Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Kan någon förklara grundligt och pedagogisk om ljusmätning? Samt finns det vettigt att läsa om det? Hur styr man det i en DSLR i praktiken osv osv

Har jag fattat det rätt att jag "ljusmäter med mina ögon" när jag kör helt manuellt på mina DSLR?
Dvs ställer in exponeringen efter vad jag tycker är bra istället för att köra någon form av automatik?

Det kan man säga. Du bestämmer alltså tid och bländare själv med hjälp av en ljusmätare vilken för det mesta finns inbyggd i kameran.

Taka skrev:
Har jag fattat det rätt att jag "ljusmäter med mina ögon" när jag kör helt manuellt på mina DSLR?
Dvs ställer in exponeringen efter vad jag tycker är bra istället för att köra någon form av automatik?
Ja, om du inte tar hjälp av exponeringsmätaren i sökaren eller på displayen. Kollar du på den så använder du fortfarande kamerans ljusmätare, men ställer tid och bländare själv (vilket för övrigt är väldigt onödigt i de flesta fall, eftersom kameran gör det snabbare).

Makten skrev:
Ja, om du inte tar hjälp av exponeringsmätaren i sökaren eller på displayen. Kollar du på den så använder du fortfarande kamerans ljusmätare, men ställer tid och bländare själv (vilket för övrigt är väldigt onödigt i de flesta fall, eftersom kameran gör det snabbare).

Onödigt och onödigt, det är det sättet jag arbetar på, det är liksom bekvämast på något sätt. Eller så har det blivit i alla fall, det har blivit en självklarthet för mig, det skulle kännas väldigt konstigt att inte göra allt själv, sköta allt manuellt utan låta automatik sköta det.

Men då vet jag, tack för era svar! =)

Makten skrev:

Onödigt? Kameran är kanske snabbare på att välja, men kameran vet ju inte hur du vill ha din bild!

cecber skrev:
Onödigt? Kameran är kanske snabbare på att välja, men kameran vet ju inte hur du vill ha din bild!
Det finns något som heter exponeringskompensation. Jag vet inte hur du och David gör, men jag vill sällan ha felexponerade bilder, och då finns det ingen som helst anledning att använda manuellt läge. Enda gången jag använder det är när jag har kameran på stativ och det behövs så långa tider att A-läget vägrar visa exponeringsmätaren korrekt.
Varför vrida på två rattar när man kan vrida på en?

Makten skrev:
Det finns något som heter exponeringskompensation. Jag vet inte hur du och David gör, men jag vill sällan ha felexponerade bilder, och då finns det ingen som helst anledning att använda manuellt läge. Enda gången jag använder det är när jag har kameran på stativ och det behövs så långa tider att A-läget vägrar visa exponeringsmätaren korrekt.
Personligen kör jag alltid manuellt och har därför också manuella kameror. För mej är det viktigt och en av grundpelarna innom fotografi att förstå och hantera ljus. Och alldeles oavsett hur fiffig automatik kameran har vet den inte hur jag som fotograf vill prioritera ljuset i bilden. Och jag som fotograf vet inte hur kameran "tänker" i olika ljussittuationer. För mej är det viktigt att själv ha kontroll över exponeringen och det hjälper mig att vara skärpt när jag fotograferar, vilket dessutom gör att jag tar "färre" och bättre bilder.

Andra får givetvis tycka vad som helst om detta, men jag tycker att du ofta är väldigt kategorisk och tvärsäker i dina uttalanden. Som sagt man får försöka acceptera att olika "sanningar" gäller för olika personer.

Makten skrev:

Nej, jag vill inte heller ha felexponerade bilder, jag vill ha bilder som är exponerade så som jag för just den bilden vill att de skall vara exponerade :) (Och det kan kameran sällan hjälpa mig med!)

Jag väljer en bländare (oftast utgår jag från bländaren) och ser vilken tid kameran ger mig och så brukar jag justera den tiden om jag tror att det behövs. Jag tycker att det är lättast att göra detta i M-läge, men utgår som sagt oftast från bländaren.

Behöver du vrida på någon ratt alls om du kör auto? Eller menar du med "A" Av-läget? Av-läget använder jag ibland, men tycker inte alltid att kameran ger mig rätt tid där och då måste man ur det och in i M i alla fall, så jag tycker att M är smidigast i alla lägen. (Utom möjligtvis till fester och dylika sammanhang när jag ändå väljer kompakten).

alf109 skrev:
Personligen kör jag alltid manuellt och har därför också manuella kameror. För mej är det viktigt och en av grundpelarna innom fotografi att förstå och hantera ljus. Och alldeles oavsett hur fiffig automatik kameran har vet den inte hur jag som fotograf vill prioritera ljuset i bilden. Och jag som fotograf vet inte hur kameran "tänker" i olika ljussittuationer. För mej är det viktigt att själv ha kontroll över exponeringen och det hjälper mig att vara skärpt när jag fotograferar, vilket dessutom gör att jag tar "färre" och bättre bilder.

Andra får givetvis tycka vad som helst om detta, men jag tycker att du ofta är väldigt kategorisk och tvärsäker i dina uttalanden. Som sagt man får försöka acceptera att olika "sanningar" gäller för olika personer.
I det här fallet råkar jag veta att David inte fotograferat så länge, så jag ifrågasätter indirekt om det verkligen är vettigt att använda M-läge om det inte "behövs". Det är självklart inget fel i det, men resultatet blir ju exakt detsamma som att använda bländar- eller tidsautomatik, om man exponeringskompenserar vid de tillfällen då man medvetet vill exponera annorlunda. Jag antar att det inte rör sig om att mata in tid och bländare helt utan att kika på exponeringsmätaren, och då är det inte någon större vits med M-läge vid "normalfotografering".
Var och en gör som den vill, men det är aldrig fel att ifrågasätta irrationella metoder.

cecber skrev:
Nej, jag vill inte heller ha felexponerade bilder, jag vill ha bilder som är exponerade så som jag för just den bilden vill att de skall vara exponerade :) (Och det kan kameran sällan hjälpa mig med!)

Jag väljer en bländare (oftast utgår jag från bländaren) och ser vilken tid kameran ger mig och så brukar jag justera den tiden om jag tror att det behövs. Jag tycker att det är lättast att göra detta i M-läge, men utgår som sagt oftast från bländaren.

Behöver du vrida på någon ratt alls om du kör auto? Eller menar du med "A" Av-läget? Av-läget använder jag ibland, men tycker inte alltid att kameran ger mig rätt tid där och då måste man ur det och in i M i alla fall, så jag tycker att M är smidigast i alla lägen. (Utom möjligtvis till fester och dylika sammanhang när jag ändå väljer kompakten).
Jag har aldrig talat om "auto". Jag syftade på halvautomatik, det vill säga bländar- eller tidsautomatik (detta har lite olika förkortningar för olika tillverkare).
När du använder M, hur vet du vilken tid du ska välja? Om det är så att du kikar på exponeringsmätaren (staplarna i sökaren) så är det ju precis samma sak som att använda tidsautomatik. Det är det som gör det så onödigt, så vida man inte verkligen VET exakt hur mycket man behöver justera exponeringen jämte det värde som kameran hade valt.

Missförstå mig inte, jag vill inte tala någon tillrätta angående det här. Men ofta verkar det faktiskt vara så att en del "M-användare" inte begriper att halvautomatik ger full kontroll över kameran och exponeringen det med. Det går bara mycket snabbare än att peta på inmatningshjulet mellan varje exponering.

Tillägg: Om man kikar på första inlägget i den här tråden så inser man nog var nivån ligger förresten;-) Inget ont menat, men frågar man så får man svar.

Senast ändrad:
Makten skrev:

Jag har aldrig talat om "auto". Jag syftade på halvautomatik, det vill säga bländar- eller tidsautomatik (detta har lite olika förkortningar för olika tillverkare).
När du använder M, hur vet du vilken tid du ska välja? Om det är så att du kikar på exponeringsmätaren (staplarna i sökaren) så är det ju precis samma sak som att använda tidsautomatik. Det är det som gör det så onödigt, så vida man inte verkligen VET exakt hur mycket man behöver justera exponeringen jämte det värde som kameran hade valt.

Missförstå mig inte, jag vill inte tala någon tillrätta angående det här. Men ofta verkar det faktiskt vara så att en del "M-användare" inte begriper att halvautomatik ger full kontroll över kameran och exponeringen det med. Det går bara mycket snabbare än att peta på inmatningshjulet mellan varje exponering.

Tillägg: Om man kikar på första inlägget i den här tråden så inser man nog var nivån ligger förresten;-) Inget ont menat, men frågar man så får man svar. [/B]

Okej då missförstod jag dig. Jag trodde att du menade helautomatik, inte bländarförval. Halvautomatik har jag också kört med länge, men jag kan inte fokusera och ljusmäta i olika punkter i min kamera så därför tycker jag att det är enklast att köra M, eftersom jag nästan aldrig tar det värde som kameran ger mig. Om man alltid tar kamerans värden så kan man förstås se det som onödigt att använda M, men å andra sidan tror jag att man tjänar på att åtminstone lära sig hur M-läget funkar så att man vet det den dagen man behöver det.

inte plåtat i många år = man kan inte plåta manuellt? ;)

Kan hålla med Alf om att du ibland låter som om din sanning är den enda vettiga ;)

För mig har det blivit självklart att alltid ha på Manuell och styra bländare, slutare, iso osv manuellt. Min åsikt alltså :)

På min kamera kan jag exponeringskompensera +/- 2 i 1/3 steg både i Av- och Tv-läget (A och S hos andra tillverkare). Kan alltså ändra kamerans val och ha full koll på exponeringen genom ett enda snabbjobbat reglage. Ser för min del inget behov av att använda M mer än undantagsvis.
Curt

Curt L skrev:
På min kamera kan jag exponeringskompensera +/- 2 i 1/3 steg både i Av- och Tv-läget (A och S hos andra tillverkare). Kan alltså ändra kamerans val och ha full koll på exponeringen genom ett enda snabbjobbat reglage. Ser för min del inget behov av att använda M mer än undantagsvis.
Curt

Som sagt, alla får göra som de vill och jag menar inte att säga emot dig med min fråga, utan jag undrar bara: Om du har Av-läget så måste du ju välja en bländare och om du inte vill använda den tid som kameran ger dig så måste du exponeringskompensera, det blir väl exakt lika många moment som om du gör det i M-läget?

Det är mycket möjligt att det är lika många moment, jag har inte värderat detta, jag ville bara peka på att man inte frånsäger sig kontrollen över exponeringen genom att använda något annat än M-läget. Jag fick nämligen det intrycket av en del tidigare inlägg. Annars håller jag helt med dig, alla fär göra som de vill och vad som känns bäst.

Makten skrev:
...Var och en gör som den vill, men det är aldrig fel att ifrågasätta irrationella metoder.
Det har aldrig slagit dej att det som du uppfattar som rationellt av andra kan uppfattas som irrationellt? Jag har fotograferat mer eller mindre aktivt sedan 1977 och sedan dess hunnit med ett flertal system, de flesta med olika former av automatik. Så jag har en viss erfarenhetsgrund för att tycka som jag gör. Detta innebär inte att andra inte kan göra andra val, men för mig är det manuellt som gäller. Sedan ser jag det som "manuellt" även om man kör med automatik och kompenserar under förutsättning att man vet vad man mäter på. Min poäng är alltså att jag vill avgöra exponeringen själv, detta förutsätter givetvis en del träning och att man lär sig se ljus. Och då fotografering för mig till stor del handlar om att se och hantera ljus tycker jag att en av hörnpelarna är att lära sig just detta, men det är min personliga åsikt.

Slutligen ett litet tips, om man uttrycker sig tvärsäkert om allt mellan himmel och jord är risken stor att man inte blir tagen på allvar, även i de fall man eventuellt har rätt. Tro mig, jag har varit likadan, och ser det som min största personliga utmaning att utveckla ett lite ödmjukare förhållningssätt i livet :)

Senast ändrad:
Curt L skrev:
Det är mycket möjligt att det är lika många moment, jag har inte värderat detta, jag ville bara peka på att man inte frånsäger sig kontrollen över exponeringen genom att använda något annat än M-läget. Jag fick nämligen det intrycket av en del tidigare inlägg. Annars håller jag helt med dig, alla fär göra som de vill och vad som känns bäst.

De första två inläggen jag gjorde, gjorde jag i tron att vi diskuterade helautomatiskt och helmanuellt läge. Jag missuppfattade A.

cecber skrev:
Okej då missförstod jag dig. Jag trodde att du menade helautomatik, inte bländarförval. Halvautomatik har jag också kört med länge, men jag kan inte fokusera och ljusmäta i olika punkter i min kamera så därför tycker jag att det är enklast att köra M, eftersom jag nästan aldrig tar det värde som kameran ger mig. Om man alltid tar kamerans värden så kan man förstås se det som onödigt att använda M, men å andra sidan tror jag att man tjänar på att åtminstone lära sig hur M-läget funkar så att man vet det den dagen man behöver det.
Helautomatik är bra om man har väldigt bråttom, typ upp med kameran och knäpp. Annars är halvautomatik en bra kompromiss som funkar nästan alltid:)
Till saken hör att min kamera har exponeringskompensationen på främre inmatningshjulet vid tidsautomatik, så det funkar ungefär som manuellt läge ändå. Bara det att jag endast behöver peta på den ratten OM jag inte vill att kameran ska få bestämma. Mycket fiffigt:)

Taka skrev:
inte plåtat i många år = man kan inte plåta manuellt? ;)
Jo, självklart. Frågan är bara om du vinner något på det.

Kan hålla med Alf om att du ibland låter som om din sanning är den enda vettiga ;)

För mig har det blivit självklart att alltid ha på Manuell och styra bländare, slutare, iso osv manuellt. Min åsikt alltså :)
Som sagt; alla gör som de vill. Jag ifrågasätter ändå gärna invanda mönster, och det gör jag inte för att vara elak, utan för att hjälpa till. Du kanske skulle tycka att det var utmärkt med något av de halvautomatiska lägena, vad vet jag? ;-)
För min del så vill jag ha automatik med kontroll, det vill säga kameran får bestämma, men jag kan när som helst korrigera om jag ser att kameran bestämmer något som inte passar med min egna uppfattning. På så sätt sparar man mycket skruvande, utan att tappa kontrollen. Auto-ISO är en sådan funktion som verkligen är underbar (åtminstone om man har en kamera där man ser vilken ISO som valts i sökaren).

alf109 skrev:
Det har aldrig slagit dej att det som du uppfattar som rationellt av andra kan uppfattas som irrationellt?
Jo, och det är sådant som ger underlag för diskussioner, vilket forum som detta är till för.

Jag har fotograferat mer eller mindre aktivt sedan 1977 och sedan dess hunnit med ett flertal system, de flesta med olika former av automatik. Så jag har en viss erfarenhetsgrund för att tycka som jag gör. Detta innebär inte att andra inte kan göra andra val, men för mig är det manuellt som gäller. Sedan ser jag det som "manuellt" även om man kör med automatik och kompenserar under förutsättning att man vet vad man mäter på. Min poäng är alltså att jag vill avgöra exponeringen själv, detta förutsätter givetvis en del träning och att man lär sig se ljus. Och då fotografering för mig till stor del handlar om att se och hantera ljus tycker jag att en av hörnpelarna är att lära sig just detta, men det är min personliga åsikt.
Javisst, men det behöver man ju som sagt inte använda det helmanuella läget för att uppnå.

Slutligen ett litet tips, om man uttrycker sig tvärsäkert om allt mellan himmel och jord är risken stor att man inte blir tagen på allvar, även i de fall man eventuellt har rätt. Tro mig, jag har också varit ung nog att veta allt bäst :)
Jag uttrycker mig inte tvärsäkert, men du kanske tolkar det så. Men jag skulle verkligen vilja höra en vettig motivering till att använda M-läge, vilket jag ännu inte gjort. "Jag vill ha full kontroll" är inget bra svar, eftersom man inte förlorar kontrollen med halvautomatik. Men som sagt; vill man skruva mer än nödvändigt så går det ju utmärkt. Frågan är då varför man startar en sån här tråd.

Tillägg: För att belysa de problem som jag ser i sammanhanget så ska jag ta ett exempel.
Ponera att du står utomhus och fotograferar i strålande solsken. Du kör helt manuellt, och får korta tider även vid lågt ISO och små bländaröppningar. Plötsligt uppenbarar sig ett svart åskmoln (alternativt; du går inomhus) som skymmer solen. Plötsligt behöver du förton steg mer ljus på sensorn/filmen, och eftersom du har manuellt läge så måste du vrida inmatningsratten femtioelva varv för att få rätt exponering vid given bländare eller tid. Vore det inte smartare om kameran själv fixar detta? Vad vinner man på att behöva justera allt själv så fort ljuset ändras? Jag kan inte begripa det.

Senast ändrad:
Makten skrev:
Helautomatik är bra om man har väldigt bråttom, typ upp med kameran och knäpp. Annars är halvautomatik en bra kompromiss som funkar nästan alltid:)
Till saken hör att min kamera har exponeringskompensationen på främre inmatningshjulet vid tidsautomatik, så det funkar ungefär som manuellt läge ändå. Bara det att jag endast behöver peta på den ratten OM jag inte vill att kameran ska få bestämma. Mycket fiffigt:)

Jag kan köpa det, men som jag sa i tidigare inlägg så blir det ju lika många knapptryckningar ändå, bländarförval, välj bländare och kompensera= 2 moment (knappar eller rattar beroende på kamera),

M, väl bländare, välj tid (eller tvärtom) = 2 moment.

Inget att bråka om alltså, två sätt att göra exakt samma sak till exakt samma tidsåtgång. :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar