Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lowepro på Ebay från Kina

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte en Lowepro Flipside 300 på Ebay i våras/somras. 410 kr inklusive frakt. I Sverige låg då priset på denna mellan 900 - 1700 kr.

Någon som har köpt som kan berätta om de är skräp eller så ok som bilderna visar?

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eB...961&category=107894&pm=1&ds=0&t=1446030878837

Även om de säljs som orginal har jag väldigt svårt att tro de med de priserna

Funderar mellan en mkt enklare modell orginal som egentligen inte har allt jag skulle behöva eller testa från Kina för priset blir ungefär detsamma

Vissa hävdar att de fått kopior... http://feedback.ebay.co.uk/ws/eBayI...=25&iid=-1&de=off&which=negative&interval=365

Låter lovande!
När jag goggla om kameraväskor och ebay och kina dök de upp nog lika många som skrev skräp som bra. Men hitta inte mkt om just Lowepro kopiorna.

Kan ju köpa en pro modell då som täcker betydligt fler av mina behov för samma pris och när man är sjukpensionär så är sånt underbart för hade aldrig råd att köpa en promodell i Sverige

Gäller sen att hitta rätt säljare oxå

Var själv inne på att köpa en dylikt, men efter det att jag varit kontakt med säljaren avstod jag. Jag fick inget direkt svar, men underförstått förstod jag att det inte var original och jag köpte en på Amazon.co.uk istället, original för ~ 800:-, ~400:- lägre än i Sverige.

Vet inte om denna säljaren är seriös när han/hon påstår att det är "100% genuine" men som ordstävet förtäljer "om något låter för bra för att vara sant, då är det nog det"

Men du kan alltid chansa och sedan tala om för oss övriga på Fs om det var riktiga grejor, eller inte ;-).

Generellt sett så drar jag öronen åt mig om något som säljs som original kommer från Kina.

Bilderna visar nog originalet. Gissar att säljarens höga rating beror av att han mestadels säljer alla typer av väskor utan speciell koppling till något original, därav den höga andelen nöjda kunder.

Jag brukar utgå efter att priset måste vara rimligt när man önskar en originalprodukt. Som absolut bästa pris brukar jag kalkylera med ca. hälften exklusive tull-moms mot svenskt pris. Försöker alltid hitta med fri frakt och i 90% av fallen blir det inga tilläggsavgifter. Gäller dock inte väskor som alltid är skrymmande.
Har handlat ett 70-tal gånger (ebay) under ca. 10 år och aldrig blivit lurad. Rättesnöre: är det för billigt, avstå!

/Stephan

Bilderna visar nog originalet. Gissar att säljarens höga rating beror av att han mestadels säljer alla typer av väskor utan speciell koppling till något original, därav den höga andelen nöjda kunder.

Jag brukar utgå efter att priset måste vara rimligt när man önskar en originalprodukt. Som absolut bästa pris brukar jag kalkylera med ca. hälften exklusive tull-moms mot svenskt pris. Försöker alltid hitta med fri frakt och i 90% av fallen blir det inga tilläggsavgifter. Gäller dock inte väskor som alltid är skrymmande.
Har handlat ett 70-tal gånger (ebay) under ca. 10 år och aldrig blivit lurad. Rättesnöre: är det för billigt, avstå!

/Stephan
Precis, bilderna visar nog originalet, men det innebär inte att det är det man får hemskickat. Jag har också handlat på Ebay tidigare och fått vad som utlovats, men det innebär inte att man inte kan bli blåst. Och Precis som du säger, om det är betydligt billigare än hemma, då skall man nog tänka sig för ett extra varv.

Ex. Om en väska som kostar ~1200:- hemma men 400:- på Ebay, då skall du nog fråga dig om det är det du tror det är.

Låt mig ta en annan jämförelse. Jag har sökt på EN-EL15 (original batteri) till mitt Nikon D800E hus. Finns på Ebay för en bråkdel av priset här hemma, men jag skulle inte sätta i dom i mitt kamerahus. Googla på EN-EL 15 och titta på sökresultatet ( inte minst från Kina) och betänk att ett sådant batteri kostar här hemma ~ 750 :-

Någon som har köpt som kan berätta om de är skräp eller så ok som bilderna visar?

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eB...961&category=107894&pm=1&ds=0&t=1446030878837

Även om de säljs som orginal har jag väldigt svårt att tro de med de priserna

Funderar mellan en mkt enklare modell orginal som egentligen inte har allt jag skulle behöva eller testa från Kina för priset blir ungefär detsamma

Jag beställde en Flipside 500AW för några hundralappar på ebay förra året. Jag fick ett örhänge (!) och reklamerade att jag blivit blåst och fick tillbaka mina pengar från ebay. En månad gjorde jag om det hela och fick ingenting. Reklamerade och fick tillbaka pengarna. Provade en tredje och sista gång och fick faktiskt en väska för drygt 300kr. Tittar man väldigt noga på detaljer och jämför med ett original så hittar man små små skillnader så det är troligtvis en pirat jag fick. Kineser kopierar allt - till och med ris, men det är inte alltid automatiskt dåliga kopior! Trots det enorma strulet och väntan i flera veckor så blev jag nöjd till slut med själva väskan, men jag hade inte provat att beställa en fjärde gång! Ska kanske nämna att jag är en mycket van ebay-handlare och köpt hundratals varor från hela världen, inte minst Kina, men har aldrig haft så mycket strul som med just denna "Lowepro"-väska.

För en massa år sedan besökte en kollega Kina och köpte en pall full av kläder. Det var bl.a. De mest populära jackorna från North Face med fleecefoder. Jackorna såg identiska ut med originalet, men kvaliteten var bedrövlig. Det var nog "Gore-Tex", men när sömmarna inte håller hjälper det inte.

Ja, det går att köpa märkeskläder och -ryggsäckar i Kina billigt, men räkna inte med någon hållbarhet ...

För en massa år sedan besökte en kollega Kina och köpte en pall full av kläder. Det var bl.a. De mest populära jackorna från North Face med fleecefoder. Jackorna såg identiska ut med originalet, men kvaliteten var bedrövlig. Det var nog "Gore-Tex", men när sömmarna inte håller hjälper det inte.

Ja, det går att köpa märkeskläder och -ryggsäckar i Kina billigt, men räkna inte med någon hållbarhet ...
Mitt sista bidrag i tråden. Kan det som du beskriver bero på att det var plagiat ;-) ?

Tittar man väldigt noga på detaljer och jämför med ett original så hittar man små små skillnader så det är troligtvis en pirat jag fick. Kineser kopierar allt - till och med ris.
Precis så är det. Man får oftast vad man betalar för och återigen, låter det för bra för att var sant, då är det nog det.

Är det inte så att tullen också kan beslagta misstänkta kopior av kända märken pga av att de är olagligt tillverkade och sålda? Tänk er själva ifall ert foto skulle säljas som tavla på ebay från kina, eller går upphovsrätten endast en väg?
Amazon.co.uk brukar ha bra priser på LOWEPRO väskor.

Kolla engelska amazon nu och den pro modellen skulle bli lite dyrare än att köpa i Sverige.

Har man 5 tusen i sjukpension i månaden så är ett pro orginal inte på tal.

Jag köpte en Lowepro Flipside 400 AW för ca 440 kr på Ebay i vintras. Jag är ingen expert, men det finns inget som tyder på att den inte skulle vara original. Mycket fin kvalitet.

Som vanligt när man handlar från Ebay gäller det att försöka välja en bra säljare som fått hög andel positiv feedback och som helst ska ha funnits ett tag på Ebay. Om priset skiljer sig mycket från vad andra säljare tar kan det också vara nåt lurt.

Jag handlade från den här: http://stores.ebay.com/bulessky/

EDIT: ....Som för övrigt är samma säljare som TS länkade till, ser jag nu.

Jag köpte en Lowepro Flipside 400 AW för ca 440 kr på Ebay i vintras. Jag är ingen expert, men det finns inget som tyder på att den inte skulle vara original. Mycket fin kvalitet.

Som vanligt när man handlar från Ebay gäller det att försöka välja en bra säljare som fått hög andel positiv feedback och som helst ska ha funnits ett tag på Ebay. Om priset skiljer sig mycket från vad andra säljare tar kan det också vara nåt lurt.

Jag handlade från den här: http://stores.ebay.com/bulessky/

Va precis den säljaren jag hitta och länka till. Va väldigt få missbelåtna recensioner och många sålda. Då vågar jag chansa och beställa sen.

Tack alla!

Och faktiskt det var därifrån jag till slut köpte min. Min är nog en pirat, men som sagt i mycket bra kvalitet.

--filip

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar