Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Logga/Signatur på bilderna eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hejsan allihop.

Jag råkade ut för en liten tvetydighet idag.

En kund som jag gjorde ett fotojobb åt ville få sina bilder ändrade. Personen ville nämligen att jag skulle avlägsna min logo/signatur. Efter lite om och men gick jag med på detta. Det gällde också endast två bilder. De resterande ca 40 bilderna fick ha kvar logon.
Anledningen till att personen ville ha logon avlägsnad var för att personen menade att dennes föräldrar och mor/farföräldrar är för pryda personer för att hänga upp något på väggarna som har en logo/signatur på sig om det då inte är en tavla eller Canvas.

Nu är jag av den åsikten själv, att fotografer skall få signera sina bilder om de så vill. Visst finns det massor av fotografer som SJÄLV väljer att inte signera sina bilder.

Men jag som frilansare och okänd fotograf vill att mitt namn skall synnas på de bilder jag producerar, alternativt (om bilderna visas i tidningar eller dylikt) så ska mitt namn nämnas vid sidan om bilden.

Min första fråga lyder: Gjorde jag fel som gav efter för dessa krav, för jag vill ju inte heller mista kunden?

Här är ett bild exempel på hur min logo ser ut på ettt bröllopsfoto.

Med andra ord: Jag tar inte upp mycket utrymme med min logo, och många gånger försvinner hälften av den när man ramar in bilden. Och det bryr jag mig inte om. Vitsen är att marknadsföra och ha den stämplad för att folk inte skall tro att någon annan har tagit bilden.


Jag fick en feedback av en kompis som tycker att min logo är för stor och "utmärkande". Vad tycker ni? (Se bild längre ner)

Tycker det finns folk som har betydligt större signaturer än mig. Ett exempel är denna bild. Jag har absolut inget problem med denna logo, förutom möjligen storleken på logon (AÖ) bakom själva texten. Och denna text är större än den på mina bilder.

Personen som klagade på min logo kom också med det ultimata argumentet, att denna person har varit till flera "professionella" fotografer och dessa har då inte krävt att de signerat sina bilder. Det är väl helt okej. Men i kontrast, så är de bilder (som vi tagit i vår familj hos proffs-studiofotografer) alltid varit signerade med firmans namn. Enda proffset som inte signerat är väl skolfotografen i vissa fall.

"Kunden har alltid rätt", heter det, men till vilken grad? Jag känner en viss förolämpning mot mig själv som fotograf att min logo inte fick vara kvar, och det inte hade varit ett avtal från början att bilderna inte skulle signeras. Har också uppfattat det som så, att ifall logon inte får synas, så får man kräva mer betalt. Eller är denna norm en "för att man kan vara en skitstövel"-norm som inte borde följas?

Tack!
 

Bilagor

  • Logo2_!3.jpg
    Logo2_!3.jpg
    36.9 KB · Visningar: 1,086
Jag kan ju säga att som beställare skulle jag aldrig finna mig i din logga. Om du sedan väljer att lägga sådana blaffor på bilder du publicerar för eget bruk på nätet är ju upp till dig.
 
Jag skulle också be dig ta bort den där loggan, men det är dina bilder och således ditt val. Jag tycker gott att en handskriven signatur på baksidan av bilden duger gott - och om någon faktiskt blir så tagen av bilden så att dom vill veta vilken fantastisk fotograf som tagit den, ja då frågar dom förmodligen.
 
Jag kan ju säga att som beställare skulle jag aldrig finna mig i din logga. Om du sedan väljer att lägga sådana blaffor på bilder du publicerar för eget bruk på nätet är ju upp till dig.

Okej. Hur skall en signatur se ut då, om detta inte är bra?

Och om jag vill jämföra med Östmans logga, är den bättre? I såfall: Varför?
 
Jag skulle också be dig ta bort den där loggan, men det är dina bilder och således ditt val. Jag tycker gott att en handskriven signatur på baksidan av bilden duger gott - och om någon faktiskt blir så tagen av bilden så att dom vill veta vilken fantastisk fotograf som tagit den, ja då frågar dom förmodligen.

Lite svårt att lyckas med det, eftersom jag inte erbjuder färdiga utskrifter. Jag ger kunden den friheten att välja själv hur de vill ha sina bilder printade.
 
Problemet för mig är att text blir ett tidigt blickfång i bilder och stjäl därför uppmärksamheten från den faktiska bilden, så det är inte loggans utformning som är problemet det är loggan som sådan.
 
Om vi ser på mitt egentliga problem här nu (är dock tacksam för feedbacken runt logon): Har kunden rätt att kräva bort logon av den anledning som nämns i texten?
 
Det är din bild och du bestämmer över den, men nu har ju kunden faktiskt rätt och även om kunden hade haft fel så är min åsikt att i ett serviceyrke - som bröllopsfotografering är enligt mig - så ska man alltid lyssna och anpassa sig efter kunden.

Jag tycker du ska ifrågasätta nyttan med din logga, då det inte alls känns som att du lyssnar på oss utan som att du kom hit för att få ett "klart du ska ha den där loggan" och "skitsnygg logga, inge fel på den inte" bemötande. Kan det kanske vara så att du har fel denna gången?
 
Hej, den loggan skulle jag aldrig acceptera på mina bröllopsbilder.
Den är extremt missprydande.
Att du vill förmedla ditt namn är helt ok men det finns nog bättre sätt.
Våra bröllopsbilder sitter i ett album med fotografens logga mm på pärmen.
Det stora bröllopsfotografiet som sitter på väggen bär fotografens diskreta signatur i ena hörnet.
Om du tillhandahåller kopior kan du ju stämpla dessa på baksidan.
Kunden har ju faktiskt bilden för sin skull.
Marknadsföring är ju ditt bord.
Detta är ju intressen som drar åt olika håll.
Har sett en utställning på ett galleri där fotografen lade in webbadressen till sin sajt på alla bilder.
Vem vill ha det på väggen i vardagsrummet??
Att signera bilder så att det passar med bilden är svårt.
Personligen tycker jag att en "elektronisk" signatur är ok på något som publiceras på webben.
Gäller det fysisk bild som skall hängas på vägg gäller handskriven signering.
Det var lite feedback från min hörna.
Lycka til med ditt fortsatta arbete.
Mvh

Mats W
 
Att ha sin logga på de bilder man själv har i sin portfolio, och på bilder som är en förhandstitt är väl ok - men aldrig i livet att jag skulle slutleverera en färdig bild till kund med en logga på. Det är ju deras bild, jag eller mitt ego har inget där att göra.. No way. :)

Rent professionellt hade jag aldrig accepterat att din logga, eller ens signatur, fanns på bilderna. Varken i egenskap av designer i reklamsamanhang eller som privatperson i porträtt/bröllop. En bildbyline kan du få i redaktionella sammanhang, en sig/logga i pärmen på ett bröllopsalbum - men i övrigt, inte en chans.

EDIT: Missade den här biten:
"Har också uppfattat det som så, att ifall logon inte får synas, så får man kräva mer betalt."

Ehh, nej! Snarare så att du vill ha loggan där så bör du erbjuda en saftig rabatt, typ 80-90%.
 
Senast ändrad:
Jag tycker du ska ifrågasätta nyttan med din logga, då det inte alls känns som att du lyssnar på oss utan som att du kom hit för att få ett "klart du ska ha den där loggan" och "skitsnygg logga, inge fel på den inte" bemötande. Kan det kanske vara så att du har fel denna gången?

Nä, du. Nu tolkar du mig fel, för varför skulle jag annars fråga efter tips om förbättringar, och åsikter? Jag skulle inte fråga dig i såfall om hur jag skall göra istället....
 
Jag är för logga/signatur men i det här fallet tycker jag också den liksom syns lite förmycke. Kanske för att den innehåller färg. Skulle föredra bara svart-vit text. Kanse också något mindre elelr allternativt något halvgenomskinlig text.

edit: japp, funderat lite mer och om jag tänker bort den snirkliga guldsaken så tycker jag bilden och logan/signaturen blir bättre. Lite mindre storlek på texten också så känns det helt ok för mig.

edit2: en fjärdedel av bildens bredd känns för stort faktiskt, troligtvis därför det kan upplevas som blaffigt.
 
Senast ändrad:
Jag förstår din kunds reaktion. Om jag hyrt en bröllopsfotograf som levererade bildern med en sådan blaffig logga skulle jag bli skitförbannad och inte betala ett öre!

Vad har ni avtalat om?

Jag har ingen större erfarenhet av området men kan det verkligen vara kutym att en fotograf inkluderar sin logga i de bilder som denne säljer?
 
Att ha sin logga på de bilder man själv har i sin portfolio, och på bilder som är en förhandstitt är väl ok - men aldrig i livet att jag skulle slutleverera en färdig bild till kund med en logga på. Det är ju deras bild, jag eller mitt ego har inget där att göra.. No way. :)

Rent professionellt hade jag aldrig accepterat att din logga, eller ens signatur, fanns på bilderna. Varken i egenskap av designer i reklamsamanhang eller som privatperson i porträtt/bröllop. En bildbyline kan du få i redaktionella sammanhang, en sig/logga i pärmen på ett bröllopsalbum - men i övrigt, inte en chans.

Okej. Det var en bra tankeställare.

Men det som slår kortslutning i mitt huve är då: I mitt egna portfolio, så är det egentligen ingen vits med signaturen; Det är ju mitt portfolio -vems bilder skulle det i såfall annars vara. Men en bild som levereras till någon annan och som inte har någon referens, hur kommer det då fram vems bild det är?

Du har ett bra skrivet inlägg som verkligen får en att fundera... Tack!

Nu får man gå hem och re-designa allt från hemsida till samtliga foton.. Tycker du jag borde skicka över nya bilder till brudparet? De har förvisso inte sagt emot något, eller kommenterat och de har även redan skickat ut tack-kort med bilderna signerade.
 
Jag förstår din kunds reaktion. Om jag hyrt en bröllopsfotograf som levererade bildern med en sådan blaffig logga skulle jag bli skitförbannad och inte betala ett öre!

Vad har ni avtalat om?

Jag har ingen större erfarenhet av området men kan det verkligen vara kutym att en fotograf inkluderar sin logga i de bilder som denne säljer?

Bröllopsfotograferandet var ett gratis-jobb jag gjorde. Så där kräver jag nästan loggan.. Men jobbet i mitt första inlägg gällde ett studentfoto-jobb jag gjorde.

Slutmoralen i dit svar: Om bilderna säljs, så ingen logga?
 
Jag skulle ALDRIG ge kunden en bild med en logga på. Det förstör ju hela bilden. Tycker snarare att det är ett tecken på smaklöshet än att det skulle fungera som bra reklam. Det är bilderna i sig och kundens rekommendationer som ska fungera som reklam. Vem blir sugen på att anlita en fotograf genom en bild man ser där fotografen har krävt av kunden att en logga ska vara på bilden?
 
OKEJ, OKEJ, OKEJ! Inga fler loggor på bilderna. Skall genast avlägsna dessa och ge kunderna nya bilder.

Tack till allihop!
 
I just det här fallet sällar jag mig till de som tycker att den där loggan är för mycket. Den drar till sig uppmärksamhet och förvirrar.

Funderar man lite mer på det kan man ju titta tillbaka till en tid då fotografiet inte ännu fanns, istället målade man tavlor, och dessa var oftast signerade, men då men en liten och färgmässigt diskret signatur i ett hörn som inte alls drar åt sig blickarna, utan man får medvetet söka sig till nedre vänstra hörnet (för det är där den brukar sitta) om man vill veta vem konstnären är.

Nu kan det kanske verka förmätet att jämföra fotografiet med forna tiders tavlor, men faktum är att det finns rätt mycket likheter, det som skiljer mest är ansträngningen; konstnärerna gjorde en del bilder för sin egen skull, men även porträtt på beställning, och dessa signerades... diskret, som jag nämner ovan. Jag tror knappast att dåtidens beställare skulle gått med på att köpa en tavla som pryddes med konstnärens logga och namn på ett väldigt iögonfallande vis.

Mvh,
Richard ( funderar f.ö. en hel del själv på just det här )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.