Annons

Ljustält - Andra alternativ än Ikeas tvättkorg?

Produkter
(logga in för att koppla)

overtune

Aktiv medlem
Hej!
Till en liten utställning ska jag fota några "produktbilder", alltså föremål mot helvit bakgrund. Och efter lite testande har jag kommit fram till att jag skulle behöva något ljustält. Många nämner ju ikeas tvättkorg och den verkar vara väldigt vettig. Men tyvärr är närmsta ikea lite för långt bort. Någon som vet någon annan affär som säljer en tvättkorg eller något annat som funkar på liknande sätt?

Är inte så sugen på att punga ut med med flera hundra för ett "riktigt" ljustält bara för några få bilder...

Sen tänkte jag bara kolla om någon har några bra råd till mig. En bild som jag ska fota kommer vara på ett gem, som ska fotas med macro (eller rättare sagt närlinser). Några tips på hur man får en sån bild bra?
Gemet ska ligga mot en helvit bakgrund. Men jag har märkt att papper och sånt oftast är lite för grovkornigt, så det syns med såna förstoringar. Andra förslag på bakgrunder?

Och gärna förslag på ljussättning (har tillgång till ett ljuskitt med lampor och stativ)...

jo, jag har läst där. Men ville se om någon hade något förslag på någon färdig produkt (som tvättunnan) som man kunde köpa...
Har inte tillgång till glas och sånt, och den atelje som jag fotar i kan jag bara låna vissa tider, så jag har inte tid att bygga upp alltför mycket där.

Ett alternativ till tvättkorgen är IKEAs papperskorg FNISS i vit plast, till det facila priset 19 kr. Plasten är precis lagom halvgenomskinlig. Skär upp ett hål i botten och ett hål på sidan så har du ett enkelt ljustält för fotografering av föremål upp till ca 25 cm i storlek.

overtune skrev:
Hej!
Till en liten utställning ska jag fota några "produktbilder", alltså föremål mot helvit bakgrund. Och efter lite testande har jag kommit fram till att jag skulle behöva något ljustält. Många nämner ju ikeas tvättkorg och den verkar vara väldigt vettig. Men tyvärr är närmsta ikea lite för långt bort. Någon som vet någon annan affär som säljer en tvättkorg eller något annat som funkar på liknande sätt?

Är inte så sugen på att punga ut med med flera hundra för ett "riktigt" ljustält bara för några få bilder...

Sen tänkte jag bara kolla om någon har några bra råd till mig. En bild som jag ska fota kommer vara på ett gem, som ska fotas med macro (eller rättare sagt närlinser). Några tips på hur man får en sån bild bra?
Gemet ska ligga mot en helvit bakgrund. Men jag har märkt att papper och sånt oftast är lite för grovkornigt, så det syns med såna förstoringar. Andra förslag på bakgrunder?

Och gärna förslag på ljussättning (har tillgång till ett ljuskitt med lampor och stativ)...

Lakan upphängt/uppspänt på ståltråd. Då kan du snabbt bygga en ljusbox av vilken storlek du vill. Hörnen spänner du ut mot fästpunkter i rummet.

Dessutom klarar lakan höga temperaturer bra om du använder byggstrålkastare.

overtune skrev:
Om du går till en hyfsad välsorterad bokhandel har de kanske ritpapper, schollerhammer, el nåt liknande, fanns det förr nåt som hette, som är tjockt och mycket krita på och därför mycket slätt. Dyrt kanske men du behöver bara ett ark. Kan finnas annat papper som är slätt oxå. Ta med ett förstoringsglas vetja.
Sen finns det glas el plast som är mjölkvit, det är slätt men kanske aningen transparent, men kan bli snyggt kanske. El varför inte ett vanligt fönsterglas med ett vitt belyst papper under som då hamnar i oskärpa? På soptippen finns kanske släta kylskåpsdörrar… t ex…

Är det någon som har erfarenhet från ljustälten från Kaffebrus och/eller photax "TRISTAR Magic studio"? Är det någon väsentlig skillnad mellan dem?

/L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar