Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennon

Aktiv medlem
Tänkte ta lite porträttbilder i påsk. Har tillgång till ett hus med mycket stora fönster och tänkte därför ta lite porträttbilder av familjen med bebisar och dyligt. Vad bör jag tänka på? Har hört att bländare 11 skall vara bra vid just porträtt. Men hur skall jag mäta ljuset? Spotmätning eller centrummätning. Ge mig lite tips och idéer så är jag mycket tacksam.

//Dennis//

Vid porträttfotografering brukar man vilja ha ett kort skärpedjup och då är f/11 inte att föredra. Ett kort teleobjektiv, 85-135mm i småbild, och en relativt stor bländaröppning (typiskt 2,8-5,6) med fokus på ögonen är en bra startpunkt.

Ljusmätning? Ja, det lättaste i det här fallet är väl en lös ljusmätare för infallande ljus men om du inte har en sådan kan du hålla upp handflatan framför motivet, spotmäta i den och öka exponeringen ett steg.

Det du hört om f/11 är förmodligen att de flesta objektiv är som skarpast ungefär här, f/8-11, men det kortare skärpedjupet vid större bländare är oftast högre prioriterat vid porträttfoto än den sista lilla knivudden skärpa. Många fotografer efterbehandlar ändå bilderna för att minska detaljrikedomen i huden (blemmor och annat) så varför sträva efter maximal detaljrikedom där då?

Spotmäta på handflata framför motivet? Kan du utöka dig mer. Skall jag hålla upp min egna hand nära kameran och låsa exponering och sedan öka ett steg?

Börja simpelt tycker jag.

Skulle börja med att använda spotmätningen i kameran. Skaffa ev. ett gråkort (mycket billigare än en ljusmätare). Annars mät direkt mot ansikten eller en handflata och lås exponeringsvärdet.

Dennon skrev:
Spotmäta på handflata framför motivet? Kan du utöka dig mer. Skall jag hålla upp min egna hand nära kameran och låsa exponering och sedan öka ett steg?
Exakt! Antingen din egen handflata eller modellens (om denne/denna är tillräckligt gammal för att kunna hålla handflatan still framför ansiktet i en minut, vilket kan bli svårt med bebisar! =) Utsidan av handen och ansiktet varierar mer i färg än handflatan, även mörkhyade eller solbrända människor har i princip samma färg i handflatorna.

Eftersom jag inte använder någon digitalkamera med automagisk exponeringsmätare utan en mätsökarkamera med semispot-mätning brukar jag sikta antingen i handen, på grönt gräs/lövverk eller en vanlig klarblå himmel och ställa in exponeringen. Sen är det bara att plåta på så länge ljuset håller sig någotsånär konstant...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar