Annons

Gravidfotografering - bakgrund o ljussättning

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hej på er!
Länge sen jag plågade er med mina dumma frågor nu :)

Jag har en tjej som vill få sin fina mage fotad i min studio. Hon har visat lite vad för typ av bilder hon gillar och alla har svart bakgrund. Jag äger bara en vit pappersbakgrund. Tror ni det funkar att köpa ett svart lakan från Ikea och sätta upp med klädnypor på den befintliga bakgrunden? Eller har ni några bättre förslag? Har inte lust att göra några större inköp just nu.

Jag har endast fotat ljusa barnbilder i min studio där jag har jobbat efter att få helt vit bakgrund och helt utan skuggor på barnen. Nu är tanken att jag ska jobba mycket med ljus och skuggor istället. Lite mörka och mystiska bilder, se bifogad lånad bild. Någon som vet någon sida där jag kan hitta bra tips om just denna sortens ljussättningar? Eller någon som vet någon grym gravidfotograf som man kan få inspiration från?

I helgen ska det övas men det är bra att få lite hjälp på vägen...

Tack på förhand och trevlig helg!

Bilagor

• maria_3_jl.jpg
    maria_3_jl.jpg
    7.2 KB · Visningar: 3,304
En eller få närplacerad diffuserad ljuskälla (stor softbox el striplight) mycket nära magen ser det ut som? Exponeringen väljs så att resten av kvinnan sugs in i mörkret.

Med reservation för att jag helt saknar erfarenhet av ljussättning och inte hittat min bok om det, så skjut mig inte om jag har fel :) kanske hittar den i morgon när jag städat.

Lakan eller svart vägg av papp eller plywood funkar nog minst lika bra som något annat. Finns en massa enkla trix några av de bästa tar till inte enbart pga kostnad utanför att de kan lösa det snabbare så än att beställa prylar och vänta på dem. Byggvaruhus var tydligen vanligt ställe författaren besökte när han ville pröva unika/ovanliga ljussättningar. Vit papp, plexiglas, svart sprejfärg var några av hans hemliga knep.

Ps. testa att mejla hon som tagit fotot, det kan ju vara så att hon kan bidra med väldigt konkreta tips.

En eller få närplacerad diffuserad ljuskälla (stor softbox el striplight) mycket nära magen ser det ut som? Exponeringen väljs så att resten av kvinnan sugs in i mörkret.

Med reservation för att jag helt saknar erfarenhet av ljussättning och inte hittat min bok om det, så skjut mig inte om jag har fel :) kanske hittar den i morgon när jag städat.

Lakan eller svart vägg av papp eller plywood funkar nog minst lika bra som något annat. Finns en massa enkla trix några av de bästa tar till inte enbart pga kostnad utanför att de kan lösa det snabbare så än att beställa prylar och vänta på dem. Byggvaruhus var tydligen vanligt ställe författaren besökte när han ville pröva unika/ovanliga ljussättningar. Vit papp, plexiglas, svart sprejfärg var några av hans hemliga knep.

Ps. testa att mejla hon som tagit fotot, det kan ju vara så att hon kan bidra med väldigt konkreta tips.

Tack för svaret. Tänkte ta en testshoot nu. Dock utan mage...:)

Du får berätta hur det gick :) hittade min bok till slut, tyvärr har den inget lika dant exempel vad jag kan hitta.

Du får berätta hur det gick :) hittade min bok till slut, tyvärr har den inget lika dant exempel vad jag kan hitta.

Det gick faktiskt över förväntan. Använde ett svart lakan som bakgrund och det funkade perfekt!
En del bilder blev helt ok. Dom hade varit rätt mycket finare med mage dock ;)

Svart lakan funkar bra.
Kan man sedan få tag på det svarta tyget som användes till mörkläggning i bla mörkrum så är det ännu bättre.
Svart sammet SUGER upp ljus och är verkligen kolsvart. Men det är nog svårt att få tag på så stora stycken och troligtvis dyrare.

Vilken ljussättning funkade bäst?

Jag testade lite olika beroende på pose.. Tyckte det blev rätt fint att sätta en stor softbox 45 grader framifrån och svart bakgrund. Men jag har ingen aning om vad som "anses" som bra..
Hade väldigt svårt att få till bra siluettbilder mot min vita bakgrund. Modellen blev inte helt svart och jag fick ojämt ljus på bakgrunden :(

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto