Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstarkt objektiv ELLER blixt???

Produkter
(logga in för att koppla)

mafghan

Aktiv medlem
Hej!

Trodde min fråga skulle vara besvarad tio gånger om, men hittar inget när jag söker.

Nåja, jag går i köpartankar. Har fastnat för canon ef 50mm/1.8II.

Men samtidigt saknar jag en extern blixt, spec nu i vintermörkret.

Jag fotar mycket inomhus nu i juletider. Ganska mycket annars också, kalas osv...

Blixt är dyrare, men jag tror att den skulle gynna mig mest just nu. Men känns som att jag borde vänta då det snart är vår och blixten då kommer ligga.... med tanke på att det blir ljust..

Objektivet är billigare... tar den bra bilder inomhus utan blixt så är det väl rätt köp?!

Ni hör.... jag har beslutsångest.

Jag har en 400D..med kitobjektivet 18-55mm. Jag är en glad amatörfotograf som vill utöka min fotoutrustning.

Vad hade ni gjort? Vad ska jag göra? Varför?

Stort tack för ev svar!!!
 
Hej!

Tack för snabba svar!

Kenneth, vad menar du?

Robin, cropkamera?

Hittade en blixt som inte är så dyr, Sigma EF-500 DG ST. Skulle det funka? Isf är det ett riktigt bra alternativ, prismässigt iaf...
 
mafghan skrev:
Hej!

Tack för snabba svar!

Kenneth, vad menar du?

Robin, cropkamera?

Hittade en blixt som inte är så dyr, Sigma EF-500 DG ST. Skulle det funka? Isf är det ett riktigt bra alternativ, prismässigt iaf...
Alla gluggar på 400D 30D blir 1,6 gånger längre eftersom sensorn är mindre än en filmruta vill du slippa räkna så köp en 5D för den har en fullstor sensor lika stor som en filmruta.
 
aah... du menar att avståndet blir för långt... eller för "zoomad".

Du kan ha rätt...

För att förkorta frågan... vilket är bäst?

Ta kort med 400D med kitobjektiv (18-55)och extern blixt eller 400D med 50/1.8 och ev inbyggd blixt...?
 
mafghan skrev:
aah... du menar att avståndet blir för långt... eller för "zoomad".

Du kan ha rätt...
Jag du kommer för nära. Jag har mörkt att det enda 50 1,8II räcker till hemma inomhus är porträtt den är för lång för annat.
 
min sigmablixt sitter på oftare än min 50mm 1.8, som verkligen är en trevlig porträttglugg för de pengarna.
 
Tack Jonatan!

Nöjd med din sigmablixt??


Inte onödigt att köpa den nu när vintern snart är slut?? Eller sitter den på ofta även under sommarhalvåret?
 
den sitter på för det mesta.. faktiskt alltid, för den har fastnat i blixtskon, och man måste skruva sönder hela blixten för att få av den, ska dremla lite på pinnen som håller fast blixten i skon vid tillfälle.. ;-)

sigmablixten har inte samma kvalitet som originalblixtarna, så man får vara lite rädd om den.

den sitter på sommar som vinter, gillar framförallt att den även funkar som slavblixt. vilket jag inte tror alla canonblixtar gör.
 
Köpte objektivet. Men kanske blir en blixt snart också! Sigmablixten känns aktuell.

Men måste den verkligen ladda i 6 sekunder mellan varje bild? Hur länge räcker batterierna?

Sedan, en sak som jag alltid undrat gällande dessa externa blixtar.
Blixtrar de alltid med samma styrka? Kanske är en idiotfråga, men måste ställa den...

Känns som att det kan bli mycket vita bilder om det är så..
 
mafghan skrev:
Köpte objektivet. Men kanske blir en blixt snart också! Sigmablixten känns aktuell.

Men måste den verkligen ladda i 6 sekunder mellan varje bild? Hur länge räcker batterierna?

Grattis till ett bra köp.
Angånde 6 sekundre är det om blixten g¨år fullt och det gör den nästan aldrig.
 
mafghan skrev:

Sedan, en sak som jag alltid undrat gällande dessa externa blixtar.
Blixtrar de alltid med samma styrka? Kanske är en idiotfråga, men måste ställa den...

Känns som att det kan bli mycket vita bilder om det är så..

Kameran och blixten "snackar" med varandra så blixtkraften regleras efter dina inställningar och ljusförhållanden. Du kan även själ påverka blixtens styrka med blixtkompensation, liknade exponeringskompensation.

Ovanstående gäller ju i och för sig den inbyggda blixten också.

Jag är långt ifrån någon expert på blixfotografering men så mycket vet jag att en extern blixt är ett lyft för fotandet.

Mitt 50/1.8 har jag inte haft på kameran på ett halvår, min 430 EX använde jag igår...

Lycka till!
 
mafghan skrev:

Men måste den verkligen ladda i 6 sekunder mellan varje bild? Hur länge räcker batterierna?

jag plåtade 2 omgångar batterier, 2700mah från clas, 300 bilder på 20 min, då fick blixten ett brännmärke, så man får låta den vila emellanåt. (struntade i vad det stod i manualen, borde inte gjort det)

jo, den tar några sekunder att fylla på, kan bli lite irriterande. Efter kanske 100 bilder börjar det sega mer, så ett par omgångar batterier måste man ha med sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.