ANNONS
Annons

Ljusstarkt objektiv till a55

Produkter
(logga in för att koppla)

toreld

Medlem
Är på jakt efter en 50 glugg för porträttfotografering!
Är amatör och vill lägga nån stans runt 2000:-
Begagnat som nytt!
Bländare 1,4 eller 1,6!

Har ni några bra förslag??

Sedan söker jag även efter en blixt! Kan inget om blixtar, men kan man få en ok under 2000:- ?

Begagnad Minolta ( eller KonicaMinolta ) 50 mm f/1,7 är tillräckligt. Det finns ljusstarkare, men jag är lite tveksam om de är värda priset relativt 1,7'an. Du bör hitta ett hyfsat exemplar runt 1.000.-.

Begagnade blixtar finns för runt 1.500.- - KonicaMinolta 5600HS(D). Då får Du möjlighet till trådlös styrning.

ja objektivet verkar vara prisvärt!! blir att buda ikväll :)

Så denna blixt har TTL?? Men hittar dock bara en 5600HS blixt och han vill ha 2000.. Några andra alternativ?

ja objektivet verkar vara prisvärt!! blir att buda ikväll :)

Så denna blixt har TTL?? Men hittar dock bara en 5600HS blixt och han vill ha 2000.. Några andra alternativ?

50MM 1.7: Kontrollera eller fråga säljaren ifall bländaren fungerar som den ska. Det är ett mycket vanligt problem på dessa gamla objektiv. Det går att rengöra bländaren själv, men det är inte många som vågar/kan.

Blixt: Sony HVL-42AM är en riktigt bra blixt. Inte helt lika kraftfull som 5600/56 men nyare och har lite nya funktioner. Jag skulle absolut ta en sådan istället för en gammal Minolta blixt. Kostar strax över 2000 från ny, men går ofta att hitta för runt 1400-1500 beg

Jag skulle inte satsa på så gamla grejer. Det är som sagt problem med dessa och jag tror att nyare objektiv är bättre helt enkelt (andra säger säkert emot).

Det finns ju ett mycket prisvärt Sony 50 F/1,8 SAM som kostar c:a 1600 kr i Sverige
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=446726

Säkert några hundra billigare utomlands på www.amazon.co.uk www.cameranu.nl/en www.foto-erhardt.de osv.

Blixt kan du hitta en begagnad minolta 3600HS(D) eller Sony F36AM eller för c:a 1000-1500
Se den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130729

/Mats

Jag skulle inte satsa på så gamla grejer. Det är som sagt problem med dessa och jag tror att nyare objektiv är bättre helt enkelt (andra säger säkert emot).

Jag hade väl tur och fyndade ett Minolta 50/1.7 på Ebay från USA för ca 500:-. I nyskick, funkar perfekt.

Mats har rätt, Sonyn är ett bättre objektiv enligt de tester jag sett, och verkar vara ett riktigt bra val. Å andra sidan är jag nöjd med mitt val, bilderna blir kanonbra. Jag är en amatörfotograf, och det finns för mig tusen skäl att slippa betala tusen kronor extra för nåt som jag inte egentligen behöver.

/Lennart

...
Det finns ingen sådan blixt - kan vara ett av två skrivfel; antingen är det en 5400HS eller en 5600HS(D). 5400HS ger inte full automatik och är bara prisvärd om Du kör den manuellt - och får den för under 1.000.-

5600HS(D) är en tillräckligt kompetent blixt för de flestas behov. Den ger full automatik - ADI HS TTL WL. Visst finns det den nya HVL-42AM, men den är ljussvagare och dyrare än ett beg 5600HS(D). Jag fick hem en för 1300.- i förra veckan för att ersätta en 5400HS.

Jag har svårt att klara m,ig med de begränsningar som 3600HS(D) innebär - inget vridbart huvud och ljussvagare - det förstnämnda går att komma runt genom att köra blixten trådlöst handhållen, men ljusstyrkan är som den är.

50MM 1.7: Kontrollera eller fråga säljaren ifall bländaren fungerar som den ska. Det är ett mycket vanligt problem på dessa gamla objektiv. Det går att rengöra bländaren själv, men det är inte många som vågar/kan.
...
" ... ett mycket vanligt problem ... " innebär för den oinvigde att majoriteten av de tillverkade exemplaren är behäftade med felet och det är ren lögn. De exemplar som drabbas har alla varit utsatta för endera av två saker - ny "smörjning" med fel fett, eller förvaring i tokhög temperatur varvid det ursprungliga fettet smält och krupit ut på lamellerna och sedan där torkat och låst lamellerna i öppet läge.

Tack och lov är det en minoritet som är drabbade, även om det ibland låter som att det är ett generellt problem. Jag har ingen uppfattning om den exakta felprocenten och avstår därför från att försöka skatta den - " ... ett mycket vanligt problem ... " är det dock inte.

Jag skulle utan tvekan köpa ett exemplar vilken dag som helst, men sitter i stället nöjd med mitt M/AF 50 mm f/1,4 RS.

Jag hade väl tur och fyndade ett Minolta 50/1.7 på Ebay från USA för ca 500:-. I nyskick, funkar perfekt.

Mats har rätt, Sonyn är ett bättre objektiv enligt de tester jag sett, och verkar vara ett riktigt bra val. Å andra sidan är jag nöjd med mitt val, bilderna blir kanonbra. Jag är en amatörfotograf, och det finns för mig tusen skäl att slippa betala tusen kronor extra för nåt som jag inte egentligen behöver.

/Lennart

Vilka tester har du sett?

http://www.dyxum.com/lenses/Sony-AF-DT-50-F1.8-SAM_lens523.html
http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-50-F1.7_lens17.html

Har aldrig stött på en defekt Minolta 50mm genom alla år.

Det finns ingen sådan blixt - kan vara ett av två skrivfel; antingen är det en 5400HS eller en 5600HS(D). 5400HS ger inte full automatik och är bara prisvärd om Du kör den manuellt - och får den för under 1.000.-

5600HS(D) är en tillräckligt kompetent blixt för de flestas behov. Den ger full automatik - ADI HS TTL WL. Visst finns det den nya HVL-42AM, men den är ljussvagare och dyrare än ett beg 5600HS(D). Jag fick hem en för 1300.- i förra veckan för att ersätta en 5400HS.

Jag har svårt att klara m,ig med de begränsningar som 3600HS(D) innebär - inget vridbart huvud och ljussvagare - det förstnämnda går att komma runt genom att köra blixten trådlöst handhållen, men ljusstyrkan är som den är.

Ett mycket gott råd är att helt glömma 5400HS osv. Köp bara Sony-blixtarna eller minolta 3600 eller 5600 HS(D)! Se den andra tråden jag länkade till.

Sonys blixtsystem med ADI och automatik för trådlöst är så suveränt, så det är bara dumt att missa det.

Den enda blixten som är vridbar i ett led till är Sony F58AM, men den är dubbelt så dyr som F42 kostar ju över 4K.

Sony F36AM/Minolta 3600HS(D) är visst vridbar (i ett led så den kan studsas i tak t.ex.) och jag förstår inte vilken begränsning som du hävdar finns med den. F42 och F56/m5600HS(D) är exakt samma konstruktion i vridningen. Om man hittar en minolta 5600HS(D) för 1000 kronor är det bara att slå till direkt!

Jag har en Sony HVL-F58 AM och 3 st(!) Minolta 3600 HS(D). F58an får såklart göra tjänst när man bara använder en blixt eftersom jag har den. Den behövs också som trigger på min A850 eftersom den inte har inbyggd popup-blixt, men förutom det och om man har en Sony APS-C kamera så är det ytterst marginellt som F58 tillför. Hellre två stycken andra blixtar än en F58.

F36/3600HS(D) räcker väl till i ljusstyrka och går att hitta begagnade för c:a 1000 kr. En F42 kostar ju ny bara c:a 2000 från Pixmania.

/Mats

Jag förstår att Du inte förstår - SOAB har ännu inte kommit till bokstaven "V", så jag kan inte, hur gärna jag än skulle vilja, minska ditt oförstående. ;D

Det är imho en väsentlig skillnad på att vrida och att vinkla en blixt. 3600HS(D) går bara att vinkla - inte vrida. Det ställer till det för takstuds när Du vänder kameran till "portrait", men tack vare WL är problemet överkomligt.

Kurt Munger: Sony vs. Minolta "I'd buy the better performing Sony DT 50mm F/1.8 SAM over the Minolta AF 50mm F/1.7 (APS-C users only)."

Photozone: Sony ("The lens is very sharp even at f/1.8 and the resolution is about as good as it gets around f/5.6. Lateral CAs are absolutely negligible which adds to the outstanding sharpness perception.") vs. Minolta ("The center resolution is great but the borders are soft at wide-open aperture and it takes a couple of f-stops till they reach decent levels.")

Observera dock att den ena pratar om APS-C och den andra om reultat på FF. 50/1,7 är skarp på APS-C, men inte på de sista 8 mm ( 14-22 ) på FF.

Observera dock att den ena pratar om APS-C och den andra om reultat på FF. 50/1,7 är skarp på APS-C, men inte på de sista 8 mm ( 14-22 ) på FF.

Det stämmer inte vad gäller Photozone, testen har utförts med en A100:
"Minolta AF 50mm f/1.7 - LEGACY Test Report
Lens Reviews - Sony Alpha (APS-C)
THIS IS A LEGACY TEST REPORT BASED ON THE ALPHA 100. AS SUCH IT IS NOT 100% COMPARABLE TO THE CURRENT TESTS BASED ON THE ALPHA 700! "​

Vad gäller Kurt Munger så har han testat både APS-C och FF. Och han rekommenderar Sonyn framför Minoltan - för APS-C förstås.

Jag förstår att Du inte förstår - SOAB har ännu inte kommit till bokstaven "V", så jag kan inte, hur gärna jag än skulle vilja, minska ditt oförstående. ;D

Det är imho en väsentlig skillnad på att vrida och att vinkla en blixt. 3600HS(D) går bara att vinkla - inte vrida. Det ställer till det för takstuds när Du vänder kameran till "portrait", men tack vare WL är problemet överkomligt.

Hehe, jag förstår att du förstår att jag inte förstår, men jag förstår inte det första stycket i ditt senaste inlägget heller, men det var väl nån sorts pik mot mitt oförstånd antar jag :)

(Aha, du menar kanske att Svenska Akademins OrdBok inte förklarar ordet vrida? Det var lite långsökt i så fall för SOAB är lite märklig förkortning i så fall och dessutom heter den väl SAOL (=lista) ;-) )

Jo, klart det är skillnad på vridbar och vinklingsbar, men du gjorde ju en jämförelse med 5600HS(D) och den är ju inte heller vridbar.

Den enda som är det är ju Sony F58AM (väl?). Jag har en sån och det är en helt suverän blixt och vridfunktionen är hur bra som helst vid t.ex. stående porträtt-bilder. Stark och finessrik (fast jag använder nog inte bråkdelen av det). Visst, det ÄR den bästa blixten helt klart, men tyvärr är den ju rätt dyr. Nu har de dock kommit ner till c:a 4000 vilket är överkomligt (jag gav mer för en beg).

Men alltså, det jag inte förstår är hur bristen att 3600HS(D) inte går att vrida skiljer sig från 5600HS(D) eller nån av dom andra för de har ju i så fall precis samma brist. F56/5600 går ju inte att vrida de heller.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar