Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lomo Fisheye
- Trådstartare jimh
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Jag noterade att det numera finns en Lomo med 10 mm-objektiv. Det verkar vara en skojig leksak till rimligt pris. Är det någon som hunnit skaffa en? Jag är lite nyfiken på avståndet mellan filmplan och bakre lins, så om någon har en liggande vore jag grymt tacksam för lite mäthjälp.
Svårt att mäta avståndet från bakre linsen eftersom slutaren sitter emellan, men från filmplanet till slutaren (vinkelrät rakt ut) är det ca 2,2 cm. Filmplanet är svagt välvt på denna kamera och alltså inte plant.
Graal
Avslutat medlemskap
Odden skrev:
såg kul ut man skulle nog köpa en sådan kamera funderar även att beställa lite filter te.x Närbildslinsset ingen aning om dom funkar eller inte
Finns ingen filtergänga på optiken men själv har jag använt filter med diameter på 55mm som jag applicerat bakvänt på optiken och tejpat fast. Detta bl.a för att kunna variera exponeringen i olika ljus. Det har funkat bra utan att filterkanten kommit med på bild. Hade jag vänt filtret normalt skulle nog filterkanten begränsa den runda bilden något. Gulfilter +1 steg, orangefilter +2 och rödfilter +3 steg. Vet inte om det finns närbildsset men jag tror knappast det är nödvändigt, skärpedjupet är enormt och detaljer bara några centimeter från linsen blir något så när skarpa. I den HÄR bilden är linsen bara ca 5-10 centimeter från handen på löparen.
Graal
Avslutat medlemskap
Mehul skrev:
Ingen som har funderat på att plocka bort objektivet och fixa så man kan ha det på slr'n?
Det borde väl gå, iofs så kanske det blir lite knas med bländaren och sånt... men det skulle va schysst med ett fish-eye för 349:-.
Fast det finns ju konvertrar att köpa istället.
Det skulle nog bli lite problem med skärpan även om man lyckas få exakt rätt avstånd från bakre lins till filmplanet. På Lomo-Fisheye är nämligen filmplanet lite böjt så att filmen löper i en svagt välvd bana. Kanske lite svårt att fixa det på en SLR?