Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Två sätt:
1. Sätt ett någorlunda riktat ljus mot bakgrunden bakom modellen, dvs med nån reflektor med raster eller snoot eller liknande som gör att ljuset får en liten spridningsvinkel... eller...
2. Mörka mer bakgrunden mot kanterna i efterbehandlingen.

I de bilderna kan de nog kombinerat teknikerna. Dvs, först ljussätta så att det är lite ljusare bakom modellen, sedan softa och mörka ner bakgrunden mot kanterna i efterbehandlingen.

Brukar väl vara ett såkallad 'raster' man sätter framför blixten. Dom finns i olika tjocklekar och ger en olika stor cirkel. Men det kan säkert göras på hundra olika sätt, och jag är inte expert.

Thorsten

Två sätt:
1. Sätt ett någorlunda riktat ljus mot bakgrunden bakom modellen, dvs med nån reflektor med raster eller snoot eller liknande som gör att ljuset får en liten spridningsvinkel... eller...
2. Mörka mer bakgrunden mot kanterna i efterbehandlingen.

I de bilderna kan de nog kombinerat teknikerna. Dvs, först ljussätta så att det är lite ljusare bakom modellen, sedan softa och mörka ner bakgrunden mot kanterna i efterbehandlingen.

Något tips på var man kan köpa raster/snoot som passar till mina blixtar? Dessa har jag http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-lite-232.html

Behöver du raster till de där? Står att blixtarna har inbyggd reflektor, experimentera med den reflektorns spridningsvinkel mot väggen. Raster används främst för att minska spridningsvinkeln ytterligare om inte reflektorn är tillräcklig.

Såg att de även säljer en snoot till blixtarna som ger än mer koncentrerat ljus.

Per har säkert rätt, tänkte mest på att snootliknande konstruktioner ofta används när man vill ha en utdragen ljusstrimma på bakgrunden, men blixten med reflektorn och eventuellt raster kan vara det som gäller här.

Nej, det är dom inte. Tittar man i ögon, respektive glasögon kan man ana vad det är. Dessutom gick frågan på bakgrundsljuset.
T

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar