Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusläckage 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
svaret är ja.
Bakre LCD, top LCD, sökaren, batteriluckan, röda lampan för att kameran är på är tejpade.
Fotad i källaren i mörkt isolerat rum. Hela källaren är släckt.

/Stefan

gissar med ett långskott.

I liveview i totalt mörker blir sensorn varm vilket bidrar till brus. I det här fallet extremt mycket brus.
Utan liveview blir det bara en vanlig kort exponeting utan att sensorn hinner bli varm.

Men som sagt. Gissat friskt nu. Snart dyker snubbarna som kan något upp i tråden och få får du svar. Ljusläckage kan det inte vara eftersom du var i mörkt rum.

Petter ...

Skönt att se att även din 6D är varm nere till höger.

Vad har du för tider och ISO?

ISO25600, 2 min

gissar med ett långskott.

I liveview i totalt mörker blir sensorn varm vilket bidrar till brus. I det här fallet extremt mycket brus.
Utan liveview blir det bara en vanlig kort exponeting utan att sensorn hinner bli varm.

Men som sagt. Gissat friskt nu. Snart dyker snubbarna som kan något upp i tråden och få får du svar. Ljusläckage kan det inte vara eftersom du var i mörkt rum.

Petter ...

Nej det kan inte vara förklaringen för jag fotar ju direkt. Om jag nu ändå skulle titta op Liveview som i detta fall är tejpad i 10s så är det bara 8% längre tid sensorn är på. Fenomenet är aktiv hela tiden, dvs även vid nån enstaka sekunds exponering.

Kameran är nyligten anländ från Canon RCC (idag) för detta fenomen. De bytte top LCD och hela bakre stycket. Jag har bara testfotat för att se ifall problemet kvarstod och det gör det.

/Stefan

Bild 1 och bild 2 som jag tog 2013. Märk den ljusare delen nere till höger oavsett om det är kolmörkt eller som med bild 2.

Har för mig att 6D med dess ISO slutar vid ISO 6400. Allt ovanför det är digital förstärkning som man lika gärna kan göra i datorn.

Jag ska ta några tester och se vad som händer med dina inställningar.

Gör det någon skillnad om du ställer displayen olika ljust? Jag misstänker värme eller annan störning ifrån skärmen.
Kör du MagicLantern så finns det "strömsparfunktioner" för LiveView, tex kan skärmen dimmas eller stängas av helt efter en viss tid.

QUOTE=PeterWem;2108033]Bild 1 och bild 2 som jag tog 2013. Märk den ljusare delen nere till höger oavsett om det är kolmörkt eller som med bild 2.

Har för mig att 6D med dess ISO slutar vid ISO 6400. Allt ovanför det är digital förstärkning som man lika gärna kan göra i datorn.

Jag ska ta några tester och se vad som händer med dina inställningar.[/QUOTE]

Tack, kollar när jag kommer hem idag.

Gör det någon skillnad om du ställer displayen olika ljust? Jag misstänker värme eller annan störning ifrån skärmen.
Kör du MagicLantern så finns det "strömsparfunktioner" för LiveView, tex kan skärmen dimmas eller stängas av helt efter en viss tid.

LCDn stängs ju av så fort man börjar exponera så det borde inte göra skillnad. Men nåt med displayen är det efter problemet uppstår när jag kör liveview.
Har testat ML sparfunktion, men det gör ingen skillnad. Inte heller när jag avinstallerat ML.

/Stefan

Bild 1 och bild 2 som jag tog 2013. Märk den ljusare delen nere till höger oavsett om det är kolmörkt eller som med bild 2.

Jag ska ta några tester och se vad som händer med dina inställningar.

Tack, kollar när jag kommer hem idag.

LCDn stängs ju av så fort man börjar exponera så det borde inte göra skillnad. Men nåt med displayen är det efter problemet uppstår när jag kör liveview.
Har testat ML sparfunktion, men det gör ingen skillnad. Inte heller när jag avinstallerat ML.

/Stefan

Provat LENR?

Det måste vara värme, kan ju inte vara ljusläcka när rummet är mörkt. Flera minuter LV och superhögt ISO, jag är inte förvånad.

Provat LENR?

Det måste vara värme, kan ju inte vara ljusläcka när rummet är mörkt. Flera minuter LV och superhögt ISO, jag är inte förvånad.

LENR testad, ingen effekt.

Jag är dock förvånad, LiveView är ju avstängd under hela exponeringen. Den är ju bara på istället för att använda sökaren. LiveView använder sensorn och det är denna som borde bli upphettad, men testet innebar att sätta på liveview och sedan direkt efteråt exponera, displayen släcks direkt.
Sen direkt efter 2min exponering trycka på Liveviewknappen så sökaren aktiveras (spegeln fälls ner) och omedelbart tas en ny 2 min exponering. Här syns inte fenomenet alls.

Problemet syns även vid 30s och 15s vid ISO3200. Ej testat andra för problemet ligger inte där.

Jag har under morgonen funderat ut en ny hypotes. Liveview displayen innersida läcker in ljus in i kamerahuset och hinner inte släckas ner innan exponeringen börjar. Ska testa med 2s fördröjning ikväll för att se ifall det hjälper.

/Stefan

LENR testad, ingen effekt.

Jag är dock förvånad, LiveView är ju avstängd under hela exponeringen. Den är ju bara på istället för att använda sökaren. LiveView använder sensorn och det är denna som borde bli upphettad, men testet innebar att sätta på liveview och sedan direkt efteråt exponera, displayen släcks direkt.
Sen direkt efter 2min exponering trycka på Liveviewknappen så sökaren aktiveras (spegeln fälls ner) och omedelbart tas en ny 2 min exponering. Här syns inte fenomenet alls.

Problemet syns även vid 30s och 15s vid ISO3200. Ej testat andra för problemet ligger inte där.

Jag har under morgonen funderat ut en ny hypotes. Liveview displayen innersida läcker in ljus in i kamerahuset och hinner inte släckas ner innan exponeringen börjar. Ska testa med 2s fördröjning ikväll för att se ifall det hjälper.

/Stefan

Men varför kör du liveview länge precis före en högisoexponering? Sensorn blir ju varm och värme ger en rad effekter speciellt på högiso.

Men varför kör du liveview länge precis före en högisoexponering? Sensorn blir ju varm och värme ger en rad effekter speciellt på högiso.

Liveview länge? Millisekunder handlar det om om läser noga tillvägagångssättet.

Alternativ 1. Sätta på kameran, aktivera liveview, exponera direkt.

Alternativ 2. Sätta på kameran, exponera direkt.

Oavsett vilket ordning man kör alt 2 före 1 eller tvärtom blir resultatet detsamma.
1s liveview på 120s exponering är alltså 0,8% längre tid sensorn är på vid alternativ 1 vs alternativ 2.

Frågan är inte varför defekter uppstår vid höga iso eller långa exponeringar. Min fråga är varför jag får en skillnad i de olika metoderna. Om du kör 1/250s i iso100 på dagtid vid utomhusfotografering är säkert felet fortfarande kvar men drunknar i allt annat ljus.
Felet verkar inte finnas i andras 6D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar