ANNONS
Annons

Lowepro Toploader 65 AW

Produkter
(logga in för att koppla)

Liten skogsdunge

Avslutat medlemskap
Hej

Jag undrar ifall det finns någon som använder Lowepro Toploader 65 AW som kameraväska till sin D70 med Af-S Dx 18-70/3,5-4,5G IF ED.

1) Kan man ha motljusskyddet på när man har kameran i väskan?

2) Vad är ert omdöme om Lowepro Toploader 65 AW?

Kameraväskan är tänkt att använda, när man bara behöver ha kameran och zoomen med sig. Annars så använder jag min Domke F2.

/Patrick

Just 65AW skulle jag inte använda till den kombinationen pga av att den är tjock nog för kamera med vertikalgrepp, samtidigt som den bara är lagom djup för ett objektiv i klass med 18-70 eller som jag använder, 28-135. Vet inte hur dessa skiljer sig åt, kanske om man plockar ut vadderingen i botten och det är kortare än 28-135an. Tveksamt.

Jag kör ett 28-135 och kamera med vertikalgrepp i. Det funkar perfekt, men då med bakvänt motljusskydd.

För överigt finner jag att 65AW är en toppenväska. Har sprungit omkring i olika delar av värden med den, från 35ºC på filippinerna till -25ºC i alperna. Inga problem, och regnskyddet fungerar också så länge regnet inte kommer för mycket från sidan.

Den är enkelt att med sina ögglor slänga upp med karbinhakar på framsidan i remmar till en vanlig ryggsäck. Jag har min lilla Haglöfs på ryggen, och 65AW på magen i karbinhakar.

Hej Peter

Jag har mätt kameran och det visar sig att väskan är mellan 2-2,5 cm djupare än vad kameran är. Enligt min mättning på höjden, så kan jag ha motljusskyddet på.

Men jag har 2 frågor till:

1) Är öglorna på väskan och "karbinhakarna" på remmen gjorda av metall eller plast?

2) Gör det något att väskan är 2-2,5 cm större än kameran i djupled?

/Patrick

Senast ändrad:
70AW

Hej Peter,

om du skulle undra hur det är med en 70AW.
Så hör av dig. Har precis fått en.

I väskan har jag en Canon 20D och 17-85mm IS USM lins. Fortfarande fullt med plats för en massa annat.

Mvh Loris

Re: 70AW

Red Joker skrev:
Hej Peter,

om du skulle undra hur det är med en 70AW.
Så hör av dig. Har precis fått en.

I väskan har jag en Canon 20D och 17-85mm IS USM lins. Fortfarande fullt med plats för en massa annat.

Mvh Loris

Hej Loris

Har du ett batteripack på 20D?
Om ej hur tycker du att det funkar, eftersom kameran är mindre än väskan i djupled.
Undrar för 65AW har samma mått som 70AW i djup.

/patrick

De övre ögglorna för axelrem är av metall. karbinhakarna i remmen är i metall.

De undre mindre öglorna på väskan för användning av sele är i plast, men dom bär också en mindre vikt.

Väskan blir ju smalare i botten, och för mitt 28-135 så är den för grund för att använda med motljusskydd, utöver att vara för liten i omkrets.
Men en 20D+28-135 är ju 17cm på djupet och blir 21cm när man lägger till motljusskyddet, samt att omkretsen på motljusskyddet är mycket större än objektivet i sig. Jag kör med batterigrepp och det är perfekt.

Det ingår även en löstagbar mjukdel att lägga i botten om man har ett kortare objektiv och vill ha något mer under.

Hej Patrick,

när du säger batteripack menar du då det extra "Battery Grip" BG-E2 som man kan köpa till?

Oavsett så finns det såpass mycket plats kvar att du bör får plats med det monterat på huset utan några större problem.

Annars så har jag några extra batteripack som jag kan få plats med på en massa andra ställen. Men just nu kör med dom i ytterfacket på väskan med separat dragkedja.

Fotade ett bröllop idag. Väskan funkade kanon. Skulle bara vilja påpeka att om man är rejält rund om magen så kan axel remmen kännas kort.

Personligen har jag normalt midjemått men upptäckte att jag behövde förlänga remmen när jag hade vinterjackan på mig. När jag väl gjort detta fanns det inte mycket rem kvar att justera med.

Damocles skrev:
De övre ögglorna för axelrem är av metall. karbinhakarna i remmen är i metall.

De undre mindre öglorna på väskan för användning av sele är i plast, men dom bär också en mindre vikt.

Väskan blir ju smalare i botten, och för mitt 28-135 så är den för grund för att använda med motljusskydd, utöver att vara för liten i omkrets.
Men en 20D+28-135 är ju 17cm på djupet och blir 21cm när man lägger till motljusskyddet, samt att omkretsen på motljusskyddet är mycket större än objektivet i sig. Jag kör med batterigrepp och det är perfekt.

Det ingår även en löstagbar mjukdel att lägga i botten om man har ett kortare objektiv och vill ha något mer under.

Hej Peter

Tack för svaren, men jag undrar.

1) Vilken diameter har 28-135:an?

2) Ingår det en löstagbar mjukdel till alla Toploader i AW-serien?

/Patrick

1) Vilken diameter har 28-135:an?
- 78mm som störst.

2) Ingår det en löstagbar mjukdel till alla Toploader i AW-serien?
- Vet inte, jag vet att det är tre delar till 65AW, två justerbara sidodelar vilka även har tunna tygfickor på utsidan av sig och även en lös mjuk platta för att ha i botten om man vill ha två mindre objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar