Annons

Lockpipa Bäver... Finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Bäver kan man inte locka sig till.
Men du kan lukta dig till dom (jo jag vet skämten haglar nu).
Bävern använder sig av körtlar vid svansroten som avsöndrar ett myskdoftande sekret som den impregnerar sin päls med.
Detta sekret luktar så starkt att även en människa kan känna doften på upp till ca 50 meter om vindförhållandena är dom rätta.

Om du vill fotografera bäver så måste du alltid kontrollera vindriktningen då dom har fenomenalt luktsinne.
Men till din räddning så hör och ser dom mycket dåligt.

Lycka till.

Mvh, Andreas

Hör bra, det gör dem det kan jag starkt intyga! :p
Jag va precis ut för bara någon minut sedan och skar av en massa bark från en asp (vilket är deras favorit käk ;)) så när solen börjar gå upp ska jag gå ut och vänta och vänta och slutligen forhoppningsvis fota lite ;)

Andreas K skrev:
Hej,

Bäver kan man inte locka sig till.
Men du kan lukta dig till dom (jo jag vet skämten haglar nu).
Bävern använder sig av körtlar vid svansroten som avsöndrar ett myskdoftande sekret som den impregnerar sin päls med.
Detta sekret luktar så starkt att även en människa kan känna doften på upp till ca 50 meter om vindförhållandena är dom rätta.

Om du vill fotografera bäver så måste du alltid kontrollera vindriktningen då dom har fenomenalt luktsinne.
Men till din räddning så hör och ser dom mycket dåligt.

Lycka till.

Mvh, Andreas

Kan du beskriva doften??

Den är väldigt svår att beskriva.
Efter att du kommit nära en bäver eller om du sett en bäver gnaga på en stam och luktat där så kommer du att känna igen doften 110% säkert.

Jag vet inte hur det är nu men varje gång jag har paddlat/drivit nedför Klarälven har jag kommit ganska nära Bäver.

På den tiden hade jag dessvärre inget riktigt tele på kameran.

synd.. själv så har jag inte något tele att tala om, till min analoga har jag ett 50mm med 2x konverter, och på min digitala (som jag börjar avsky mer och mer :p) 12x zoom... Med andra ord jag får inte vara så långt bort :p :(

Andreas K skrev:

Denna suddiga krabat befinner sig mindre än 5 meter från mig och jag kände fortfarande ingen särskild doft. Är det min näsa som är så okänslig?

Bilagor

• majava.jpg
    majava.jpg
    61.9 KB · Visningar: 558
Eeros skrev:
Denna suddiga krabat befinner sig mindre än 5 meter från mig och jag kände fortfarande ingen särskild doft. Är det min näsa som är så okänslig?

Nejdå, när dom är i vattnet så känner man inte doften så starkt, men när dom jobbar på land.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar