Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätning med gammal kamera (var "Nybörjar fråga")

Produkter
(logga in för att koppla)

_night_

Medlem
Nybörjar fråga

Hejsan!

Jag har en total nybörjar fråga som jag känner att jag måste få svar på. Jag har en gammal kamera som visar antigen rött när det är för ljust eller grönt när det är okej att knäppa, eller slutligen rött när det är för mörk. Det lyser oftast rött, som tyder på att det är för mörkt.

Nu är min fråga så här, är det bara jag som är dålig och knäpper på för många mörka ställen, eller kan det vara kameran som är gammal och slutkörd efter alla år? Även om det är mitt på blanka dagen som jag ska ta ett inomhus kort så är det för mörk, är det så på alla kameror?

Och när jag är ute och ska knäppa på te.x. naturen måste jag alltid ha med mig ett staiv när är ute?

tacksam för svar!

P.S Fråga var mening skulle passa denna under Natur men min frågeställning ändrades lite när jag skrev, hoppas det inte gör något! TACK!

Vad är det för kamera? Är den helt manuell? Du kan prova att ställa in största bländaren när du mäter ljuset. Eller så kan du höja ISO-talet under mätningen.

Då kan du säkert få kameran att ge ifrån sig ett mätvärde. Sen får du räkna om i huvudet för att ställa in kameran rätt. T ex om du har mätt med ISO 800 och har ISO 100-film i kameran och får 1/2 sek och f/4 så får du ställa in kameran på 4 sek och f/4.

PS. Jag satte en lite tydligare rubrik på tråden.

Sedan är det ju ofta rätt mörkt inomhus även mitt på dagen, även om det kanske inte känns så. Det kan ju vara något att tänka på, om du är total nybörjare.

jag har en gammal Chinon CM-3, den är hel manuell.

Så om jag har ISO 200 ska jag mäta med 800 då oxå? och sedan vrida tillbaka och bara knäppa?

(Okej, det låter bra det)

Precis. Fast glöm inte att räkna om och ställa in kameran rätt. Du kan inte använda mätvärdet från ISO 800 rakt av.

Ett steg med bländaren är lika mycket som ett steg med slutaren eller ett steg med ISO-ratten. Så du kan kompensera mätvärdet med vilken av variablerna du vill.

Om vi säger att du har bländare 4 inställd och ISO 200-film i kameran.

Kameran ger inget mätvärde.

Skruva då på ISO-ratten tills du får ett utslag på mätaren.

Om du får det vid ISO 400 så måste du kompensera så att du använder en slutartid som är ett steg långsammare än mätningen angav.

Om du får det vid ISO 800 så måste du kompensera så att du använder en slutartid som är två steg långsammare än mätningen angav.

Om du får det vid ISO 1600 så måste du kompensera så att du använder en slutartid som är tre steg långsammare än mätningen angav.

Osv.

Nu känner jag inte till din kamera men jag gissar att slutartiderna är stegade i hela steg. Så då är det bara att räkna klicken. Ett steg där motsvarar ett ISO-steg eller ett bländarsteg som sagt.

Sen är det inte helt säkert att din kamera ger mätvärden även med det där knepet. Det kan ju vara så att mätaren är för okänslig också.

Okej då är jag med *överlycklig*

Tack så mycket!

Jag gillar dina bilder skarpt. Men varför heter alla "namnlös"?

MVH!

Tack för det. Jag är inte så mycket för att titelsätta bilder. Och det känns bara pretentiöst att göra det enbart för uppladdning på fotosidan.

Hmm... Ni som besvarat Paulin med att hon ska ställa om ISO utgår väl ifrån att hennes gamla ljusmätare är kass? I så fall bör hon ju jämföra med någon annan och kolla hur många steg den mäter fel, och om felet är konstant över hela ljusskalan.

Men Paulin har ju inte sagt vad för inställningar hon har när hon tycker det är mörkt. Det kan ju bero på väl optimistiska inställningar. Exponeringstid på t.ex. 1/1000 sekund kommer ju kameran tycka är för mörkt i väldigt många sammanhang!

Men ok, om hon verkligen behöver stativ utomhus på dagtid (tyckte det såg ut som en fråga först), då är det ju nåt som är fel!

Clownfish skrev:
Hmm... Ni som besvarat Paulin med att hon ska ställa om ISO utgår väl ifrån att hennes gamla ljusmätare är kass?
Nejdå, det var inte min tanke i alla fall. Många gamla kamerors ljusmätare har ett ganska begränsat visningsområde. Jag vet dock inte om det specifikt gäller hennes kamera.

En manual på engelska om du inte redan har en. :)
http://www.butkus.org/chinon/cm-3/cm-3.htm

Har du provat att använda ett ljusstarkare objektiv? Ett sånt som har bländare 2.8 eller 1.8.
Min Chinonkamera har PK-fattning (Pentax K) men äldre Chinonmodeller kan ha M42/Skruvfattning.
Vilket det än är så får man tag på objektiv billigt numera, t ex på Tradera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar