Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR - Flytta bilder & katalog till ny HDD?

Produkter
(logga in för att koppla)

Krippa

Aktiv medlem
Hej!

Är någon super vänlig och hjälper mig!

Min HDD för bildarkivet är nu fullt och behövs flyttas. Hur kan jag "styra om" lightroom katalogen utan att fölora alla inställningar /data när jag ämnar flytta själva bildarkivet?

Jag har 3 HDD på min pc.
på C:/ Lightroom katalogen & program
på D:/ Ligger mitt bildarkiv (raw-filerna)
På K:/ Hitt vill jag flytta hela bildarkivet

Tacksam för snabbt svar!
Tack alla
/Kristofer

I ver. 1.1 kunde du flytta allt med vanliga windows explorer och sedan starta LR, få ett "error" om saknade kataloger och därefter peka var de befann sig.

/Håkan

Export folder

Ett smidigt sätt att flytta hela smacket med LR 1.2:
Välj Library, all photographs, klicka på en bild, markera allt, Ctrl+A, välj "export this folder as catalog..." under file menyn .. välj din nya HDD.. namnge katalogen "xyz" och resten känner du ..

De nya mappar heter
1. xyz Katalog
2. xyz. Previews.irdata
3. xyz. Ircat
4. Lightroom settings

slutligen byt catalog; File/ Open Recent/xyz catalogen.

Obs det fina är att du exporterar kopior, och
de gamla ligger kvar (säker flytt)

Vill passa på och ställa egna frågor om filhantering i Lightroom.

I samband med anskaffningen av en ny kamera är det dags att byta ut min kära RSP till något annat snart. Som efterföljaren ligger Lightroom närmast hjärtat. Dock är jag lite främmande till databasfunktionen i programmet. Undrar om hur den passar i mitt arbetsflöde som är följande:

1. Importerar raw bilderna till ett katalog på intern HD (döpt till ÅÅÅÅ-MM-DD_Event).
2. Framkallar mina bilder där och skapar tiff versioner i ett underkatalog (Converted).
3. Skapar jpeg kopior för olika ändamål i underkataloger (Print, Web etc.)
4. Med jämna mellanrum, när diken börjar bli full flyttar jag de äldsta katalogerna till en extern disk (via USB).

Lightroom kommer säkert att sakna filerna efter flytten. Om jag flyttar den med Staffans metod kommer de istället att saknas efter den externa disken är frånkopplad. Eller om den ansluts till en annan USB port nästa gång.

Finns det något smidigt sätt att hantera det hela?

Saknar eller saknar inte ?

Hej Timour
Ska försöka förklara hur jag uppfattar att det fungerar.
Vad du ser i biblioteket är previews av originalen på mellan 1024 till 2048 pixels.
Jag spar t.ex. previews på den släpbara PC´n och originalen på en separat hårddisk.Det medger att jag kan titta previews och göra ändringar i biblioteket (tex markera, sortera, namnge etc) på resande fot utan att riskera originalen.

LR sparar miniatyrbilderna så länge du själv vill; ändra under edit/preferenses/general/ catalog settings/file handling mellan 1 dag, 1 vecka, 1 månad eller aldrig.

Om du inte kan bestämma dig för en tid raderar du previews katalogen på din interna HD och den saknar sökvägen bara vid nästa startförsök.
Kopplar du bort HD kommer LR att sakna sökvägen till previews katalogen men miniatyrerna finns kvar tills du väljer att ta bort dem.

Re: Saknar eller saknar inte ?

cool cat skrev:
Hej Timour
Ska försöka förklara hur jag uppfattar att det fungerar.
Tack för svaret Staffan! Om jag förstår rätt sparas preview bilderna på den interna HDn så att jag kan se bilderna men naturligtvis inte redigera dem. Men vad händer om jag behöver redigera bilden som redan flyttad till en extern HD? Säger programmet "sökvägen saknas? Hur ska jag kunna hitta den igen?

Medan jag skrev kom jag på att du kanske menade att jag skulle flytta bilderna mha LR och då kommer programmet ihåg var de fanns senast. Dock hjälper detta föga om jag råkar koppla den externa HDn till en annan USB port (har typ sex stycken). Men detta är kanske ett övervinnligt problem.

Jag måste erkänna att jag känner rädsla inför databasprogram. Jag tycker att det är svårt att släppa kontrollen och låta programmet ta hand om filhanteringen. Jag oroar mig hela tiden för att allt jag noggrant taggar, framkallar, betygsätter etc. försvinner vid någon flytt eller om hårddisken där databasfilen ligger helt enkelt kraschar.

Jag tycker nästan att "det var bättre förut" när man sorterade bilderna manuellt och döpte dem smart. :) Å andra sidan vill man ju gärna ta del av den moderna tekniken. Med tanke på att det blir mer och mer bilder blir det kanske tom nödvändigt.

Timour!

I XP och Vista har du möjligheten att binda en enhetsbokstav till ditt externa lagringsmedia, så att oavsett port du återansluter via så får mediat alltid samma enhetsbokstav.

Mvh
Håkan

h.pettson skrev:
Timour!

I XP och Vista har du möjligheten att binda en enhetsbokstav till ditt externa lagringsmedia, så att oavsett port du återansluter via så får mediat alltid samma enhetsbokstav.
Verkligen? Hur gör man det (i XP)? Brukar nämligen ha problem när jag backar upp filerna till en extern drive. Backupp profilen pekar på ett ställe och HDn sitter på ett annat ibland.

Flytt av LR katalog

Ok så här är det;
Men vad händer om jag behöver redigera bilden som redan flyttad till en extern HD? Säger programmet "sökvägen saknas? Hur ska jag kunna hitta den igen?
- katalog & bildfiler läggs vid export med användning av LR i bildmappen på den nya HD´n, Det är bara att klicka på xxxLR.CAT så startar LR och du kan redigera som vanligt.

Om jag råkar koppla den externa HDn till en annan USB port (har typ sex stycken).
- Ser inte det som något problem, hittar du HD i utforskaren, hittar du xxxLR.CAT också..

Jag måste erkänna att jag känner rädsla inför databasprogram. Jag tycker att det är svårt att släppa kontrollen och låta programmet ta hand om filhanteringen.
- Skilj på miniatyrer och dina bilder
- LR måste skapa miniatyrer till katalogfunktionen, bilderna låter LR dig råda över, du får flera valmöjligheter tex att de ska 1) ligga kvar 2) kopieras 3) eller att bilderna ska flyttas till ny plats
- Du har alltid kontroll över bilderna, även om du avinstallerar LR kommer bildfilerna att ligga kvar där de lagts.

Jag oroar mig hela tiden för att allt jag noggrant taggar, framkallar, betygsätter etc. försvinner vid någon flytt eller om hårddisken där databasfilen ligger helt enkelt kraschar.
- Vid flytt(export av katalog) med LR kopieras en ny uppsättning bilder, taggar, metadata, miniatyrer mm, Original filerna flyttas inte
- LR har Back Up automatik (till valfri plats och med önskad frekvens) om du ställer in detta, klarar du även en HD krasch.

timofej skrev:
Verkligen? Hur gör man det (i XP)? Brukar nämligen ha problem när jag backar upp filerna till en extern drive. Backupp profilen pekar på ett ställe och HDn sitter på ett annat ibland.

- Kontrollpanelen
- Välj klassisk vy
- Administrationsverktyg
- Datorhantering
- Lagring
- Diskhantering

I det nedre högra fönstret bör du se dina diskar, inklusive USB, högerklicka och välj ändra enhetsbetckning.

Jag är lite osäker på hur pass stabilt det är - dvs om det verkligen funkar med flera diskar av samma sort osv.

OBS! Se upp så du inte assignar samma bokstav åt flera diskar, det kan ställa till det.

Mvh
Anders

Jag tror att det är smart att i så fall välja enhetsbokstav långt bak i alfabetet, dvs Z eller Y eller nåt sånt. Jag har nämligen fått för mig att Windows så att säga egenmäktigt tilldelar framifrån i alfabetet.

För den som törs sig på så kan man hitta ordningen i registret och editera den så att t.ex. kortläsare kommer före DVD i monteringsordning (dumt exempel, men ändå ett exempel)

Flera diskar av samma sort påverkar inte tilldelad enhetsbokstav, men däremot om man flyttar sin externa disk till en annan dator med fler enheter, även nätverksanslutna så finns risken att det krockar och den flyttbara disken kommer inte upp. Då får man återigen göra som AFJ skrev två inlägg ovan, fast för att byta enhetsbokstav denna gång.

Och flera diskar med samma enhetsbokstav kan vara riktigt hjälpsamt om man har flera för t.ex. bakuptagning.
Kanske t.o.m. kan användas till att växla mellan olika bibliotek i lightroom?

/Håkan

Jag har gjort operationen med att flytta bilders plats på disken, när jag köpte en NAS-disk (rekommenderas förövrigt) och det gick bra.

Foldrar som LR inte hittar markeras i rött, och man kan via höger musmeny tala om för LR var de befinner sig nu. Men flytta bara hela filträdet till en annan enhet/plats, att börja stuva om rejält bland foldrarna i hierarkin utanför LR rekommenderas inte...

Jo databaser är lite läskiga - "svart låda". Men om man ser till att LR alltid skriver till XMP-filer så är det ingen katastrof att tappa bort en LR-katalog. Man förorar dock virtual copies, snapshots, historik, kollektioner och lite sådant - men det viktigast; metadata, nyckelord och bildinställningar följer med ner i XMP-filerna så vid en import till en ny katalog har man kvar det. Om allt sådant bara lagrades i en databas hade jag inte kört LR.

clindh skrev:
Men flytta bara hela filträdet till en annan enhet/plats,

Precis - och därför tycker jag det är viktigt att man har en vettig trädstruktur med endast några enstaka "topp-mappar", då är det lätt att flytta hela rasket. Om man däremot gjort misstaget att lägga importen "en nivå för långt ner" så att man har 100-tals mappar på högsta nivån i LR, då blir det värre!

En fråga, hur många av er har valt att dela upp arbetet i flera LR kataloger? Hittills har jag lagt allt i en och samma databas men funderar på om det är klokt.

Mvh
Anders

Jag kör tre st kataloger; en för bilder som jag jobbar mest med - innehåller år 2006-2007

Sedan en för typ 2003-2005

Och en för äldre bilder.

LR har fortfarande problem med stora kataloger, även om det vart bättre iom 1.1 - och nu är det lätt också att hoppa mellan kataloger.

Nackdel förståss att man då inte kan göra en genemsam sökning efter äldre bilder på nyckelord, metadata odyl - men jag har sällan det behovet.

Katalogerna på disken har jag ordnat som
<år> / <månadsnummer>-<månadsnamn> / <händelse alt datum>

Ditt upplägg liknar väldigt mycket mitt.

Jag har dock alla bilder i en katalog än så länger - har visserligen bilder från 1997 och framåt men det är först från 2006 som jag börjat fota mer aktivt. Totalt har jag ca 10 000 bilder i LR, varav ca 8 000 härhör sig från de två senaste åren.

Jag har inte märkt några prestandaproblem än så länge, det borde ju inte vara några problem men hundratusentals poster.

Möjligen blir det värre om varje bild redigeras i LR, "history"-datan kan kanske bli tung?

Någon som vet vad det är för databasformat som ligthroom använder? Något eget eller? Det hade ju varit kul om man kunnat lästa databasen med extern program. Tänk vad mycket kul statistik över sitt fotande man kunnat plocka fram! Exempelvis, hur länge har jag väntat på att slutaren skall stänga, när på dygnet fotar jag mest, osv! :)

Mvh
Anders

dela upp i flera LR kataloger

AFJ skrev:
...
En fråga, hur många av er har valt att dela upp arbetet i flera LR kataloger? ...

Hej Anders
Jag fann snabbt (med >25000 bilder) att LR 1.0 inte var bra på att hantera stora mängder bilder, den blev otroligt seg. Lösningen blev att klippa ned arkivet i kataloger på ca 5-10000 bilder, naturligtvis blev der efter årtal. Nu med LR vers. 1.2 är det i alla fall bra att inte arbeta med för stora kataloger. Allt går snabbt och lätt. För dig som inte kör LR, pröva!, den kan vara din lösning på bildarbetet. Det bästa med LR är dess intuitiva uppbyggnad, skulle inte förvåna mig om PS4 tar upp gränssnittet från LR :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto