Annons

Lokala handlare - fy, Internet - hurra...

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffen

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Måste bara vädra lite negativa vibbar här. Kontra gärna.

Har läst inlägg tidigare där man diskuterar det moraliska i att gå till sin lokala handlare och känna på prylar, be om råd etc, och sedan köpa grejorna över internet där det är billigare.
Jag har själv känt att det hade varit trevligt att kunna stödja någon lokal kunnig handlare med servicekänsla och köpa prylar där, till ett något högre pris.
Men:

Efter att ha varit i tre hyfsat välsorterade fotohandlare i Gbg, så har jag på alla ställen blivit bemött av något som mest liknar en PRAO-elev.
Förmodligen finns det en ägare någonstans, som är kunnig, men som tyvärr ställer sin butikspersonal bakom disken för att sälja batterier. Resultatet blir inte godkännt ens när jag som amatör, med klart begränsad kunskap, kommer in och ber om att få lite resonemang/jämförelser mellan exv. ett Tamron 28-200 och Canons eget 28-200 eller 55-200.
Jag har efter eget sökande, inlägg här exv, bra mycket mer pejl på läget än butikspersonalen som bara står och bläddrar i listor och inte ens kan svara på de mest grundläggande saker.
En sak kan de svara på däremot, vilket leder oss in på nästa punkt: Priset.
I detta fallet gällde det alltså ett Tamron 28-200, kostar f.n. på div. näthandlare ca 3.000:-
Samma objektiv ska man i affären ha ca 5.000:- för!
Ledsen, men jag har hittills inte hittat ett endaste argument för att köpa över disk.
Mvh
//Staffan
 
Bara att beklaga, det är svårt att hitta bra fotobutiker. Jag har haft tur och hittat en i Uppsala. Det enda tips jag kan ge är att undvik kjedjor som expert, visst några är bra men oftast inte. Lika så med Kodak express och fjuis motsvarighet.

Försök hitta på en yrkesfotograf och kolla med honom/henne vart du ska vända dig. De bra butikerna har ofta många yrkesfotografer som kunder.

När man väl hittat den där braiga butiken så är det faktiskt värt de där extra tusenlapparna som man faktiskt får betala extra i många fall.

Mvh
Maverick
 
besök

Låter inte alldeles för ovanligt tyvärr.

ett tips dock.
har du nån gång vägen förbi Sthlm så är Kameradoktorn verkligen värt ett besök!,..tror inte att du blir besviken om du kilar in å diskuterar å ställer lite frågor!..=)
 
Instämmer Staffan.

Grymt irriterande att få "hjälp" av något blåbär. Har liksom dig varit med om samma scenario här i Gbg. Numera, när jag inser att det är en prao eller okunnig jag pratar med, så avslutar jag ganska snabbt konversationen. Alla är vi nybörjade någongång, men viss kunskap bör man nog ha. Ofta visar det sig att jag kan mer själv.

Vad gäller prisskillnader, så tog en viss butik i södra Gbg drygt 5000:- för en Minolta Dual Scan(scanner), när samtidigt en mkt populär nätbutik tar drygt 3500:-(kampanj) för samma produkt.

Frågan är om lokala fotohandlare ens försöker ta marknadsandelar, samt om de följer upp prisutveckling och kampanjpriser på nätet?

/David
 
Re: besök

wiechel skrev:
Låter inte alldeles för ovanligt tyvärr.

ett tips dock.
har du nån gång vägen förbi Sthlm så är Kameradoktorn verkligen värt ett besök!,..tror inte att du blir besviken om du kilar in å diskuterar å ställer lite frågor!..=)

Kameradoktorn har jag inte så goda erfarenheter av, har visserligen bara haft telefonkontakt vid en handfull tillfällen men alla gånger har de varit allt annat än servicemässiga, mycket kortahuggna tjuriga svar, detta gör att jag aldrig har eller helt säkert kommer att handla av dom där. Layouten av deras hemsidam tycker jag verkar stämma bra med deras sinnesstämmning, nämligen mörk och dyster.
 
Staffan, pröva Elof Ericsson Foto i Mölndals centrum.

Inte för att jag handlat kamera hos dem, men det tycks som att de har kunnig personal, och är också duktiga på att framkalla och kopiera bilder. De utför dessutom porträttfoton i viss mån, är osäker på om de har en regelrätt fotostudio hos sig, eller om det är "snabbvarianten".

Hur som helst, personalen verkar fotokunnig.

Själv har jag köpt allt på Scandinavian Photo.. ;-)
 
Kunnig, nja...

Jps!
Butiken du nämner är en av de jag varit hos.
Har tidigare fått ok bemötande när jag pratat om kvalitet på framkallad film, men denna gång var det riktigt sunkigt.
Killen jag snackade med hade en lista med det tamron-objektiv jag pratade om. Det fanns tre varianter såg han.
-Jaha, vad är skillnaden då?
-Öh, de kostar lika mycket, så jag vet inte.
*killen går och frågar en annan, vars svar jag hör*
-Öh, det är detta du ska ha, XR, det är senast och har blivit åtrets optik.
-Jaha, vad är det för skillnad mellan det och Canons motsvarighet då?
-Öh, nä de är nog, ööh, samma i stort sett.

-Ok, tack då *suck*

Ska inte klanka ner fullkomligt på butiken i sig, bara konstatera att prisskillnaden på +67% inte känns helt befogad...;-)

//S
 
Ok!

Där ser man... ja, jag har bara lämnat in filmer hos dem, och det har varit utmärkt kvalitet. Fick känslan av att de kunde foto där, men som sagt - jag har inte handlat nåt.

Äh, läs in dig på nätet som du gör, och handla på nätet, det funkade för mig.
 
Tyvärr är det svårt att hitta butikspersonal som kan något. Det kan dock vara ganska roligt att lyssna på de säger. Vad sägs om följande:

"Den här kameran har ett starkt titanhölje för extra hållbarhet" (Pentax P30T med hölje av titanfärgad plast)

"Canons 2x telekonverter har digital kompensation så man förlorar bara ett bländarsteg" (Det var faktiskt nyligen i Uppsalas enda riktiga fotoaffär)
 
objernulf skrev:
Tyvärr är det svårt att hitta butikspersonal som kan något. Det kan dock vara ganska roligt att lyssna på de säger. Vad sägs om följande:

"Den här kameran har ett starkt titanhölje för extra hållbarhet" (Pentax P30T med hölje av titanfärgad plast)

"Canons 2x telekonverter har digital kompensation så man förlorar bara ett bländarsteg" (Det var faktiskt nyligen i Uppsalas enda riktiga fotoaffär)

Bara så vi pratar om samma affär, är det Uppsala Fotokompani du pratar om?

De har nån sommarvikarie inne just nu som dessutom är Canonfreak så det låter likt honom :)

Nåväl, jag har bara positivt att säga om dem. Bortsett från priserna då kanske, men dessa betalar jag gärna för den service jag får och fått.

Man får passa sig lite bara, när de är på humör så kan de skoja rätt friskt med en ibland. Fast personligen tycker jag bara att det är trevligt.

Mvh
Maverick
 
Jag tycker att de för det mesta är kunniga och för bra diskussioner på Ericsson i Mölndal. Men även de har tydligen "prao" elever.
I Gårda centrum (Göteborg) finns ett Kodak center som är mycket kunniga. De har också stort sortiment begagnat. Kan vara värt ett besök.

/Henrik
 
gäller det lite äldre saker så kan man gå till Popen Foto, kungsgatan GBG, han (Per Olof Passby tror jag) skrev förut i tiden i aktuell fotografi om gamla kameror!
 
Det är ju så att de flesta fotoaffärer inte lever på så duktiga och medvetna fotografer som vi på fotosidan. Affärerna lever på alla andra som plåtar med APS kompaktkameror och köper en ny digitalkamera för att dokumentera semestern och julbordet (för att hårddra det hela en del..).

Som tur är finns det ett antal undantag med bra affärer i landet. En del av dessa hittar ni på
http://www.cs.kau.se/~nicke/private/photo/ om ni kollar nere till vänster på "Shops on the web"
 
Det finns ett par ganska stora skillnader mellan den lokala fotohandlaren och postorderjättarna som motiverar prisskillnadera.

1. Rabatterna från tillverkarna. Alla tillverkare (Canon, Nikon etc) har ett ÅF grundpris. På detta grundpris får olika ÅF olika mycket rabatt. Köper man mycket får man mycket rabatt. Köper man inte lika mycket så får man inte lika mycket rabatt. Detta gynnar såklart postorderjättarna då de kan sätta ett lägre pris eftersom de betalat mindre för varan än din lokala handlare.

2. Lokalhyra & persolnalkostnader (och alla övriga kostnader) upptar en större procentuell del av omsättningen för den lokala handlaren (speciellt för dom med lokaler i centrum i storstäder).

Självklart lägger vissa handlare på mer än andra men generellt så är detta några av anledningarna. Det finns säkert fler.
 
Re: Re: besök

Fredric C skrev:

Kameradoktorn har jag inte så goda erfarenheter av, har visserligen bara haft telefonkontakt vid en handfull tillfällen men alla gånger har de varit allt annat än servicemässiga, mycket kortahuggna tjuriga svar, detta gör att jag aldrig har eller helt säkert kommer att handla av dom där. Layouten av deras hemsidam tycker jag verkar stämma bra med deras sinnesstämmning, nämligen mörk och dyster.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om vi i telefon upplevs som "allt annat än servicemässiga", så ska det absolut inte vara. Jag ska ta upp detta vid nästa personalmöte på onsdag.
Vad tråkigt att du tycker att vår hemsida är "mörk och dyster". Vår grafiska profil är helt uppbyggd efter gråskalan och därför har också hemsidan följt den.

MVH
Kristofer Lönnå
Kameradoktorn AB
 
Det var ett positivt svar, tack för det det glädjer! Det är aldrig för sent att ändra sig, för min egen del menar jag.

Mvh/Fredric
 
Har ni tänkt på hur mycket en som står bakom en disken ska kunna för att gör er alla nöjda och glada?? Det finns utan att överdiva 5 olika kamera tillverkare som i sin tur minst har 10 olika modeller samtidigt ute på marknaden + 10 tal gamla utgångna modeler. Jag bakom disken förväntas kunna vilket batteri som sitter ialla dessa hur ljusstarkt objektivet är mm
Jag ska kunna 20 talet batteries betekningar och alla batterier har minst 3 olika namn.
Filmer och dess egenskaper vill jag inte ens tänka på hur många det finns.

Jag e ledsen men jag tycker ni som klagar borde tänka lite längre än vad ni har i er fotoväska. Bara för att du kan allt om tex Nikon kan du framför allt inte allt om Pentax, Canon, Minolta, Fuji mm

Om någon kommer in och frågar om ett objektiv är det väl bättre jag slår i min pärm än att jag hittar på nåt??

Jag hoppas att ni fått er en lite tankeställare om inte hoppas jag att ni kan ALLT!!!

PS. Lite stavfel här och där men jag orkar inte ödsla mer tid på detta DS.
 
Dåligt försvarstal..det borde nästan vara en skyldighet för den som jobbar i en fackbutik att hålla sig med tillräcklig information om sortimentet..förvisso kan jag inte artikelnummeret på alla 4000 delarna på mitt lager men man försöker att få in så mycket inform som är möjligt..
Tacka vet jag en gammal hederlig !järnhandlare..dom låg inne med kunskaper..

Men visst är det ganska kul att med väl pålästa kunskaper gå till en fotobutik och "vara lite nybörjare" hehe..
mvh/gunte..
 
Ett genuint intresse är helt avgörande om man ska kunna ge bra service. En entusiast kan precis allt om alla kameror som säljs just nu plus en hel del gammalt.
Man ska inte anställa folk som inte kan nåt. Jag är SÅ trött på alla nollor till försäljare, och då främst kanske i radio/tv-branschen. Unga killar med slips och vit skjorta som oftast (inte alltid) kan väldigt lite.
Tack o lov finns ju nätet, och man kan kolla upp det mesta här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.