Annons

Ljusmätning med slavblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chill Bill

Medlem
När jag fotograferar med slavblixt så har jag svårt att placera blixten på rätt avstånd samt att hitta rätt komposition med bländare/slutartid för jag har ingen aning om hur man skall mäta ljuset eller gå till väga överhuvudtaget.. de bilder jag tagit har ändå blivit rätt ok.. men oftast är blixten för nära objektet och lyser upp alldeles för mycket!
Är det någon som har ett hum om hur jag skall gå till väga för att få bukt med mitt problem så vore jag mycket tacksam.

Det borde funka utmärkt med din soligor om du använder kamerans Av-läge. Ställ in den bländare som blixten anger.
I detta fall blir exponeringen av det befintliga ljuset lika starkt som blixtljuset. Vill du ha en blixtrigare bild så sätter du exponeringskompensationen på minus så får du kortare slutartid och därmed mörkare bakgrund.

Du kan också köra M, bara du ställer in den bländare som blixten säger. Tiden kan du laborera med som du vill.

Det finns alltid en gräns för hur nära du kan gå med blixten, se skalan på blixten eller bruksanvisningen. Men du kan alltid välja en mindre bländare om du är för nära. Men då blir det lite trixande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar