Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ljusmätning och uträkningar

Produkter
(logga in för att koppla)

uttu

Aktiv medlem
Jag äger sedan någon vecka en Lomo Smena 8.
Den saknar ljusmätning, så jag gissar mig i princip fram med några hjälpsymboler som finns på "hjulet" som bestämmer slutartid.

Men om jag byter bländare, eller har film med "fel" iso så blir det ju lite knasigt.

Så jag undrar om någon har något bra tips på hur man kan mäta ljuset, och räkna ut vilka slutartider/bländarvärden/ison som funkar.
=)
Det finns externa ljusmätare? (är dessa dyra?)

Jag letar efter något enkelt och smidigt så det inte tar så lång tid att pyssla med.

Tack på förhand
otto

Hej!
Kolla det analoga forumet, leta efter "exponering" eller liknande, typ exponeringslathund.
MVH David.

tack!

Jag försökte söka runt innan jag postade mitt inlägg, men det gick inte så bra. (sökte på typ ljusmätning etc)

=D

Du kan använda din D80 som mätare om orkar släpa med dig båda.

=)

Lite av poängen med Lomon är att den är lätt och jag behöver inte vara rädd om den så jag kan ha den med mig jämt.
Tillbringar sommaren i New Mexico, och det är inte riktigt samma rånfria klimat som i Sverige.

Men jag har definitivt tänkt tanken, använda den tills jag lär mig läsa förhållandena intuitivt

En nackdel med Smenan är den snabbaste tiden på 1/250s. Med Sunny 16 får du 1/100s på f/16 med ISO100 film vid solljus. Med 1/250s kan du öppna upp till f/11, egentligen lite till men jag vet inte om bländaren har mellanlägen på skalan. Lite överexponering gör inget med negativ film.

Har du ett cirkulärt polfilter hemma så kan du öppna upp till f/5.6. Jag har för mig att den stjäl två steg (f/11 -> f/8 -> f/5.6). Bara hålla den framför om gängorna inte passar eller finns :)

edit: rätt ska va rätt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar