Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättning à la Vermeer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, det så klart!

Jag kan bara se en reflex i ögonen. Skulle det funka med en stor mjukljusreflektor, tror ni?

Jag ser inget speciellt med den ljussättningen. Jag tror den enkelt går att återskapa med ett vanligt paraply till vänster och en reflexskärm till höger.

Ser ut som en softbox till vänster och väldigt högt upp. I högra ögat kan man se en ljuspunkt som indikerar en reflexskärm av nåt slag.

Tack för era idéer!

Själv är jag grön som gräs på detta med studiofoto. När jag såg Kerstens bilder ville jag veta ungefär hur han gjort, för att spara ljussättningen i minnet till den dag (snart, hoppas jag) då jag får tillfälle att testa lite studioporträtt på egen hand.

För stor, så blir väl reflexerna i ögonen stora de också? Eller kan man lösa det genom att höja softboxen och därmed flytta upp reflexen mot ögonlocket?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar