Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljustering av iso ??

Produkter
(logga in för att koppla)

gunte

Aktiv medlem
Minolta Hi-Matic F:en har fått passande batterier,dock är volten 1,5 mot gamla 1,35..
Bör iso-inställningen på kameran ljusteras mot vad filmen har ??
Mvh/Gunte..
 
Jag förstår inte riktigt vad voltaget har att göra med ISO värdet. Fungerar kameran med de nya batterierna på högre voltage? Om ja så tror jag inte på att det blir någon ändring i exponeringen eller något iso värde. Men jag är ingen expert på det så jag ska inte lova något... ;-)

http://www.gulnet.nu/
 
Snabbt svar: Ja, du behöver antagligen justera ISO-inställningen på kameran.

Jag har haft samma problem med min Konica Auto S3 när jag bytte till nya batterier. Med högre batterispänning kommer det gå mer ström igenom fotocellen än det borde vid en given ljusstyrka, alltså "tror" kameran att det är ljusaren än det är och kommer att underexponera. Du måste alltså justera ISO så att kameran "tror" att du har en film med lägre ISO än du verkligen har. Om jag minns rätt behöver jag justera min Konica ett steg för att det ska stämma. Med en ISO 100-film ställer jag alltså in ISO 50. Funkar toppenbra, även med dia-film!

Det kan vara så att jag kommer ihåg allting bakvänt och det blir precis tvärt om, men jag tror inte det. Du lär hursomhelst vilja testa med en annan ljusmätare innan fu fotar något viktigt.

Lycka till!
 
Jag vet inget om F-modellen (har haft en Hi-matic 7 dock) men visst är det väl en manuell mätsökarkamera med ljusmätarnål i sökaren?

Varför inte bara kalibrera den mot din andra Minolta genom att rikta båda mot samma yta och vrida på hi-maticens känslighet tills båda visar samma? Då får du ju en ljusmätare som beter sig som du är van vid att den skall.
 
Sorry Jim..så enkelt var det inte :) ingen nål alltså..
OK Tack Arvid..testar ett lägre Iso ..
Mvh/Gunte..
 
arvro395 skrev:
Snabbt svar: Ja, du behöver antagligen justera ISO-inställningen på kameran.

Jag har haft samma problem med min Konica Auto S3 när jag bytte till nya batterier. Med högre batterispänning kommer det gå mer ström igenom fotocellen än det borde vid en given ljusstyrka, alltså "tror" kameran att det är ljusaren än det är och kommer att underexponera. Du måste alltså justera ISO så att kameran "tror" att du har en film med lägre ISO än du verkligen har. Om jag minns rätt behöver jag justera min Konica ett steg för att det ska stämma. Med en ISO 100-film ställer jag alltså in ISO 50. Funkar toppenbra, även med dia-film!

Det kan vara så att jag kommer ihåg allting bakvänt och det blir precis tvärt om, men jag tror inte det. Du lär hursomhelst vilja testa
med en annan ljusmätare innan fu fotar något viktigt.

Lycka till!


Jag har också en Konica Auto S3 och den fungerar bra med batterier från Apoteket.
Activair by Duracell 675 billigt och bra
/ Thomas
 
Räcker i ett halvår för mig, det tycker jag är helt acceptabelt.
Kostar juh knappt nåt dessutom.

/Henri
 
Har nyss justerat min exponeringsmätare på min gamla Canon FT QL från -71. Eftersom det inte finns modärna batterier med 1.35 v med bra livslängd i handeln så lät jag sätta in ett extra motstånd i serie med ljusmätaren så att jag kan använda de 1.5 v batterier som nu finns i stället.
Med rätt motstånd blir spänningen över mätaren . . , ja just det: 1.35 v.
Jag vände mig till LP Foto som gör ett profsigt jobb och kalibrerar samtidigt mätarsystemet. Det kostar en slant men det kan det vara värt. Det är ju skönt att inte behöva hålla på med kompensation för spänningsskillnaden och dessutom ha det i åtanke varje gång man fotar eller byter film.
Mvh/Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.