Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstarka objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jompas

Medlem
Hejsan!
Eftersom jag är så pass ny inom fotområdet tänkte jag fråga er lite mer kunniga om råd till ljusstarka objektiv som ligger inom "budget klassen" upp till max 5000:-.

Har funderat på sigmas objektiv, ex Sigma 28-70mm F2.8 EX Aspherical och Sigma 70-200 2,8 eftersom jag känner behov av ett längre zoom objektiv än kitobjektivet (canon efs 18-55 3,5-5,6) som jag nu har till min canon Eos 300d.

Har vägt samman olika objetiv och jämfört dessa med canon lite ljussvagare EF 28-105/3,5-4,5 Usm.
(Orsaken till detta är att jag fått tag på ett v samt ett Canon Ef 75-300/4,5-5,6 Usm begagnat)

Är det värt att satsa pengar på 2 st halbra objektiv som dessa canon enligt recensioner, eller är det bäst att från början köpa ett dyrare mer ljusstarkt?

Har ni några konkreta anmärkningar på brister eller positiva saker kring dessa objektiv? eller har ni kanske fler att ge förslag på?

Tacksam för svar Mvh Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar