Annons

Ljusmætare - Gossen Lunasix 3

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
Jag behøver en ljusmætare och har hittat en Gossen Lunasix 3 till ett bra pris. Kan den vara ett bra køp? Och kan den mæta blixtljus?

Har læst att batterierna inte finns på marknaden længre (att det finns en dyr adapter man kan køpa till før att kunna anvænda andra batterier), men sæljaren har just køpt batterier till den, så jag blir lite førvirrad...

Skulle gærna vilja få synpunkter om mætaren om det finns folk hær på FS som anvænder den.
 
Hej Elin!

Jag använder ofta en Lunasix 3 för att mäta ljuset. Den kan inte mäta blixtljus dock. Den vita globen, som man kan skjuta för fotocellen, medger mätning av infallande ljus. Fungerar som att mäta ljuset mot en gråskiva.

Batterierna, som användes från början, var kvicksilverhaltiga och får inte användas idag.

Men batterier till hörapparater går bra att använda, eftersom de har samma spänning, som kvicksilverbatterierna. Den fysiska storleken är dock mindre, så jag trycker in två batterierna i varsin O-ring, för att få rätt bredd.

Mvh
Janne
 
ok, tack før svaret!

hm, svårt... vet inte om jag ska køpa en sån eller inte. jobbar sællan i studio men om jag nån gång vill det behøver jag ju kunna mæta blixtar också.
 
Jag ska korrigera mig: jag tänkte på Lunasix F (det är den som har 9-voltsbatteriet). Nej, den är inte ny, jag köpte min 1983, så du får leta begagnat. Om du hittar en Variosix F (från 90-talet) så är det ett bra köp, en liten och behändig mätare.
 
Visst är Lunasix 3 en bra mätare. Jag köpte min ny i början på 80-talet. Jag har funderat länge på att skaffa batteriadapter till den från Photax. Éftersom jag ibland använder gamla kameror (50-tals), som saknar inbyggd mätare.

Men ärligt talat: Jag använder ofta min Min Nikon f70 som ljusmätare. Den har ju både Matrix, spot och centrumvägd mätning. Det känns mera exakt. Men helst bör man då ha samma ASA-tal i båda kamerorna för att det ska gå snabbt.

Enda fördelen med en lös mätare som Lunasix 3 är att man kan mäta infallande ljus.

Är priset lågt skulle jag inte tveka att slå till på en Lunasix 3, för det är en fin kvalitétsmätare. Bland det bästa som fanns när den kom i slutet av sextiotalet. Pris? Är priset oväsentligt skulle jag välja något modernare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.