Annons

Ljusmätning med Nikon F65 vid mörker.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Nikon F65 och provar lite med att fota vid dåligt ljus. Anväder jag manuellt läge (ställer in både bländare och slutartid) så finns det en "analogskala" som visar om bilden under- resp. överexponeras och hur mycket i halva steg. Blir det för mörkt börjar denna skala blinka, vilket enl. instruktionsboken innebär att ljuset ligger utanför kamerans exponeringsomfång, men den fungerar fortfarande. Jag kan i detta läge trimma inställningarna tills den indikerar korrekt exponering, men den blinkar fortfarande vilket skall innebära att jag är utanför kamerans exponeringsomfång, men den mäter ju fortfarande! Vad är det som är utanför området? Vad innebär "kamerans exponeringsomfång", menas inte hur långt mätaren klarar av att mäta?
Frågan är m.a.o. om jag kan lita på analogskalan fastän den blinkar?

// Robert O
 
robert_olsson skrev:
Frågan är m.a.o. om jag kan lita på analogskalan fastän den blinkar?

Nej det kan du inte... Jag vet inte vad de menar med ''kamerans exponeringsomfång'' eller varför skalan blinkar. Däremot så vet jag att man måste kompensera för reciprocitetsavvikelsen (som varierar för olika filmer) vid långa exponeringar (typ en sekund och längre). Du hittar mer information om det i filmens datablad som ofta finns på tillverkarens hemsida.
 
robert_olsson skrev:
....kamerans exponeringsomfång...

antagligen ljusmätarens käsnlighetsområde. Detta betyder att ljusmätaren inte längre klarar att mäta befintligt ljus och därigenom uppskatta nödvändig exponering för att skapa en korrekt dito. Då det är riktigt mörkt får man testa sig fram. En variant är att skruva upp känsligheten (ISO) mäta och se om kameran kan mäta ljuset då, sedan är det bara att räkna ner till faktisk filmkänslighet och exponera därefter.

Mvh
Johan
 
Vanligaste förklaringen brukar vara att kamerans slutartider helt enkelt inte räcker till i den situationen, då de för det mesta bara sträcker sig till 30sek.
Då blinkar mätaren för att tala om att du e utanför gränsen vad kameran klarar av att ställa in sig för.

Det där e väl en rätt enkel förklaring =)


/Tobbe
 
Det var nog en lite för enkel förklaring.
30s brukar vara maxtiden när kameran bestämmer tiden men nu gäller det manuell inställning.
Prova med att ställa in högre isotal på kameran (om det går) och se om det funkar.
 
Linus:

har dock för mig att vissa kameror enbart stödjer exponeringen upp till motsvarande 30s även vid manuell inställning, eller så har jag festat bort de sista små grå sensate helgerna :D
 
På min gamla trotjänare så är exponeringstiderna 1/2000 s till 1 sek och då för att få exponeringsvärde under 1 sek får man pressa upp asainställningen i 6400 ASA.
Sen så kör man med b-läget
 
Jo..men det flesta (alla?) klarar inte att mäta längre än till 30 sek. Bulb eller inte... Kameran klarar ju inte att mäta i bulbläget. Men jag menar det måste vara riktigt svart vid 30" och 3,5 eller nåt..

Min EOS 100 ger vid bl.4,5 3 sekunder med linsskyddet på.....
 
nä precis vad jag menar. Min F2:a klara som sagt bara till 1 sek och då löser man problemet genom att lura mätaren med högre iso/asavärde. Sen måste man ju räkna om det till rätt känslighet på filmen och ställa kameran i b-läge och då kan slutaren stå öppen i dagar om man så önskar.
 
Tackar så hjärtligt för intresset!
Att man behöver kompensera för reciprocitetsavvikelsen förstår jag (dock inte hur mycket), men det jag tycker är konstigt är att den verkar mäta trots att den blinkar (vilket skall innebära utanför exp. området).
Ex: ställer jag in bl. 8 och slutare 4 sek och siktar på något lagom mörkt så visar den att det är "korrekt" exponering, MEN blinkar. Flyttar jag då mot något mörkare så indikerar den underexponering, fortfarande blinkande, men det innebär ju att ljusmätaren inte har gått i bott eftersom den reagerar när det blir ännu mörkare. Jag är alltså inte utanför ljusmätarens omfång.

MEN å andra sidan har jag forskat lite själv och det verkar som det stämmer att mätaren når sin gräns då max bländare på objektivet spelar in.
Instr.boken säger EV1-EV20 vid ISO 100 och f/1,4 för F65.
Vissa källor säger sedan att max bländare innebär att kameran inte kan mäta fullt ut oavsett inställning, då den alltid mäter med fult öppen bländare, vilket ger på mitt tele (med max f/4) +3EV. Vidare ger ISO 200 ytterligare +1EV och jag är då uppe i 5EV som gräns för hur mörkt det kan vara. Det är ungefär här "analogskalan" börjar blinka vilket då följer en viss logik.
Varför den sedan registrerar mörkare värden vet jag inte, men kanske är dessa då osäkra p.g.a. att bristen på bländaröppning "skuggar" mätningen?

Kan detta stämma? Det är som sagt det jag kom fram till efter lite kikande på Internet och en del grubblande, hävdar inte med säkerhet att det stämmer...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.