Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lowepro Slingshot 200 AW, nått att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

afro samurai

Avslutat medlemskap
Hejsan! Jag har precis köpt ett sigma 10-20mm (efter min tråd om det, här på samma sida =)). Jag har nu Nikon D40, Sigma 10-20, Nikon 18-55, Sigma 70-300, och hade snart tänkt köpa en blixt.. Och min lilla kameraryggsäck börjar bli lit trång. Jag vill hålla mig till ryggsäck för det praktiska, men vill ändå komma åt kameran snabbt. Så jag tänkte, Slingshot? Den verkar snabb och bra. Jag kollade lite på nätet på 300 AW och 200 AW, på nätet verkade 300 bättre. Men när jag prövade dom i butik var 300 väldig stor och klumpig.
Så min fråga är: Räcker 200 AW för min utrustning? Funkar den bra? Och allmän kritik om väskan =).
Tack i förskott för svar! Vet att det går snabbt att få bra svar på denna sidan =).

MVH Max.

Hejsan! Jag har precis köpt ett sigma 10-20mm (efter min tråd om det, här på samma sida =)). Jag har nu Nikon D40, Sigma 10-20, Nikon 18-55, Sigma 70-300, och hade snart tänkt köpa en blixt.. Och min lilla kameraryggsäck börjar bli lit trång. Jag vill hålla mig till ryggsäck för det praktiska, men vill ändå komma åt kameran snabbt. Så jag tänkte, Slingshot? Den verkar snabb och bra. Jag kollade lite på nätet på 300 AW och 200 AW, på nätet verkade 300 bättre. Men när jag prövade dom i butik var 300 väldig stor och klumpig.
Så min fråga är: Räcker 200 AW för min utrustning? Funkar den bra? Och allmän kritik om väskan =).
Tack i förskott för svar! Vet att det går snabbt att få bra svar på denna sidan =).

MVH Max.

200'n är kanon och du kommer att kunna få med dina prylar!

Jag hade min 400D på snedden med Canons 70-200 F4 IS och fick ändå plats med 2 objektiv. Smidigast är såklart om du får plats ,med sigman "stående i ett fack så att du inte måste ha den på kameran. Blixten hade jag i toppfacket. 300'an har jag inte provat. 200'an är supersmidig, något jag tänkt på fler än en gång.

Jo 200:an räcker nog till, dock kan den bli lite trång om du köper någon glugg till.
Du kan bli lite öm i höger axel efter en tid, kanske 3h - en halv dag.
Ska du cykla är den inte så lämplig, har själv bytt till en Lovepro Flipside 400, visserligen en ryggsäck men mycket skönare.
Prova att söka här i forumet på slingshot får du mer kött på benen, här finns det recensioner:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10226

Jo 200:an räcker nog till, dock kan den bli lite trång om du köper någon glugg till.
Du kan bli lite öm i höger axel efter en tid, kanske 3h - en halv dag.
Ska du cykla är den inte så lämplig, har själv bytt till en Lovepro Flipside 400, visserligen en ryggsäck men mycket skönare.
Prova att söka här i forumet på slingshot får du mer kött på benen, här finns det recensioner:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10226

Ett objektiv till hade jag inte tänkt mig, men som sagt en blixt =). Nja min kamera eller objektiv är inte så stora och tunga så jag tror (hoppas) inte att min axel ska få problem =). Jag har som sagt en ryggsäck just nu, och jag tycker inte jag får ut kameran tillräcklig snabbt, därav tanken på slingshot modellen. Jag var inne och kollade lite på recensionerna, men tycker det är bättre att nämna vilken utrustning jag har och utgå från det =). Tack för ditt svar!

Den rymmer din utrustning, men som tidigare sagt kommer ditt 70-300 få pressas in.

200'an räckte för min 30D, 18,50 2,8, 70-300 IS och fasta 50. Problemet var att laddare, rengöring osv fick pressas in i toppfacket.

Den är inte lämplig för längre promenader på grund av snedbelastningen, men är så härligt smidig då man inte behöver lägga väskan på marken för att få upp kameran.

Det finns väl en lowepro sling modell som har normal avlastning. Kan vara ett alternativ?!

Det var mina tankar och jag vill påpeka att jag var nöjd med väskan, men min utrustning växte lite och därför bytte jag.

Ha de!

Den rymmer din utrustning, men som tidigare sagt kommer ditt 70-300 få pressas in.

200'an räckte för min 30D, 18,50 2,8, 70-300 IS och fasta 50. Problemet var att laddare, rengöring osv fick pressas in i toppfacket.

Den är inte lämplig för längre promenader på grund av snedbelastningen, men är så härligt smidig då man inte behöver lägga väskan på marken för att få upp kameran.

Det finns väl en lowepro sling modell som har normal avlastning. Kan vara ett alternativ?!

Det var mina tankar och jag vill påpeka att jag var nöjd med väskan, men min utrustning växte lite och därför bytte jag.

Ha de!

Jo men man kan väll inte jämföra snabbheten med en slingshot och en fastpack (tror det var modellen du tänkte på) som har 2 remar istället för en. Då måste man ta av sig en rem istället för att bara "slänga" fram den. Ja nu slog det mig, hur blir det om jag inte har 70-300 på huset? Går 70-300 ner stående i ett av facken? Tack för ditt svar iallafall! =) Fick mig att tänka vidare.

Jo men man kan väll inte jämföra snabbheten med en slingshot och en fastpack (tror det var modellen du tänkte på) som har 2 remar istället för en. Då måste man ta av sig en rem istället för att bara "slänga" fram den. Ja nu slog det mig, hur blir det om jag inte har 70-300 på huset? Går 70-300 ner stående i ett av facken? Tack för ditt svar iallafall! =) Fick mig att tänka vidare.

Fastpack, ycket möjligt...

Det är inte snabbheten jag jämför utan bara att du i båda fallen (en eller två remmar med sling modell) slipper lägga grejerna på backen.

Nej, mitt 70-300 gick inte ner stående utan förvarades parallellt till vänster om objektivet som satt på kameran.

Smidigast är såklart om du får plats ,med sigman "stående i ett fack så att du inte måste ha den på kameran.
(Vilket funkar bra med ett Sigma 70-300)

Jag var väldigt nöjd med min 200, men sålde då jag inte fick plats med mitt 400mm. Väskan rymmer ändå ganska mycket tycker jag, och smidigt format. "Sling"-funktionen fungerar bra, använde den även i slalombackarna med gott resultat.

Lowepro har numera även "Fastpack" som är av liknande typ - lättåtkomlighet prioriteras.

Enda nackdelen som jag såg det är att den sticker ut som kameraväska, nästa gång jag köper en 'liten' fotoväska blir det istället någon axelväska, typ Crumpler.

EDIT:
Läste inte igenom alla inlägg förut.
Är det era Canon/Nikon 70-300 som inte går ner? Jag är tämligen säker på att mitt Sigma 70-300 APO gick ner galant stående, liksom Canon 100/2,8 Macro.

Bilagor

• slingshot.jpg
    slingshot.jpg
    97.6 KB · Visningar: 262
Senast ändrad:
Fastpack, ycket möjligt...

Det är inte snabbheten jag jämför utan bara att du i båda fallen (en eller två remmar med sling modell) slipper lägga grejerna på backen.

Nej, mitt 70-300 gick inte ner stående utan förvarades parallellt till vänster om objektivet som satt på kameran.

Jo det har du rätt i =), det underlättar mycket att slippa sätta ner väskan. haha jag är rädd att jag inte förstår var du pregade in ditt 70-300.

Enda nackdelen som jag såg det är att den sticker ut som kameraväska, nästa gång jag köper en fotoväska blir det istället någon axelväska, typ Crumpler.

Jag tänkte också på axelväska, men tyckte att en ryggsäck (1 eller 2 remar) var mycket mer praktiskt, tex. i skidbacken ;). Tack ändå för ditt svar!

Jag tänkte också på axelväska, men tyckte att en ryggsäck (1 eller 2 remar) var mycket mer praktiskt, tex. i skidbacken ;). Tack ändå för ditt svar!
I skidbacken är denna mycket mer lämplig än axelväska, definitivt.
Jag hade det lilla spännet (som går från stora remmen - över midjan - till andra sidan väskan) låst när jag skidade, och stabiliteten kändes som en "riktig ryggsäck". När man åkte lift var det bara att lossa det lilla spännet och hiva fram väskan på magen. Mycket smidigt, aldrig i vägen.

I skidbacken är denna mycket mer lämplig än axelväska, definitivt.
Jag hade det lilla spännet (som går från stora remmen - över midjan - till andra sidan väskan) låst när jag skidade, och stabiliteten kändes som en "riktig ryggsäck". När man åkte lift var det bara att lossa det lilla spännet och hiva fram väskan på magen. Mycket smidigt, aldrig i vägen.

Kanske missförstod dig Erik, jag menade i alla fall en sånhär axelväska
http://s2.thisnext.com/media/230x230_no_border/Lowepro-Nova-Beltpack-All_415A26E8.jpg
och det tror jag inte är praktiskare i en skidbacke? :p

Inne på ungefär samma spår iaf :)
Jag menade att Slingshot var mkt smidigare i skidbacken än en sån som jag spanar in, typ sån här. Och helt rätt, jag har en Nova (din länk) stående, men förstår inte hur nån kan få ut nån av den väskan. OK som förvaring, at most.

Inne på ungefär samma spår iaf :)
Jag menade att Slingshot var mkt smidigare i skidbacken än en sån som jag spanar in, typ sån här. Och helt rätt, jag har en Nova (din länk) stående, men förstår inte hur nån kan få ut nån av den väskan. OK som förvaring, at most.

Man kan i alla fall komma åt utrustningen snabbt =) alltid något, haha.
Allmän fråga: Många nämnde att det skulle bli problem om 70-300'at inte satt på huset. Då kanske 300 AW är ett alternativ? Vad tycker ni? =) och tack för alla svar hittills!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar