Annons

Ljusstarkt objektiv ELLER blixt???

Produkter
(logga in för att koppla)
tiq skrev:
antagligen ...


sen har den ledtal 43 istf 53, kan vara de extra 10 som gör den brandfarlig.
Kollat i 580ex:s manual och där står inget om att hålla inne med blixtarna heller. Canons kanske är idiotsäkra.
 
Hade jag kört Canon så hade jag suktat efter 50/1,2 L. Inte bara för ljusstyrkan, utan även för dess optiska egenskaper överlag. Den är helt enkelt tokbra!
Mycket pengar men otäckt bra glugg!

Men nu kör jag ju Nikon-systemet...

/K
 
Robin Gyllander skrev:
Kollat i 580ex:s manual och där står inget om att hålla inne med blixtarna heller. Canons kanske är idiotsäkra.

tja, nånting mer ska man väl få för de 2.4 gånger mer pengar en 580 kostade när jag la 1995 kr på min sigmablixt för 2 år sen.
 
Jag har fotat lite med den och märkte inget konstigt alls, mer än att jag aldrig tidigare sett på maken till bilder!! Kul med bilder där man kan lägga det jättetunna skärpeplanet i tex ett öga och allt annat försvinner i en vacker dimma. Hmm, om jag har gjort mitt jobb förstås :)

Problemen med den gluggen försvinner förhoppningsvis med en bättre mjukvara.

/K
 
Robin Gyllander skrev:
Exponerar sigma blixtarna osäkert?

jo, det är inte alltid automatiken gör som jag vill. Jag brukar dock oftast plåta helt manuellt och använder histogrammet på några testbilder för att justera blixt och tid.
 
tiq skrev:
jo, det är inte alltid automatiken gör som jag vill. Jag brukar dock oftast plåta helt manuellt och använder histogrammet på några testbilder för att justera blixt och tid.
Ok tur att jag köpte origianl.
 
Tack för alla svar!

Har som sagt betalat för objektivet, det är på väg hem till mig med post nu.

Blixt kommer införskaffas, kan bara inte ta allt samtidigt... detta är det första jag köper till kameran sedan jag köpte den med kitobjektivet.

Blixt, stativ och fjärr är väl de 3 sakerna som är prioriterade... ett zoomobjektiv 55-200 också kanske...

Har jag missat nåt? =)

Sigmablixten på elgiganten är alltså inget att ha? =/
 
mafghan skrev:

Sigmablixten på elgiganten är alltså inget att ha? =/

nuförtiden, när prisskillnaden mellan sigman och 430 är ganska liten så tror jag att canonblixten kan vara rätt val. slavfunktionen kan man få med ebaysändare eller en enkel slavutlösare från kaffebrus.
 
Pengar o ljus!

Kolla i.a.f. Metz 58-AF1 innan du köper!!
Sej vad ni vill; men Metz har fattad vad blixt är; och det har dom i 25 år....
Undrar på varför dom är alena med separat upplättblixt?
 
hmm aldrig hört talas om Metz.. men får kolla det!

Ställa in själv? På sigman? Ska man väl inte behöva? =/

Usch.. det är ny plasmainköp och blixtinköp... blir alldeles trött i skallen av att jämföra allt med allt på prisjakt osv...

måste sova!

Tack för era svar... fortsätt gärna....

slavfunktion?:S
inte tänkt använda flera blixtar om det är det de är till för...
 
separat upplättningsblixt is the shit, har saknat det när blixten sitter på skon och inte nån annanstans.

du fick mig att minnas min gamla metz 45ct-4, ett renoveringsobjekt man borde ta itu med under mellandagarna.
 
tiq skrev:
nuförtiden, när prisskillnaden mellan sigman och 430 är ganska liten så tror jag att canonblixten kan vara rätt val. slavfunktionen kan man få med ebaysändare eller en enkel slavutlösare från kaffebrus.

430EX fick nästan full pott i testet "Digitalfoto" gjorde". Om det nu betyder nåt...

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.