Annons

Loggotyp till foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Rhythm

Aktiv medlem
Hej!
Skulle behöva en hjälpande hand med textredigering, eller va man nu ska kalla det, i Photoshop. Tanken var att jag ska göra en liten logga jag kan lägga på mina bilder.
Hade tyckt att det var praktiskt om man kunde göra en logga å ha, som man sedan bara kan lägga på bilderna allt efter som. Känns inte som det borde vara helt omöjligt, men jag vet inte hur man skulle kunna göra =P Photoshop samarbetar inte med mig.

Även tacksam för tips om vad loggan bör innehålla: t.ex. helt namn, bara förnamn, eller kanske bara nick?

Om du har ett företag eller planerar å starta ett så kan du köra med en logga annars tycker jag nog det passar bättre med bara för- och efternamn. (kanske även år och (c))

Rhythm skrev:
Hej!
Skulle behöva en hjälpande hand med textredigering, eller va man nu ska kalla det, i Photoshop. Tanken var att jag ska göra en liten logga jag kan lägga på mina bilder.
Hade tyckt att det var praktiskt om man kunde göra en logga å ha, som man sedan bara kan lägga på bilderna allt efter som. Känns inte som det borde vara helt omöjligt, men jag vet inte hur man skulle kunna göra =P Photoshop samarbetar inte med mig.

Även tacksam för tips om vad loggan bör innehålla: t.ex. helt namn, bara förnamn, eller kanske bara nick?

Hej Annette.

Det du troligtvis vill göra är att först skapa ett nytt dokument med två lager och skapa din logotype i det övre lagret. Sedan sparar du detta i PSD-format. När du vill skapa en bild med loggan över så klistrar du in bilden i lagret under. När du är klar lägger du ihop lagrena till ett och sparar resultatet som ett nytt dokument för att bevara "mallen" och upprepa proceduren med nästa bild osv.

Hoppas att det inte var helt oklart :D

Har ytterligare en fråga om loggon... Hur tydligt ska namnet synas? (kolla gärna bilderna jag har inlagda på min sida, och tyck till om det ser ok ut.)
Hur stor bör texten vara osv?

"Logga" på foton

Åh, betyder ovanstående att man behöver ps för att kunna lägga på en logga på sina bilder?!? ...Eller finns det ngt annat sätt?

Det finns inga bestämda regler för hur tydligt loggan ska synas. Till att börja med får du berätta varför du ska ha en logga. Är det för att skydda dina bilder mot kopiering? I extrema fall om nån verkligen är ute efter att stjäla bilden, vilket är väldigt överskattat hos många har jag märkt, vilket leder till massa stora fula texter på bilder som tar fokus från bildens uttryck. Ja i dessa extrema fall, så behöver du en väldigt stor stämpel över hela bilden, för att det inte ska vara väldigt enkelt att bara klona bort din logga. Den jag såg på några av dina bilder nu är väldigt lätt att ta bort i photoshop, för ev. bildtjuvar.

Jag röstar mot logga i bilden generellt. Som fotograf är oftast bilderna ett bevis på vad man kan prestera, i en portfolio, snarare än en produkt. Äger bilden gör du oavsett om du stämplar en logga på den eller inte. Det är väldigt få som jobbar med att sälja enastående konstverk som förstoringar osv.

Enda goda jag kan se för en amatör att sätta en logga på sin bild är väl möjligtvis om det går att hitta fotografen lätt genom denna logga, vilket i dom fall där bilden skulle stjälas och publiceras ger gratis reklam till dej som fotograf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar