ANNONS
Annons

LR: Hjälp, min katalog är borta!

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Kanske har det att göra med att jag var tvungen att lite brutalt stänga av datorn i morse när den hade hängt upp sig och medan LR var öppet. Inte ens ctrl + alt + del funkade.

När jag nu startade igen och öppnade LR så fick jag för det första upp ett ovanligt meddelande om jag ville bli informerad om updates automatiskt eller köra manuellt. Det kom aldrig annars när jag öppnade LR.

Sen (och det är det värsta) visar LR inte den aktuella katalogen på C, utan en uråldrig version på I (bara aktivt när jag har på min extrena hårddisk). Då är inga bilder efter januari 2012 med och alla med frågetecken så klart eftersom I som sagt inte är på.

Hur får jag in mina bilder från C nu igen? Både filerna och aktuell lrcat finns ju där.

Jag antar att jag måste gå via "Find missing folder". Men eftersom jag inte gör detta så ofta och med erfarenheten av att det snabbt blir ännu krångligare om man klickar på fel ställe, så tänkte jag fråga för säkerhets skull. Det handlar ju inte bara om att hitta bildfilerna, utan även den aktuella lrcat ska ju läsas in.

Bifogar en screenshot, hoppas man ser nåt.

Bilagor

• LRscreenshot1.jpg
    LRscreenshot1.jpg
    24 KB · Visningar: 300
Förlåt den kanske dummaste av alla frågor, men hur "tar man fram" den? Finns det något sätt att aktivera den via LR? Eller hur gör man?

Du ska INTE återimportera bilder, eller "find missing folder" elelr nåt sånt. Det du ska göra är att öppna din originalkatalog. Den ligger där den låg förut. Allt borde finnas kvar.

F** också, kan inte det krångla lite oftare så man får rutiner....

Jag gick först via file --> open catalog. Jag trodde att man då bara markerar den översta mappen (det som hos mig heter LR-Bilder) och öppnar. Men då öppnar sig ju mapparna därunder. Och det är mååånga mappar.... En för varje vecka i slutändan. Skall man verkligen klicka fram varenda en? Eller gå in i den nedersta nivån och markera alla mappar som ligger parallellt där (i mitt fall en för varje vecka)?

Därför har jag *rodna* visst markerat gått in i den översta nivån I och sen via Refind missing folders letat upp mappen "Egna bilder" där min LR-mapp "LR_Bilder" ligger. Men det finns många frågetecken kvar, och strukturen är inte riktigt samma som den fysiska på hårddisken som fanns där tidigare.

Ser ut så här nu:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2722427.htm?set=mp

Du ska alltså hitta den katalogfil (LR's databas) som du använde innan kraschen. Den finns med all säkerhet kvar. Att hålla på med "find missing" på en gammal katalogfil kommer bara att ställa till problem, eftersom du inte kommer att kunna återskapa din aktuella katalog. Sluta med det.

Du ska leta efter en fil som har .lrcat som ändelse, alltså LRCAT, inte ircat, det är alltså "ell-err-cat", inte "ii-err-cat". Lrcat som filtyp är en förkortning av LightRoom CATalog. Denna fil är LR's databas, och det du vill göra är att hitta den databasfil som du använda precis innan kraschen. Om du jobbar med en gammal backup-katalog från årsskiftet så kommer du aldrig att kunna "hitta" några nyare filer i den, oavsett hur mycket "find missing" du än gör, eftersom en databasfil från årskiftet bara innehåller information som fanns vid årsskiftet.

Prova att hålla nere Alt-tangenten när du startar LR. Har du tur så kan du då kanske hitta katalogen där och välja vilen du vill jobba med.

Nu har jag ju min katalog tillbaka.

Men kan det ha med detta strul att göra att plötsligt alla dng:s ligger i ProPhoto RGB i stället för AdobeRGB? Hur kommer det sig? De är ju fotade i Adobe RGB.

Och när jag har haft ett foto öppnat i PS via LR så brukade filen alltid sparas som psd och läggas till i LR katalogen. Nu blir det en tif-fil i stället. Var ställer man in det?

Nu har jag ju min katalog tillbaka.

Men kan det ha med detta strul att göra att plötsligt alla dng:s ligger i ProPhoto RGB i stället för AdobeRGB? Hur kommer det sig? De är ju fotade i Adobe RGB.

Och när jag har haft ett foto öppnat i PS via LR så brukade filen alltid sparas som psd och läggas till i LR katalogen. Nu blir det en tif-fil i stället. Var ställer man in det?

Det är väl först när du öppnar filerna i ett externt program (eller exporterar dem) som bilderna byter färgrymd till ProPhoto RGB - råfilen har den färgrymd den har liksom :)

Du ställer in hur filerna ska öppnas i PS under Edit/Preferences/External Editing. Default är TIFF och ProPhoto RGB.

Där finns ingenting som heter External Editing. Kan det vara nån annanstans?

Vad kör du för version av LR? Jag har i och för sig för mig att det hette likadant i tidigare versioner, men så här ser det i alla fall ut när jag går in under menyn Edit och väljer Preferences i 4.1:

Capture.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar