/slutet av artikeln stå "Text: Sven Svensson. Foto: Svea Sveasson." Alternativt om foton publiceras i en mer strikt formgiven publikation där man inte vill störa med byline i anslutning till bilderna kan namnen på alla fotografer listas i början eller i slutet av trycksaken, fördelaktigt med sidnumreringar så man vet vilken fotograf som tagit vilka bilder på de olika sidorna.
 

Bilagor

  • Foto 2015-11-11 08 33 11.jpg
    Foto 2015-11-11 08 33 11.jpg
    53.8 KB · Visningar: 26
Hej!
Jag har en jpeg bild i LR som jag vill sätta en liten vattenstämpel på samt spara på typ 60 för webben. Hur går jag tillväga? Hittar inte det i LR.

Mvh Johan

Det gör du när du exporterar en bild. I dialogrutan som kommer upp då finns en sektion som handlar om vattenstämpling.

En annan sektion handar om storlek och komprimeringsgrad.

PS. Det är ofta bättre att du skapar en ny tråd för varje specifik fråga. Rubriken "LR samt avtal" lockar kanske inte så många läsare! :) Rätt forumdel för Lightroom frågor är "Övriga mjukvaror"
 
Det gör du när du exporterar en bild. I dialogrutan som kommer upp då finns en sektion som handlar om vattenstämpling.

En annan sektion handar om storlek och komprimeringsgrad.

PS. Det är ofta bättre att du skapar en ny tråd för varje specifik fråga. Rubriken "LR samt avtal" lockar kanske inte så många läsare! :) Rätt forumdel för Lightroom frågor är "Övriga mjukvaror"

Okej! Tackar för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.