Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lokala handlare - fy, Internet - hurra...

Produkter
(logga in för att koppla)
hick skrev:
Har ni tänkt på hur mycket en som står bakom en disken ska kunna för att gör er alla nöjda och glada?? Det finns utan att överdiva 5 olika kamera tillverkare som i sin tur minst har 10 olika modeller samtidigt ute på marknaden + 10 tal gamla utgångna modeler. Jag bakom disken förväntas kunna vilket batteri som sitter ialla dessa hur ljusstarkt objektivet är mm
Jag ska kunna 20 talet batteries betekningar och alla batterier har minst 3 olika namn.
Filmer och dess egenskaper vill jag inte ens tänka på hur många det finns.

Jag e ledsen men jag tycker ni som klagar borde tänka lite längre än vad ni har i er fotoväska. Bara för att du kan allt om tex Nikon kan du framför allt inte allt om Pentax, Canon, Minolta, Fuji mm

Om någon kommer in och frågar om ett objektiv är det väl bättre jag slår i min pärm än att jag hittar på nåt??

Jag hoppas att ni fått er en lite tankeställare om inte hoppas jag att ni kan ALLT!!!

PS. Lite stavfel här och där men jag orkar inte ödsla mer tid på detta DS.

Jag som själv jobbar i fotobutik tycker att det där är en felaktig inställning till jobbet. Självklart ska man kunna allt det du tar upp. Det skapar förtroende för dig som handlare plus att du kan hjälpa kunden att köpa en kamera som hon/han behöver. Man måste ju kunna komma med säljande argument för respektive kamera. Står man och säger att alla kameror är lika så blir kunden villrådig och kanske inte köper något av dig. Klart att men kanske inte kan hålla varenda specifikation i huvudet, men de generella skillnaderna ska du ju kunna.
Det är inte så ofta som det kommer nya modeller på marknaden så det är inte en alltför krävande syssla att lära sig dom när de väl kommer.
 
Har ni provat förhandla priset hos er lokala handlare ?
håller med om att det ine kan vara allt för lätt att hålla reda på alla olika kameramärken objektiv mm
Det går faktiskt att fixa till bättre priser me det är klart om man hela tiden bara tittar hos den lokala handlaren hur positiv blir han att ger er ett bättre pris ?
tycker att jag har väldigt bra service och priser när jag handlar hos mina lokala handlare.
 
NiklasF5 skrev:


Jag som själv jobbar i fotobutik tycker att det där är en felaktig inställning till jobbet. Självklart ska man kunna allt det du tar upp. Det skapar förtroende för dig som handlare plus att du kan hjälpa kunden att köpa en kamera som hon/han behöver. Man måste ju kunna komma med säljande argument för respektive kamera. Står man och säger att alla kameror är lika så blir kunden villrådig och kanske inte köper något av dig. Klart att men kanske inte kan hålla varenda specifikation i huvudet, men de generella skillnaderna ska du ju kunna.
Det är inte så ofta som det kommer nya modeller på marknaden så det är inte en alltför krävande syssla att lära sig dom när de väl kommer.

Jag tycker att man ska kunna allt som man har i sin butik och självklart ska man försöka lära sig nya saker hela tiden. Men hur lär man sig då nya saker jo läsa och testa. Om kunden kommer in och frågar om nåt jag inte vet om så måste jag självklart slå i pärmen annars blir det ju som du säger att jag inte har några säljande argument. Man lär sig inte allt på en natt.
Man kan inte kräva att säljaren kan allt men man kan kräva att han tar reda på allt!!

Sen ska man tänka på att en välsorterad fotobutik är så mycket mer än tuffa kameror.
 
Tja, min handlare har aldrig behövt slå i pärmar annat än för att konrollera inpriser. Jo, någon enstaka gång när jag hittat något mysko tillbehör på nätet hos någon tredjepartstillverkare.

/Maverick
 
Självklart...

...kräver inte jag som kommer in och ber om lite tips och råd, att personen bakom disken ska kunna rubb&stubb. Givetvis får man slå i pärmar efter data etc, då får jag ju mina svar åtminstone.
Men när man frågar om skillnaden mellan objektiv1 och objektiv2, och killen står och tittar på dem lite, ungefär som om han ska komma fram till skillnaderna just nu, bara genom att titta på dem *garv, precis så hände mig två ggr*, då blir man lite trött.

//Staffan, förmodligen bara drabbad av en trött sommarvikarie...
 
Fotobutik i Gbg

Kan bara instämma i att stor kedjor suger.

Däremot kan jag rekomendera Molanders foto strax intill Canonskrapan i gårda. Otroligt serviceinriktad, kunnig och trevlig personal. De är dyrare på en del saker, men billigare på en del andra. Jag var inne och tittade på en LowePro-rygga för ett tag sedan. Jag var lite osäker på om den rymnde mina saker. "Ta med dem , packa in dem i väskan och testa." Sade killen till mig.

När jag skulle handla scanner mailade jag och hade en del frågor angående Epsons utgående 1640 med scsi kontra deras nya 1650 USB. Och fick ett oerhört profisgt bemötande. Raka besked om vad som skiljer dem åt. Mycket bättre än det svaret jag fick av epson. De gaggade om att NT4 inte stödjer USB (vilket iofs stämmer till viss del) och att det skulle vara anledningen till att köpa 1640.

Nu var Molanders tyvärr dyrare än de andra butikerna, så det blev inte där jag handlade vare sig scannern eller ryggan.

Ett ytterligare plus är att de även säljer till privatpersoner, trots att det är en yrkesfotobutik.
 
mhmm, fast jag hade blivit mer imponerad om killen sagt "Ta med väskan hem, packa ned grejerna och testa. Kom sen ner och betala eller lämna tillbaks väskan..."

DET lär aldrig hända. :)
 
Nja, det _har_ hänt. Inte i en fotoaffär men ändå. Skulle köpa en sovsäck för ca 2000:- och det var 25 grader varmt ute och jag kom i skjorta och slips. Säljaren tyckte inte att jag skulle prova sovsäcken i butiken med tanke på klädsel och värme. Han sa till mig att ta med säcken hem och testa och komma tillbaka imorrn och betala eller lämna tillbaka...

Ursäkta Offtopicinlägget men var tvungen för det är underbart med bra service!

/Svante
 
Re: Fotobutik i Gbg

typhoon skrev:

Nu var Molanders tyvärr dyrare än de andra butikerna, så det blev inte där jag handlade vare sig scannern eller ryggan.

Tråkigt att du inte handlade hos dem med tanke på vilket bra bemötande och service du fick. Ska man hårddra det så kommer det inte att finnas såna här butiker i framtiden. Då har Elgiganten, SIBA och webbhandlarna helt tagit över... Kanske inte helt sant men ändå... Skiljer det väldigt mycket kan jag ha förståelse, men lite surt känns det när man står och demonstrerar, svarar på frågor och ger tips om en kamera i 20 minuter för att sedan mötas av frasen "...men ni är dyrare än WebbNisse så jag köper den nog där, hej då!...", och tro mig det händer ganska ofta.
Får man fråga vart du köpte scannern och ryggsäcken?

MVH
Kristofer Lönnå
Kameradoktorn AB
 
Ska bara lägga in ett inlägg här...

Skulle ha tag på en ryggsäck (LowePro Mini Trekker). Den kostade 995:- på t.ex. scandinavianphoto. Var nere hos min lokala handlare som tog 1195:- för den.

Då sa jag: "Den är lite dyr va?, Har dett den för 995:- på andra ställen och i annonser"

Varpå han tog fram miniräknaren och sen sålde han den till mig för 995:-

Mycket mycket trevligt.
 
Innan har jag alltid beställt fotopapper och film från webhandlare. På senare tid har jag börjat handla av molanders i Malmö dels har de sänkt priserna på "analoga" grejor, dels är de väldigt trevliga att ha o göra med. Sen slipper jag åxå portot och får grejorna med en gång.
 
jpx skrev:
mhmm, fast jag hade blivit mer imponerad om killen sagt "Ta med väskan hem, packa ned grejerna och testa. Kom sen ner och betala eller lämna tillbaks väskan..."

DET lär aldrig hända. :)

Bara en lite reflektion:

Om en kund kommer in till mig i butiken och ber att få köpa en väska, och det visar sig att den jag visar honom bär teckan på att ha varit det minsta använd.. och jag förklarar det med att några kunder haft den hemma och provpackat den.. och kunden säger: Vilken juste service.. ja, då köper jag den gärna fast den är lite solkig..

Då blir JAG förvånad..

Kort sagt.. jag tycker man skall ställa krav på både servicegrad, kunskaper och vilja hos sin handlare, men jag tycker kraven skall vara rimliga och framför allt konsekventa.

Annars tycker jag att det är bra och väldigt lärorikt för oss handlare att följa era synpunkter här på forumet. Det är ett enkelt och billigt sätt för oss att veta hur vi skall utvecklas och bli bättre, så det tackar jag för..

Håkan Mossberg
Kameradoktorn AB
 
Håkan, se det som skrivet med glimten i ögat, jag ställde inga krav.

Dessutom finns det ju "öppet köp" och ångerköpsvecka, så det går att ta hem en produkt och känna efter innan man slutgiltigt väljer att lämna tillbaka eller behålla.

Jag skulle inte heller vilja köpa grejer som ser använda eller nötta ut. Jag har tidigare arbetat i handel, sålde bland annat foto, och tyvärr finns det en del som vill lämna tillbaka varor som uppenbart använts.

Fortsätt ge bra service, så finns förhoppningsvis kundkretsen kvar också!
 
Absolut..

Egentligen insåg jag det, men tänkte att andra kanske inte gjorde det.. ;)

Det du nämner är ett smärre problem. Vi måste sälja en del varor utan förtjänst och i sällsynta fall till och med kassera, för att varor ibland måste tas i retur, men det tycker jag å andra sidan är att betrakta som en rimlig förväntan på en bra butik/leverantör: Att man, förutsatt att orsaken är vettig och det inte utnyttjas, försöker lösa kundens problem, även om det råkar bero på ett felaktigt köp.

Ha det så gott..

Håkan Mossberg
Kameradoktorn AB
 
Annars tycker jag att det är bra och väldigt lärorikt för oss handlare att följa era synpunkter här på forumet. Det är ett enkelt och billigt sätt för oss att veta hur vi skall utvecklas och bli bättre, så det tackar jag för..
--------------------
Ni kan ju börja med att sänka priserna. Precis som ni så vill bla jag ha saker billigt.

Ni vill ha billig reklam.
Jag vill ha billiga produkter.
 
Jag tror vi resonerar förbi varandra.

Du har ju redan låga priser.. som du själv påpekat så finns de på Internet.

Anser du att KD måste sänka priserna för att du skall få vad du vill ha är det något annat du vill ha, som vi har och inte Internetbutiken.. och som du helt naturligt vill ha till ett lägre pris..

Men som jag sade..kostnaderna med att finnas i Stockholm sätter en gräns för hur billigt man kan sälja, om man vill finnas kvar..

Vad reklam beträffar så betalar vi för den.. men du kanske menade det som en gliring för att vi diskuterar här på forumet.. Om det är en allmän åsikt att vi inte borde synas här så får vi naturligtvis respektera det.. man kan ju lära sig nästan lika mycket utan att svara på inlägg..
 
hmoss skrev:
Vad reklam beträffar så betalar vi för den.. men du kanske menade det som en gliring för att vi diskuterar här på forumet.. Om det är en allmän åsikt att vi inte borde synas här så får vi naturligtvis respektera det
Nej, sluta inte med det! Det är nog bara en högljudd minoritet som stör sig på det. Ju mer branschfolk desto bättre. Det vore kul om dina konkurrenter också var här och diskuterade. Och, förvisso en uppenbar utopi, men tänk om utrustningstillverkarna var här och lyssnade och tog till sig kritik på sina produkter in till produktutvecklingen. Det kan väl ingen part förlora på? Webbplatsupphovsmännen får en intressantare webbplats som drar mer besökare av rätt typ, besökarna får värdefull information och företagen får värdefull feedback.

Men apropå service tycker jag fortfarande att ni borde prismärka era varor ;-)
 
jimh skrev:


Men apropå service tycker jag fortfarande att ni borde prismärka era varor ;-)

Låt mej va.. vi håller ju på har jag sagt.. =))

Skämt åsido.. det är saker på gång men det lutar åt streckkodsläsare även för kunderna. Jag tror aldrig vi i realiteten kommer hinna prismärka alla varor eftersom vi fyller på dagligen..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.