Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättning i mörkt rum

Produkter
(logga in för att koppla)

HelenaB1

Avslutat medlemskap
Hej! Jag är nybörjare med fotografi och ljussättning, så behöver er hjälp.

Jag försöker fota kläder till försäljning i mitt sovrum. Det går inte så bra, bilderna blir alldeles för mörka och korniga. På sommaren gick det helt ok att fota utomhus i dagsljus men nu till vintern är det inte lika smidigt.

Jag köpte mig därför två stycken studiolampor begagnat, vet inte mycket om dem men står på hemsida: Färg 2x1000W och 10x 45Watt E27-glödlampor som producerar 5500K. Tyvärr hjälper inte lamporna till, bilderna får fortfarande konstigt gult ljus och blir korniga. Är det något som inte är bra med lamporna, kanske ljusstyrkan eller nåt?

Vad skulle ni rekommendera för att jag ska få till bra bilder i mitt sovrum? Och vad kan det kosta?

Tack på förhand!
 
Ljussättning är inte enkelt.
Personligen hade jag valt blixtar.
Jag gissar att du redan använder stativ och att kläderna är statiska så då är tiden knappast ett problem.
Men nu har du ju ljus.
Om färgtemperaturen är likadan i all belysning så skall det väl inte vara ngt problem.
Fota i raw o hitta en inställning i rawkonverteraren som funkar med det ljus du har. Då borde det fungera.
Har ljuskällorna olika färgtemperatur så kan du filtrera dem till samma färgtemperatur, men det är lite som att tigga om problem med olika färgtemperaturer.

Kan du inte visa lite exempel på vad du inte får till som du vill ha det?
 
Tack för svar!

Ja kläderna och kameran är stilla vid bildtagning, om det var det du tänkte på. Vad är raw? Fotar med iPhone 7 finns den inställningen där?

Angående olika färgtemperaturer i belysningen så har jag tagit bild med endast studiolamporna som ljuskälla, se bild 1-2. Tycker färgtemperaturen på mina bilderna blir väldigt dunkelt och gröngult i jämförelse med bild 3-4 som jag strävar efter :)
 

Bilagor

  • IMG_2436.JPG
    IMG_2436.JPG
    940.4 KB · Visningar: 127
  • IMG_3802.jpg
    IMG_3802.jpg
    185.8 KB · Visningar: 141
  • rr.jpg
    rr.jpg
    79.4 KB · Visningar: 130
  • rrr.jpg
    rrr.jpg
    53.9 KB · Visningar: 111
Tja en mobil.... Då får man det man får. Om den klarar av rawformat o manuell hantering vet inte jag.
Jag fotar inte seriösa bilder med mobil.
Någon annan kanske kan hjälpa dig med mobildelen. Om en mobil kan balansera färgtemperatur har jag ingen aning om.

Alltså mobiler är helt fantastiska. Ingen skulle tro någon om de förklarade vad de förväntar sig av en mobil idag för 10 år sedan.
O de är bra..... om det är mycket ljus....
Så fort ljuset börjar tryta..... njae
Man kan tydligt se det i tavelramen hur bruset tar överhanden i de mörka delarna.
 
Är du säker på att alla lamporna har samma temperatur alltså att alla är runt 5000 kelvin?

Har du släkt taklampor eller annan belysning som kan komma in , utifrån gatubelysning?

Hade du samma ljussättning på alla bilder? Ser inte ut som det ser till och med ut som att alla är fotade på olika platser? Fanns det dagsljus på någon?
 
På bild 3 och 4 har du en vit bakgrund. Kan du testa att ta samma bilder där fast med dina lampor? Försök replikera ljuset som var fast med studiolamporna.
Är fönstret det som används som ljuskälla i 3-4 bilderna?
 
Tja en mobil.... Då får man det man får. Om den klarar av rawformat o manuell hantering vet inte jag.
Jag fotar inte seriösa bilder med mobil.
Någon annan kanske kan hjälpa dig med mobildelen. Om en mobil kan balansera färgtemperatur har jag ingen aning om.

Alltså mobiler är helt fantastiska. Ingen skulle tro någon om de förklarade vad de förväntar sig av en mobil idag för 10 år sedan.
O de är bra..... om det är mycket ljus....
Så fort ljuset börjar tryta..... njae
Man kan tydligt se det i tavelramen hur bruset tar överhanden i de mörka delarna.

Jag har en kamera nikon d40, hade det hjälpt mitt problem?
 
Är du säker på att alla lamporna har samma temperatur alltså att alla är runt 5000 kelvin?

Har du släkt taklampor eller annan belysning som kan komma in , utifrån gatubelysning?

Hade du samma ljussättning på alla bilder? Ser inte ut som det ser till och med ut som att alla är fotade på olika platser? Fanns det dagsljus på någon?

Jag hade bara mina två studiolampor tända i den styrkan (bild 1-2). Gatubelysningen blir svår att släcka.. bild 3-4 är inte mina utan tagna från google, det är dem jag eftersträvar
 
På bild 3 och 4 har du en vit bakgrund. Kan du testa att ta samma bilder där fast med dina lampor? Försök replikera ljuset som var fast med studiolamporna.
Är fönstret det som används som ljuskälla i 3-4 bilderna?

Bild 3-4 är inte mina utan tagna från google, det är den typen av bild som jag eftersträvar.
 
Kornigheten är ett problem, och färgåtergivningen ett annat, så för att bena ut det:

Anledningen till att det blir kornigt/brusigt är att mängden ljus inte räcker till för din telefon. Starkare och eller fler lampor (eller blixtar) hjälper förstås. Tänk också på att avståndet från lampor till det du ska fota är väldigt viktigt. Halverar du avståndet får du fyra gånger så mycket ljus. Du kan också få ut mer ljus av de lampor du har genom att använda en reflektor av något slag, om du inte gör det redan.

Färgåtergivningen påverkas dels av ljuset har för färgtemperatur (om ljuset är "varmt" eller "kallt") men också av ljusets sammansättning, vilket avgör ljusets "cri" color reproduction index, vilket avgör hur väl olika färger kan återges. Lampor som säljs som fotolampor bör nog vara tillräckligt bra.

För att få koll på färgtemperaturen kan du behöva en app där du kan ange vitbalansen manuellt, vilket görs i "Kelvin". Eftersom lamporna är 5500 grader så ska din inställning också vara det, om de är den dominerande ljuskällan
 
Som har nämnt ovan så är inte färgtemperaturen hela sanningen, CRI är nästan viktigare. Färgtemperatur är relativt lätt att korrigera för, men belysning med dåligt CRI är svårare. Här finns en bra förklaring: https://www.waveformlighting.com/tech/what-is-cri-color-rendering-index/
Sedan kan man väll säga att man får det man betalar för. Vill man ha kontroll så kostar det och så måste man läsa på en del.
Om du generellt vill få bättre färgåtergivningen så skull jag byta ut lamporna mot stuioblixtar och mobilen mot en kamera (stuioblixtar är svårt att kombinera med mobil, man vill ställa bländare manuellt och kunna synka).
Skall du få full kontroll så får du skaffa dig en colorchecker, jobba med raw file och sedan korrigera dessa. En kalibrerad bildskärm är också en förutsättning för att kunna kontrollera resultatet.
Här är en förklaring till varför proffsfotografer nästa alltid använder studioblixar isf lampor:
 
Jag har en kamera nikon d40, hade det hjälpt mitt problem?
Troligtvis delvis.
1 den går ställa manuellt.
2 dess sensor är fysiskt större och borde ge bättre skuggteckning.
3 väljer du blixtar så kan de jobba med D40.

D40 är idag en rätt gammal kamera. Men man skall ha klart för sig att den är lika bra idag som den var när den tillverkades. Och det går att få alldeles ypperligt resultat med den.

När det gäller gatubelysningen.... DEN hjälper inte till det bättre. Dess färgtemperatur är högst troligt en helt annan än din belysning. Dra ner persiennerna så slipper du det problemet.
Läs Anders länkar, de förklarar problemet på ett ypperligt sätt.

Kan du låna lite blixtar, för att testa lite?
Man måste inte alls starta med studioblixtar. Även om det är trevligt att kunna se hur skuggorna faller innan man tar bilden.
Strobist.com kan vara ett bra ställe att läsa lite om blixthantering.
 
Jag hade bara mina två studiolampor tända i den styrkan (bild 1-2). Gatubelysningen blir svår att släcka.. bild 3-4 är inte mina utan tagna från google, det är dem jag eftersträvar
Nej men dungar vi persienner eller svara rygee att sätta för fönster.
Hur som helst mitt tips är att du skippa lamporna och fotar på dagtid i dagsljus istället vänta tills det är mulet ute. Dock måste du ju ha en miljö dör du har mycket dagsljus. Lätta upp med dina lampor eller en reflexskärm.
Släck alla lampor som inte har rätt färgtemperatur.
 
Jag har en kamera nikon d40, hade det hjälpt mitt problem?

Ja högst sannolikt, men viktigast är att du kan mörklägga ditt rum helt så att du bara får ljus från dina lampor. Med D40 kan du fotografera i RAW och med hjälp av något bildbehandlingsprogram som t.ex. Capture One Pro lättare efterbehandla dina bilder så att de ser vettiga ut. D40 gör det även möjligt att använda blixt. Med tillräckligt kraftiga blixtar kan du bortse från rumsbelysning, ljus från fönster m.m. så att du slipper mörklägga.
 
Du behöver inte använda någon dyr Programvara för justering och redigering.
Alternativt Gimp (motsv. Photoshop), Rawtherapee och/eller Darktable (motsv. Lightroom), alla gratisprogram och ytterst kompetenta.

Skulle jag välja några program så skulle jag välja Gimp och Darktable, (även om jag har alla tre). Dessa program går det dessutom att använda integrerat på samma sätt som Photoshop (Ps) och Lightroom (Lr).

På tuben finns det en kille som går igenom Darktable (på engelska) från grunden, sök på "Understanding Darktable", så hittar du hans kanal.

Det finns även en kurs på svenska som behandlar Darktable, om än inte fullt så komplett som Understanding Darktable.

Motsvarande om Gimp hittar du om du söker på "Davids mediadesign" (också på engelska).

Lycka till 😊.
 
Tack så jättemycket för alla svar, dem är till mycket hjälpa!

Om jag har förstått det hela rätt är orsaken till kornigheten att det saknas tillräckligt med ljus och orsaken till en gul/blå färgton är färgtemperaturen i ljuskällan?

Har dock svårt att förstå det dunkla o mörka färgtonerna i mina bilder. Antar att det är här som ni menar att CRI är en lösning till det problemet? Är det då belysningen (alltså lamporna/blixtarna) som ska ha ett visst CRI-värde? Och har CRI-värdet något med belysningens ljusstyrka att göra?
 
Ja, det bör det göra.
Ordna med en jämn belysning i rummet, fota i RAW och justera vitbalansen i efterhand.
Du behöver inte använda någon dyr Programvara för justering och redigering. Du kan ladda ner Nikonview via den här länken: https://www.nikon.se/sv_SE/product/software/viewnx-i

/Hans
Utan att ha sett efter för en äldre och enklare modell som D40 så borde det väl även gå med Capture NX-D. Capture One har en enklare Express for Nikon numera också.

Men det finns en del annat som går att köra utan att det kostar något också.
 
Tack så jättemycket för alla svar, dem är till mycket hjälpa!

Om jag har förstått det hela rätt är orsaken till kornigheten att det saknas tillräckligt med ljus och orsaken till en gul/blå färgton är färgtemperaturen i ljuskällan?

Har dock svårt att förstå det dunkla o mörka färgtonerna i mina bilder. Antar att det är här som ni menar att CRI är en lösning till det problemet? Är det då belysningen (alltså lamporna/blixtarna) som ska ha ett visst CRI-värde? Och har CRI-värdet något med belysningens ljusstyrka att göra?
CRI står för Colo(u)r Rendering Index. Solljus har 100, vilket även traditionella glödlampor har även om ljuset blir mycket mer gulaktigt. Man vill alltså ha ett så högt CRI som möjligt. Även om jag inte vet vad CRI är för det, men ett exempel på extremt uselt CRI är den klassiska gulaktiga gatubelysningen med natriumlampor.

Vad det handlar om är om ljuset innehåller alla synliga våglängder eller inte, eftersom alla måste finnas i belysningen för att kunna reflekteras från motivet. Saknas dem får man färgvridningar eller i kraftiga exempel så försvinner färger som borde finnas helt. Du har säkert sett hur det set ut när man har enfärgat scenljus, särskilt från lysdioder.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar