Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätare - värt pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du syftar på en DSLR, så är ljusmätaren, eller framförallt histogrammet en av de bästa ljusmätare som finns. Det gäller bara att lära sig att tolka det. Sen finns det naturligtvis poäng med en lös ljusmätare, men den används med fördel till analoga kameror, där man inte kan se resultatet medetsamma.

Vad skall du göra med den?

Om du har en vanlig DSLR så har jag svårt att se behovet för en lös ljusmätare. Det finns ett fåtal situationer när det kan vara lättare att mäta infallande ljus än reflekterat men inga helt omöjliga tillfällen.

Edit: Doh! Sist igen...

Nattfoto, naturfoto

I första hand kvälls- och nattfoto. Men jag förstår nu att det är bättre att jag lär mig utnyttja kamerans ljusmätare fullt ut.

Tack alla för era snabba svar!

Re: Nattfoto, naturfoto

yxmer skrev:
I första hand kvälls- och nattfoto. Men jag förstår nu att det är bättre att jag lär mig utnyttja kamerans ljusmätare fullt ut.
Om det inkluderar artificiellt ljus, typ som i stadsmiljöer, är en mätare för infallande ljus direkt olämplig. Den ger dig ingen information om hur starka ljuskällorna som är med i bild är.

Finns det någonstans där det förklaras för ett barn hur histogrammet fungerar? Vet att det inte ska vara för högt och för lågt men vet inte ens om det är bilden i kurvor från vänster till höger eller uppifrån och ner och då heller inte hur man påverkar bäst för att få en så bra bild som möjligt.

Har bara letat lite men de ja hittat har jag inte förstått så mycket av.

Jag tillfogar en artikel som kanske är lite mer rakt på sak:

http://www.sphoto.com/techinfo/histograms/histograms.htm

Men egentligen är det väldigt enkelt: diagrammet visar hur många pixlar som det finns på bilden av varje "ljushet". Längst till vänster visas hur många jättemörka pixlar det finns på bilden, längst till höger hur många jätteljusa det finns. Om det ser ut inte avta åt höger eller vänster har motivet inte "fått rum" inom kamerans ljusomfång.

Pröva att exponera enligt kamerans uppfattning och felexponera så ser på histogrammet vad som händer,

Per.

Titta på displayen så ser du hur bilden blir. är ljuset knepigt får du köra M ist. för A. Provexponera och ställ in rätt slutare/bländare/iso. Klart!

Histogram och ljusmätare = stenåldern ffs.

Min seconic ljusmätare använder jag nu för tiden endast vid studiofotografering när jag ska ställa in blixtarna me olika styrkor o vill veta hur många steg det skiljer mellan dom.
När jag plåtade dia då använde jag den desto mer däremot vid (vanliga) bilder så behövs den inte längre det är bara att checka histogrammet (facit)
Det är guds gåva till oss fotografer no more bracketing!
A o O är att lära sig histogrammet det är grunden precis samma sak med nivåer kurvor för att sätta vitbalansen.
Att lära sig hantera färgkanalerna samt histogrammet är grunden tycker jag.

ANNONS