Annons

Ljusmätning i Live View på D90

Produkter
(logga in för att koppla)

jocke_endofall

Aktiv medlem
Har problem med ljusmätningen i live view-läget på min D90. När jag sätter på live view mäter kameran ljuset direkt och låser sedan exponeringen (kameran står på bländarprioritet). Dvs, det spelar ingen roll om jag riktar kameran emot en lampa eller mot ett skuggområde, slutartiden ändras inte. Om jag däremot stänger av live view och använder den optiska sökaren, fungerar ljusmätningen felfritt. Någon som vet vad detta kan bero på?
 
Har problem med ljusmätningen i live view-läget på min D90. När jag sätter på live view mäter kameran ljuset direkt och låser sedan exponeringen (kameran står på bländarprioritet). Dvs, det spelar ingen roll om jag riktar kameran emot en lampa eller mot ett skuggområde, slutartiden ändras inte.

Det är väl bara visningen av slutartiden som inte ändras, exponeringen blir väl korrekt när du väl trycker av?

Per.
 
Det är väl bara visningen av slutartiden som inte ändras, exponeringen blir väl korrekt när du väl trycker av?

Per.

Nej, exponeringen blir inte korrekt, kameran använder den slutartid som mäts i det ögonblick live view sätts på. Om man ändrar bländartal, ändras slutartiden i förhållande till bländaren, men exponeringen förblir densamma.
 
Låter knepigt. Har du kollat på Nikon så det inte finns någon ny mjukvara till kameran. Det kanske kan hjälpa till även om det är ett långskott!
 
Låter knepigt. Har du kollat på Nikon så det inte finns någon ny mjukvara till kameran. Det kanske kan hjälpa till även om det är ett långskott!

Har kollat, ingen firmwareuppdatering finns till D90. Har testat lite mer nu, ibland mäter kameran rätt ett antal bilder, sen ballar den ur och låser slutartiden vid det värde som mäts då man slår på live view.
 
Nu har jag ingen D90, men på min D300 så använder kameran den exponering som finns när liveview aktiveras, under visningen av bilden på skärmen, men när man trycker av bilden fälls spegeln ner och kameran mäter igen.
Det är eg inte så konstigt att det är så eftersom att bildsensorn inte öht används för att mäta exponeringen. Detta görs med en CCD som sitter i sökaren och när spegeln är uppfälld får ju denna inget ljus.
Sedan kan man såklart diskutera om inte Nikon borde kunna göra så att man iaf får en ungefärlig uppskattning av exponeringen utifrån den data man får från bildsensorn.
 
Nu har jag ingen D90, men på min D300 så använder kameran den exponering som finns när liveview aktiveras, under visningen av bilden på skärmen, men när man trycker av bilden fälls spegeln ner och kameran mäter igen.
Det är eg inte så konstigt att det är så eftersom att bildsensorn inte öht används för att mäta exponeringen. Detta görs med en CCD som sitter i sökaren och när spegeln är uppfälld får ju denna inget ljus.
Sedan kan man såklart diskutera om inte Nikon borde kunna göra så att man iaf får en ungefärlig uppskattning av exponeringen utifrån den data man får från bildsensorn.

Tack för era svar. Ja, så länge bilden blir korrekt exponerad är det ju inga problem, men för mig så gör kameran ingen ny mätning när bilden tas, varpå bilden blir felexponerad...vilket gör live view helt oanvändbart.
 
Det finns ju två olika Live View-lägen, har du provat det andra? Nu vet jag inte om det gör någon skillnad på exponeringsmätningen, har inte manualen tillgänglig...
 
Tack för era svar. Ja, så länge bilden blir korrekt exponerad är det ju inga problem, men för mig så gör kameran ingen ny mätning när bilden tas, varpå bilden blir felexponerad...vilket gör live view helt oanvändbart.

Vad händer om du trycker på knappen AE-L/AF-L?

Per.

PS. Min d90 mäter om då jag trycker av, och gör rätt. DS.
 
Vet inte om det här har nåt med ditt problem att göra eller inte men tänkte säga det ändå... Hade länge problem med att min D60 ändrade exponering när jag omkomponerade bilden efter att ha låst fokuseringen. Blev enormt störd på detta. Sedan hittade jag funktionen "AE-lås" som jag såg var avstängt. När jag slog på det fungerade det som jag ville, alltså exponeringen låses nu vid fokuseringen. Det kan inte vara så att du utan att du tänker på det fokuserar då du använder liveview varvid exponeringen låser sig?
 
Vet inte om det här har nåt med ditt problem att göra eller inte men tänkte säga det ändå... Hade länge problem med att min D60 ändrade exponering när jag omkomponerade bilden efter att ha låst fokuseringen. Blev enormt störd på detta. Sedan hittade jag funktionen "AE-lås" som jag såg var avstängt. När jag slog på det fungerade det som jag ville, alltså exponeringen låses nu vid fokuseringen. Det kan inte vara så att du utan att du tänker på det fokuserar då du använder liveview varvid exponeringen låser sig?

Jag förstår vad du menar. Använder själv AE-lås då man fokuserar bilden.

Problemet är att om jag slår på live view då jag riktar kameran emot en ljuskälla, mäter kameran ljuset och låser exponeringen redan där. När jag sedan riktar kameran emot ett mörkare område (som kräver en längre slutartid för att exponeras korrekt), fokuserar och tar bilden, använder kameran det gamla värdet som mätts upp när jag riktade kameran emot ljuskällan, varpå bilden blir kraftigt underexponerad. Detta händer då och då, ibland funkar det, ibland inte, utan att jag ändrat några inställningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.