ANNONS
Annons

Ljusmätning med mekaniskt objektiv, på liten bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej. Jag fotar mycket timelapse och det är ett sådant fall som jag har hamnat i ett dilemma.

Jag eftersträvar långt skärpedjup och lång slutartid. Dessutom använder jag mig av ett trix, som går ut på att gänga ur linsen en fjärdedel, samtidigt som man har fingret på skärpedjupsknappen. Detta för att linsen ska låsas i ett bländarläge, som om det vore en äldre mekanisk lins. Jag använder även ofta nd filter för att känna få långa slutartider.

Idag så stod jag och fotade med ett "full nd = 3 steg", på bländare 11 med linsen utgängad. Jag var nere på 13" sekunder och det var riktigt mörkt ute.

Det som skedde var att min ljusmätare gav fel utslag. Den visade överexponerat 3 steg, men bilden och histogrammet visade underexponerat.

Jag gjorde ett test med linsen tillbakagängad och mätte ljuset. Då visade kameran ett korrekt värde igen.

Är det möjligen så att kameran inte kan ge korrekta värden i mörkret om den inte är på full bländare?
Går det att mäta ljuset i mörkret på en helt mekanisk lins, med liten bländare och kanske även nd filter?

Jag upplevde att det fungerade igen, när jag hade gått ner ett par bländarsteg.

Är det någon som kan bekräfta min teori?

Om kameran vet om vilken maxbländare objektivet har, och den tror att objektivet står på full öppning, då blir det förstås fel om objektivet i verkligheten är nedbländat.

Varför kör du med trixet? Vad är det för kamera? Vad är det för objektiv? Måste du göra på det här sättet?

Ja, jag måste göra på det här sättet. Jag använder en 6D med 70-200, Men utgå inte från min utrustning utan ta det som en almän fråga. Alltså, om man placerar en äldre mekanisk lins (utan elektronik) framför kameran, sätter på ett ND filter (3 steg), vrider bländarringen till 16. Kan kamerorna (Canon i detta fall, men frågan är generell) fortfarande mäta ljuset?
Alltså, kan det vara möjligt att jag helt enkelt hade för mycket glas och för liten bländare för att något mätbart ljus skulle kunna observeras?

Senast ändrad:
Jag ska tillägga att just ikväll när detta problem uppstod, hade jag två kameror som fotograferade samtidigt. Medans den ena var inställt enligt ovan så var den andra på bländare 8, utan ND filter. Den mätte korrekt.

Ja, jag måste göra på det här sättet. Jag använder en 6D med 70-200, Men utgå inte från min utrustning utan ta det som en almän fråga. Alltså, om man placerar en äldre mekanisk lins (utan elektronik) framför kameran, sätter på ett ND filter (3 steg), vrider bländarringen till 16. Kan kamerorna (Canon i detta fall, men frågan är generell) fortfarande mäta ljuset?
Alltså, kan det vara möjligt att jag helt enkelt hade för mycket glad och för liten bländare för att något mätbart ljus skulle kunna observeras?

Hej !

Av någon anledning behöver ljusmätaren veta vilken bländare
som är inställd, den beter sej inte linjärt mot olika bländare.

Varför vet jag inte, det går att testa med en adapter och ett
manuellt objektiv som inte meddelar verklig nerbländning.

------

För det mesta mäter man på full bländaröppning, det som mätaren
egentligen då behöver veta, om den är linjär, är mur mycket mörkare
det blir när det bländats ner.

//MW

Jag har frågat runt bland andra vänner som bekräftar detta.
Jag får helt enkelt kompromissa och se till att inte slänga på nd filter nästa gång.

Jag fattar inte varför du ska trixa med att skruva ut objektivet. Varför kör du inte bara i M läge och rattar in den bländare och slutartid du vill ha?

Petter...

Kommer du utanför mätarens mätområde så blir det fel. Ljusmätaren kan mäta ljuset mellan två olika nivåer, vilka varierar mellan olika kameror.
Typiskt idag är kanske området EV -2 till EV 20. Men om objektivet redan är nedbländat "snor" du ju en del ljus där. Du kanske kommer utanför mätområdet.

Så länge varken jag eller någon annan förstår varför du "måste" skruva ut objektivet en bit blir uppmaningen att sluta med det. Ställ in bländaren manuellt på kameran och låt utrustningen fungera som det är tänkt.

Skulle du sen faktiskt använda ett objektiv som inte fungerar på kameran, då vet kameran inte vilken den största bländaren är. Men den kommer att anta något, kanske f/5,6, så ställ in manuellt, använd ljusmätaren, provexponera och korrigera efter behag.
Men som sagt, så länge du har objektiv som fungerar med kameran, utnyttja det!

Om man läser det finstilta i ljusmätarspecifikationen
så kan det typiskt formuleras som

-2 ev till 18 ev, mätt med ett f/1,4 objektiv (på full öppning)

ev 0=1 sek f/1,0 iso100
ev-1=2 sec f/1,0 iso100
ev-2=4 sec f/1,0 iso100 (eller 8sec f/1,4 iso100) detta är väldigt mörkt

Du går ut i skymningen med ditt f/1,4 objektiv, mäter på full öppning (och har valt f/1,4)
mätaren visar 1 sec, det blir mörkare den visar 2 sekunder, när det blir så mörkt att
mätaren visar 8 sec så slutar den att funka, det kommer in för få fotoner i kameran.

-
gör samma sak med ditt f/2,8 objektiv (full öppning,vald bländare f/2,8)
nu slutar mätaren fungera redan innan det blivit så mörkt, också på 8 sec, men det är då 2 bländarsteg ljusare ute.

Samma sak med ett f/5,6 objektiv, slutar också på 8 sekunder (fast det då är ännu ljusare ute)

---
Men min mätare kan ju ge längre tider än 8 sekunder?
Ja men inte mäta mindre ljus!

Med ditt f/1,4 objektiv och vald bländare f/2,8 så kommer
mätaren att säga 32 sekunder innan den lägger av, men detta är bara enkel räkning av kameran.
(sen brukar kameran aldrig ge längre exponeringstider än 30 sec (i alla fall Nikon))

Om du i det här läget skulle vilja använda f/8 skulle det motsvara 64 sekunder.
Då är det B läge och egen klocka som gäller, kör du på f/16 så hinner du dricka en kopp
kaffe.

Så mäter du med mindre bländare (eller genom ett ND filter) så klarar mätaren inte
att mäta korrekt lika väl som ett ljus-starkare objektiv/utan ND-filter.

Hmm, jag brukar foto på iso800?

Ljusmätaren får ju inte fler fotoner för att du skruvar upp förstärkningen av den insamlade bilden.

Ut i skymningen, kameran inställd på f/1,4 iso800, nu slutar mätaren att funka
redan när det blir mörkare än 1 sekund

-
Jag förstår inte riktigt vad som uppnås med att delvis skruva i objektivet, men ifall det
innebär att objektivet bländas ned och mätaren sedan mäter ljuset så funkar det naturligtvis
som att mäta med ett objektiv med mindre max bländare, mätaren klarar inte så mörka förhållanden.

Du ska mäta på full öppning och sedan själv räkna om och köra manuell exponeringstid (så du kan få riktigt långa exponeringar)

Alltså ljusmätaren klarar av att mäta (med ett 2,8 objektiv) när det är så
mörkt som 256 sec f/16. Men kameran kommer aldrig att föreslå/använda så långa tider.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar