Annons

Lr 5 jobbar inte!

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Hej.
När jag i nämnda program markerar ett antal bilder för att tex. omforma till SV, säg 100 st. Då jobbar programmet bara med de bilder som är synliga i rullisten. Sen verkar det tappa lusten. När jag drar fram nästa omgång så de syns i rullisten, då fortsätter det att jobba. Mycket frustrerande. Vad göra?

Skapa nya förhandsvisningsbilder?

Markera bilderna och gå till Biblioteksmodulen, menyn Bibliotek->Förhandsvisningar->Skapa Förhandsvisningar…

Skapa nya förhandsvisningsbilder?

Markera bilderna och gå till Biblioteksmodulen, menyn Bibliotek->Förhandsvisningar->Skapa Förhandsvisningar…

Tackar.
Menar du att de jag inte ser inte finns för programmet heller?
Är det "skapa förhandsvisningar av standardstorlek" som jag skall aktivera?

Applicerar man en inställning på många bilder så ska inställningen gå igenom på alla valda bilder och då ska ju LR skapa nya förhandsvisningsbilder. Även på min maskin så ändrar inte LR till den nya bilden i rullningslisten förrän man rullar till nya bilder och kikar på dem.
Färg -> svartvitt blir ju ett antal bilder att göra om. Först är det den stora förhandsvisningsbilden, sen miniatyren i huvudfönstret och sen en för rullningslisten. Alltså tre bilder ska renderas per bild. Det sker inte ögonblickligen, och LR är "smart" att rendera de bilder som du ser först, sen går LR vidare för de bilder som inte syns för stunden. Och mitt i arbetet så rullar du i rullningslisten till de bilder som LR ännu inte hunnit göra om.

Helt i sin ordning alltså, och enda sättet snabbare få alla bilder processade är en snabbare dator. (eller mindre processer som stjäl kraft för stunden, tex brukar jag stänga ner stora program medans jag jobbar med många bilder i LR)

Mitt tips ovan att skapa nya Förhandsvisningsbilder är vid närmare eftertanke fel. Det blir ju bara mer jobb för LR.

Hej
Du kan ju “lura” Lr lite:

Minska höjden på rullningslisten till minimum så får du c:a 40-50 bilder, kanske beroende på skärmstorlek och upplösning. Svårt att se den lilla miniatyren, men för muspekaren över miniatyren och du ser större bild upp till vänster.
Hälsningar
HÅHÅ

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto