Kitobjektivet har ljusstyrka 5,6 på 55mm. Som jämförelse är det då 3 "steg" sämre ljusstyrka än 50/1,8, och alltså två steg sämre än 50/2,8 makro. Varje bländarsteg på skalan 2 - 2,8 - 4 - 5,6 innebär att det kommer hälften så mycket ljus på sensorn. Med samma ISO behöver man då dubbelt så lång slutartid.
Har du använt ett fast 50 så vet du hur långt det räcker. Som komplement till kitobjektivet så är det ju roligare med en lite längre brännvidd. Inomhus utan blixt behöver du ljusstyrka 2,8. Så frågan är då vad du har råd med?
Du kollade på 50mm makro från Sigma, det kostar ca 2500. Det tycker jag inte du ska ha.
För 3400 kan du få Canon EF 85/1,8, som är ett kanonobjektiv. Välbyggt och snabb AF. EF 100/2,0 är ett "syskon" till 85:an, men lite dyrare. Det här är klassiska porträttobjektiv, gjorda för att användas på största bländare. Ett bra komplement till kitzoomen i största allmänhet, skulle man kunna säga. Naturligtvis, jämför man med en telezoom som går upp till 150-200mm så funkar den ju inte lika bra om man är på lite längre håll.
Vill du absolut ha ett makro som även funkar bra för allmän foto så brukar man rekommendera Canons 100/2,8. (Det gamla utan IS kostar knappt 5000) Det har snabb AF för att vara ett makro. Andra makroobjektiv i denna prisklass (t ex Sigma 105/2,8) är långsammare. Det är stor risk att kameran inte hinner med att sätta skärpan över huvud taget på hästar som rör sig inne i ett ridhus.
När det gäller "billiga" ljusstarka telezoomar, med af som är snabb nog för hästar, så finns det nog bara Sigmas 50-150/2,8. Då kostar den ändå över 5000kr hos de välrenommerade butikerna. Som sades i ett tidigare inlägg här så är Sigmas 70-200/2,8 antagligen ett "bättre köp". Men det är stort, tungt och kostar över 6000kr.
Jag sammanställde en jämförelse på prisjakt med de gluggar jag ser som mest intressanta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=31840,31795,274033,274039
Lycka till med objektivköpet!