Annons

Ljusstark normalzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ah, det är kanske den jag har som jag tappat. Den har fått goda beryg och var onekligen skarp, även om fokuseringen haltade en del.
 
waterglobe skrev:
Ah, det är kanske den jag har som jag tappat. Den har fått goda beryg och var onekligen skarp, även om fokuseringen haltade en del.


Läste inte ordentligt! Såg nu att du redan hade en sådan, men om den är paj, köp en ny? :)
 
Jo, så tänkte jag också, men ville kolla om det finns något annat bra och prisvärt som jag missat.

Läser nu att Nikon lanserade nya gluggar idag, bland annat en normalzoom AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
Men prislappen framgår inte.

Blir ju också sugen på den nya Nikon D300-kameran (D3 hade ju inte heller varit fel, men då får någon annan betala).
 
Re: Bra normalzoom 2.8 till Nikon sökes

waterglobe skrev:
Har gått och tappat min Tamron 28-85 mm/f2.8 så att det inte går att fokusera i hela spektrat.

Behöver således en ny. Vad säger ni, några rekommendationer på en bra och ljuskänslig normalzoom?

Jag var nöjd med Tamrongluggen, förutom byggkvaliteten. Men man får väl vad man betalar för.

Övriga linser i väskan är Nikon 80-200/f2.8 och Nikon 12-24/f4.

Plåtar mycket och i väldigt skiftande miljöer - inomhus, öken, nattliv, nyheter.

Tacksam för goda råd!

Nikon 17-55/f2.8 om du vill ha det bästa till DX systemet, Nikon 24-70/f2.8 om du vill ha det bästa till FX systemet.

/kent
 
Jo tack, det är fina gluggar båda två, men prislappen ryms tyvärr inte i min budget. Annars hade jag gärna satsat på den nya 24-70:an.
 
Då återstår dessa tre...

Tokina AT-X PRO AF 16-50/2,8 DX
Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM

Själv skulle jag valt Tokinan, mest för att jag har ett gammalt förtroende för Tokina, men vilken som igentligen är bäst får någon annan svara på.

/kent
 
Bokeh skrev:
Då återstår dessa tre...

Tokina AT-X PRO AF 16-50/2,8 DX
Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM

Själv skulle jag valt Tokinan, mest för att jag har ett gammalt förtroende för Tokina, men vilken som igentligen är bäst får någon annan svara på.

/kent


Ja, Sigman har jag också kikat på, den är ju helt ny, så ny att jag inte hittat något test på nätet än.
Tokinan kände jag inte till, har aldrig haft en Tokinaglugg.
 
Bokeh skrev:
Då återstår dessa tre...

Tokina AT-X PRO AF 16-50/2,8 DX
Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM

Själv skulle jag valt Tokinan, mest för att jag har ett gammalt förtroende för Tokina, men vilken som igentligen är bäst får någon annan svara på.

/kent
Exakt var kan man hitta mer om Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM ?
Jag har försökt hitta info på www.sigmaphoto.com men hittar inte objektivet. Det finns däremot ett 18-50mm med HSM men det är inte f2.8 utan f3.5-5.6

Är det jag som ser illa?

Edit: nu såg jag en artikel under deras nyhetssida som förklarade saken. Ja, det var tydligen jag som såg illa.

Någon som vet när den kommer?
 
Efter att ha sålt min Tamron 17-50/2,8 nyligen så vill jag bara påpeka att det objektivet har EN väldigt stor nackel. Dess bokeh är fullständigt förfärlig i svåra ljussituationer (stor kontrast i bakgrunden vid kort skärpedjup). I övrigt är det ett rysligt fint objektiv med bra skärpa från full bländaröppning vid samtliga brännvidder.
Vad jag har sett så har Tokinan mycket bättre bokeh, även om det är vanskligt att uttala sig om det utan att ha sett ett regelrätt A/B-test. Detta är även den punkt där Nikkor 17-55 vinner mest över Tamron vad jag har sett. Men med tanke på prisskillnaden så är Tamronobjektivet fortfarande mycket prisvärt. Jag visade i nån tråd (som jag inte orkar gräva fram nu) att det är skarpare och ger högre kontrast än Nikkor 35/2 vid f/5,6 och uppåt, medan Nikkorn ger något bättre detaljupplösning vid f/2,8, men lägre kontrast.
 
jdandanell skrev:
Exakt var kan man hitta mer om Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM ?
Jag har försökt hitta info på www.sigmaphoto.com men hittar inte objektivet. Det finns däremot ett 18-50mm med HSM men det är inte f2.8 utan f3.5-5.6

Är det jag som ser illa?

Edit: nu såg jag en artikel under deras nyhetssida som förklarade saken. Ja, det var tydligen jag som såg illa.

Någon som vet när den kommer?

2007-09-03 enligt CyberPhoto

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-50macronihsm

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.