Annons

Loreo "Lens in a cap" - hålkameraobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7085157
http://www.loreo.com/pages/products/loreo_lenscap.html

En ganska intressant produkt för den som vill experimentera med hålkamera och få en lite kortare brännvidd än registeravståndet (brukar vara ca 40-45 mm). Kul att kunna ändra bländare också om man vill ha lite olika skärpa.

Tillägg: Det verkar som att det har nån form av lins ändå:

Lens system: 35 mm, 5.6, 3 elements, plastic

En sån ska jag nog åka och inhandla imorrn:)
 
Senast ändrad:
Fick grunkan idag, och den är rätt kul. Lite dyrt för en plastbit kanske, men gillar man toycameras så är det värt pengarna. Färgerna blir sådär härliga som bara plastlinser kan ge:-D
 

Bilagor

  • dsc_77252.jpg
    dsc_77252.jpg
    97.7 KB · Visningar: 845
Låter intressant för den som vill ta digitala toycamerabilder... Optiken funkar ju analogt också, men där finns fler alternativ.
 
Urr skrev:
Låter intressant för den som vill ta digitala toycamerabilder... Optiken funkar ju analogt också, men där finns fler alternativ.
Ja, det är visst svårt att hitta "rätt" sorts optik till en digitalkamera. Tyvärr är ju bildcirkeln på den här såpass stor att det inte blir så usel kantskärpa som man önskat, hehe. Det enda alternativet jag sett på marknaden är Lensbaby, och det resultatet ser alldeles för artificiellt ut för min smak. Det är för mycket oskärpa istället. Den är ju gjord för att vara dålig, vilket inte den här grunkan är, snarast för att vara billig. Kul också att brännvidden är såpass kort, så att den blir användbar som normal.
Ska prova lite mer idag i dagsljus. F/5,6 räcker inte så långt efter mörkrets inbrott (bilden är tagen vid ISO 3200).
 
Mmm... jag har också skaffat en plus macrot direkt från företaget, men har inte provat den så mycket än men har i alla fall upptäckt att det kan bli riktigt härliga solstrålar när man använder f64. :eek:)
 
Läckert, Martin! Jag gillar känslan i den! :eek:)

Jag har bara testat den mot solljuset hittills, och har för skojs skull lagt in några testbilder med och utan justering i "Levels" i PS så man kan se lite vad man kan göra med den lilla linsen. Utforskandet fortsätter! :eek:)
 
Såna där färgade linjer blir det när man kör vanlig hålkamera utan lins också. Jag undrar vad det beror på?
Min bild är tagen vid f/5,6, så där är det inte mycket till hålkamera längre.
 
Tack för ditt svar. Vet du vad den långa leveranstiden beror på? På hemsidan skriver dom 1-2 veckor och flygpost från H-K går väl normalt på 4-5 dagar. Fastnade paketet i Tullen på något sätt kanske?

/Fredrik
 
Det vet jag faktiskt inte... men om jag minns rätt så beställde jag grejerna i början av oktober och hade paketet i början av november. De kanske har hittat något snabbare leveranssätt nu eller så kanske de inte hade någon hemma så att det tog längre tid därför?
 
Det är väl just den kritik som den här produkten fått - inte tillräckligt dåligt som en hålkamera, inte tillräckligt mycket egen karaktär som en Lensbaby. Ser mest ut som ett halvdåligt vanligt objektiv så att säga.
 
Vet inte om lensbabyn är bättre. Felet med lensbabyn är att allting borde vara skarpt om man håller den helt rakt, men den ger oskärpa oavsett. Ful radial oskärpa dessutom.
 
Lensbabyn är svåranvänd, speciellt den första versionen, effekten är lite för speciell och lite för kraftig tycker jag... alla gillar den inte.
 
Sans skrev:
Det vet jag faktiskt inte... men om jag minns rätt så beställde jag grejerna i början av oktober och hade paketet i början av november. De kanske har hittat något snabbare leveranssätt nu eller så kanske de inte hade någon hemma så att det tog längre tid därför?

OK, fick mitt paket nu i mellandagarna, totalt 17 dagar från beställning tills paketet kom. Ingen tull eller andra avgifter.

Kul grej!

/Fredrik
 
Hittade precis linsen på Scandinavian Photo och läste runt lite om den på olika forum...

GIllar STARKT bilden som Martin lade upp så nu e jag ganska övertygad om att köpa en...

men nu e frågan på vilka hus ni har använt den?
Samt pris när ni beställt den från Loreo direkt?
325:- på Scandinavian plus frakt...
 
Tycker den funkar bäst på korta avstånd (upp till någon meter) och med blixt, har testat den både på min D3 och D70, tycker den är skittråkig på D70n, men på fullstor sensor kommer den mycket mer till sin rätt. Körde den utomhus för någon dag sen också, såg inte speciellt spännande ut alls tyvärr.

Beställde min på ebay, blev ungefär 150 kronor ink frakt. Tog en dryg vecka att få hem, trots julhelgen.
 

Bilagor

  • 071227_jwb1920.jpg
    071227_jwb1920.jpg
    20.6 KB · Visningar: 273
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.