Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusproblem Dynax 500si

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbis

Ny medlem
Hjälp!

Jag är nybörjare med foto och har köpt en Dynax 500si. Kameran fungerar bra men har ett problem. Det verkar vara något fel med ljusmätningen. Har jag fullautomatik inställd blir exponeringstiderna långa samt den varnar att blixt skall användas. Detta trots att jag är utomhus i bra ljus. Användar jag halvautomatik (tid) ställer den in sig somsnabbast på 1/125 s. Detta trots starkt solljus.
De kort jag trots allt tagit blir bra men ibland oskarpa på grund av för lång expoeneringstid.
Någon som vet om detta går att fixa

vad använder du för film? om du har en väldigt långsam film, typ ISO 50-100 så är långa tider ett måste. blir dina bilder rätt exponerade med tiderna du får?
jag har aldrig upplevt detta med min 500si.

mvh micke

Senaste filmen var ISO 24-200. Bilderna blir ok, men har inte provat hur stor skillnaden blir om man manuellt ändrar exponeringstiden.
Senaste filmen har jag exprimenterat lite med olika inställningar för att försöka se om det blir någon skillnad men den är inte framkallad än. Har provat med att byta objektiv men det gör ingen skillnad.

Mvh

Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar