Annons

Ljusstarkt objektiv ELLER blixt???

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
För vanliga kan man ju läsa gratis på deras hemsida.
Vad sa dom var negativt med 430ex?

Endast att byggkvaliteten fick 4 av 5. I övrigt full pott! Dessutom konstaterar dom att den inte är lika kraftfull som 580... Vilken överaskning ;) 430 får å andra sidan betyget "mer blixt för pengarna".

430 är alltså bästa köpet till Canon.

/K
 
keckax skrev:
Endast att byggkvaliteten fick 4 av 5. Dessutom konstaterar dom att den inte är lika kraftfull som 580... Vilken överaskning ;) 430 får å andra sidan betyget "mer blixt för pengarna".

430 är alltså bästa köpet till Canon.

/K
Det enda som är trist att det är mjukvarubegränsningar i den.
 
keckax skrev:
430EX fick nästan full pott i testet "Digitalfoto" gjorde". Om det nu betyder nåt...

/K

om det var testet i nummer 10 2006 så jo, det fick den, bara slagen av sb800

vad jag inte gillade med det testet var att de tagit med den enklare sigmablixten och inte 500 dg super.
 
Köper du en 50/1.8 tror jag risken finns att du snart vill uppgradera till ett 50/1.4 då byggkvaliteten kanske inte är den bästa på 1.8:an. Ett köp av en blixt kommer du däremot aldrig att ångra - den låter dig ta bilder du annars aldrig hade kunnat ta med din nuvarande utrustning och om du inte redan har en blixt är det enligt mig självklart att du skall införskaffa en. Frågan är kanske vilken? Jag hade satsat på en 580 direkt men för många duger ex. Sigmas flaggskepp.

:)
 
Du behöver inte plocka av blixten på sommaren, tvärtom du behöver den nästan mer då :)

Det är guld att kunna fylla ut skuggorna i solsken särskilt om du fotograferar människor och vill slippa svarta ögonhålor. 50/1,8 är ett väldigt prisvärt objektiv också.
 
Tack för era svar!

1.8an är köpt, jag har fotat massor med det!! Skitskarpa bilder, helt sjukt. Trodde däremot att 1.8 släppte in mer ljus än det gör =/

Så du har väl rätt när du säger att man nu längtar efter ett 1.4.

Blixt ska införskaffas, ni har övertygat mig!

Frågan är nu bara vilken... ekonomin är inte den bästa just nu. Frågan är om jag verkligen behöver en 580.

Sigman för 1600 på elgiganten lockar. Måste bara ta reda på vad jag förlorar på att ta den blixten mot om jag tar t.ex. en 580.. eller 430...
 
Det finns begagnade 580 i mycket bra skick för 2500 kronor. Kanske ett rimligt alternativ?

Skillnaden mellan en 580 och alla andra billigare blixtar (varesig de är från Canon, Sigma eller något annat märke) är bl.a. specialfunktioner, uppladdningstid och maximal blixtstyrka.

Den förmodligen främsta skillnaden i "specialfunktioner" mellan en 580 och en 430 är att 580:n kan agera huvudblixt och styra andra blixtar - vad jag vet 580, 550, 430 och 420. Endast 580 och den äldre 550 kan agera såväl master som slave, medan 430 och 420 bara kan agera slav.

Gällande uppladdningstid och blixtstyrka tror jag det är rätt självklart; 580 laddare snabbare än alla sina syskon och föregångare, och den kan även fyra av starkare blixtar (som därmed lyser upp mer och också når längre).

2500-2800 för en beg. 580 är en investering! Köp!
 
Tänkte att jag lyfter istället för att starta en ny tråd.

Blixt är köpt och nu är jag ute efter ytterligare ett objektiv.

50/1.8 funkar skitbra! Men jag behöver ett allround.

Har kollat mycket på tradera på bla:
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
Canon EF 17-40 f/4L USM
Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM
Canon EF -S 17-85 4-5,6 IS USM NYTT

Men vet inte vad jag ska välja. 24 och 28 känns för lite vidvinkel. Men samtidigt så prioriterar jag optik. Alltså bra bildkvalite. Jag kan tänka mig att lägga upp till 5-6000 om jag får fina grejer.
Drömmen hade varit en 17-125 el dyl.

Sen detta med L-gluggarna som ska vara så bra.... F4 är väl inte de bästa??

Tips mottages tacksamt. Känns som att jag saknar de viktigaste, en bra glugg. Har batterigrepp, stativ, fjärr, blixt, filter, motljusskydd osv... men ingen superbra glugg!
 
I dina kläder hade jag siktat in mig på en begagnad ef-s17-55/is....fantastisk glugg som är väldigt allround och ger fina bilder direkt från 2,8....
 
OK, tack för din åsikt. Du vet ingen som har lite längre brännvidd som ger lika bra bilder?

jag har idag kitten 18-55. Att få lite längre hade inte varit fel. Men jag ska absolut kolla in den du rekommenderade!!!
 
Det finns billigare varianter som är mycket bra. Om ditt tak är sextusen så kan du få en trevlig kombination om du lägger på två hundralappar.

Sigma 17-70/2,8-4,5 - 2700:-
Canon 85/1,8 - 3500:-

Åttiofemman har god ljusstyrka, så vid de tillfällen då 70/4,5 känns lite för klent så har du något trevligare uppåt. Sigman har dessutom mycket bra närgräns, vilket är trevligt på en normalzoom.
Priserna är de lägsta på http://www.prisjakt.se, så det blir till att leta lite. Annars blir det ett par hundringar till.

Tillägg: Om du nöjer dig med lite kortare normalzoom så finns Sigma 18-50/2,8 och Tamron 17-50/2,8 för strax under fyratusen, men då har du inte råd med åttiofemman. 17-70 är inte riktigt lika bra, men ändå avsevärt bättre än ditt kitobjektiv (om man får tro de tester som finns på nätet).
 
Tack Martin!

Tanken med mitt köp är att köpa ett objektiv för att slippa byta så ofta.

Jag kan tänka mig att tappa lite i brännvidd om jag får ett bra objektiv. 17/18-50 kan jag tänka mig om det är en superglugg.

17-70 låter ju kanooon, ska kolla in den närmare. Levererar den så är den ju köpt.

Men nu har jag lite att gå på. Ska kolla runt lite bland de tips ni gett mig. Återkommer säkert med lite frågor:)
 
Nu har jag kollat lite och är inne på antingen Canon EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM eller
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro.

Canon har IS men Sigma har 2.8.

Har inte hittat så mycket recensioner på sigman, men den ska vara bra enligt cyberphoto.

Känner att brännvidden är den jag är ute efter i alla fall. Lite längre än mit kitobjektiv som jag har idag. Har dessvärre inte hittat nåt objektiv med samma brännvidd för runt 5-6000kr.. känns som att ovan objektiv är något klena. Ska man upp lite i prisklass så tappar de i ljus alt skärpa...

Men känns som sagt att det står mellan dessa. Som jag sedan kan komplettera med nån 55-200 telezoom.

Input, någon?

EDIT: Kollade på Sigma Objektiv AF 18-125/3.8-5.6 DC OS HSM och bestämde mig för det tills jag inte hittade så mycket recensioner om det och läste i nån tråd att den inte skulle vara så bra... rätta mig om jag har fel. Ännu bättre brännvidd på det ju. Men som sagt, skärpa och bildkvalite går före!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.