Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätningsmetod

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljunghusen

Aktiv medlem
Hej. Undrar när man ska använda de olika ljusmätningsmetoderna (spot osv).
Tex om man fotar en mörk fågel som står mitt i snön, är det spot som gäller då?
Tack
Ledsen om jag missat en FAQ som täcker detta
/Anton

Spot är ju bra, för då kan du jämföra lättare så det svarta och vita hamnar i samma omfång, speciellt om det skulle vara solljus inblandat.

Jag tycker personligen att det vid sådana tillfällen som du nämner, snö och mörka fåglar och liknande, är svårt att avgöra vilken ljusmätningsmetod som är att föredra. Jag brukar få testa mig fram, ofta tycker jag att det krävs att man mäter ljuset och sedan bländar ner 1/3 - 1/2 steg manuellt. Men som sagt, i knepiga situationer brukar det krävas en del exprerimenterande för att lyckas.

Bästa är väl å mäta från något neutralt, på ett ställe där solen faller ungefär som på objektet du skall fota. T ex ett lövverk, himmel osv.

Registrera det, knappa in inställningarna på manuellt och sedan underexponera med -1/3 till -1 för att inte fräta ut det vita.

Ska man se något av fågeln i snö'n tycker jag man är så illa tvungen att överexponera så snö'n är lite utfrätt.

/ Erik

Lite utfrätt blir det alltid. Fast gör man en bra ljusmätning kan man fortf behålla informationen i högdagrarna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar