ANNONS
Annons

LR cache tvingar fram stängning av programmet

Produkter
(logga in för att koppla)

marwo

Aktiv medlem
Häromdagen när jag höll på att ladda in bilder fr. hårddisken till LR-katalogen, hängde sig datorn och började brumma ilsket ur högtalarna. Jag stängde ned den och återupptog sedan nedladdningen efter omstart. Det verkade gå bra. Men när jag påföljande gång skulle starta LR så fick jag upp meddelandet: "Lightroom påträffade ett fel vid läsning från förhandsvisningscache och måste avslutas. Lightroom kommer att försöka korrigera det här problemet vid nästa uppstart."
Men det går inte, varje gång jag startar programmet på det vanliga sättet så kommer detta meddelande upp. När jag klickar på OK (enda alternativet) så stänger programmet ned.
Jag måste nu öppna LR genom att gå in i datorn och leta upp den senaste LR-katalogen och öppna via den - det funkar. Jag har prövat att optimera LR och även tömma cache-minnet, men det hjälpte inte.
Någon som har något tips?
mvh/Martin

Library -> Previews -> Discard 1:1 previews

Eller det är den du menar med att tömma cachen?

Jag hade gjort som Bo, slängt previews.
Det är ett känt problem som kan uppstå vid för snabba nedstängningar att previews-filen blir okomplett. Kommer inte ihåg extension men googla så hittar du den nog.
Previews kan LR skapa om. Jag har LR inställt att radera alla previews äldre än 30 dagar.
Tror att det är ett HMV.

Tack alla. Är på jobbet just nu får pröva när jag kommer hem. Men det låter ju rimligt. Trodde nog att det var ungefär det jag gjorde när jag tömde cache-minnet, men uppenbarligen är det olika saker. mvh/Martin

Tack alla. Är på jobbet just nu får pröva när jag kommer hem. Men det låter ju rimligt. Trodde nog att det var ungefär det jag gjorde när jag tömde cache-minnet, men uppenbarligen är det olika saker. mvh/Martin

Vilken databas jobbade du med när du tömde cachen? Backupen eller den skarpa? Det är nämligen så att varje databas har sin egen preview-cache. Om det är så att du inte kan öppna den skarpa databasen så kan du heller inte radera dess cache innifrån LR. Om det är så att du kan öppna databasen men får något felmeddelande om cachen så är det inte osannolikt att raderingsfunktionen inte fungerar.

Därför bör du radera cachen manuellt när LR inte är igång.

Preview-cachen hittar du i en struktur under den plats där din catalog-fil ligger. Det är en faslig massa under-mappar och filer. Dessa kan du radera/döpa om eftersom de återskapas av programmet när det behövs.

Sedan finns det också en Camera Raw cache - men jag uppfattade det som att felmeddelandet avser dina förhandsvisningar.

Vilken databas jobbade du med när du tömde cachen? Backupen eller den skarpa? Det är nämligen så att varje databas har sin egen preview-cache. Om det är så att du inte kan öppna den skarpa databasen så kan du heller inte radera dess cache innifrån LR. Om det är så att du kan öppna databasen men får något felmeddelande om cachen så är det inte osannolikt att raderingsfunktionen inte fungerar.

Preview-cachen hittar du i en struktur under den plats där din catalog-fil ligger. Det är en faslig massa under-mappar och filer. Dessa kan du radera/döpa om eftersom de återskapas av programmet när det behövs.

Sedan finns det också en Camera Raw cache - men jag uppfattade det som att felmeddelandet avser dina förhandsvisningar.

Det räcker med att byta namn på filen/mappen dinKatalog Previews.lrdata, ex vis dinKatalog Previews2.lrdata så skapar Lightroom en ny fräsh och fungerande sådan.

Tack igen. Jag gjorde så att jag hittade och kastade två preview cache-mappar som jag hittade ("gundkatalogen" + backupen), och sedan öppnade programmet som vanligt igen.
Med vänlig hälsning / Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar