Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusläckage 6D

Produkter
(logga in för att koppla)
Liveview länge? Millisekunder handlar det om om läser noga tillvägagångssättet.

Alternativ 1. Sätta på kameran, aktivera liveview, exponera direkt.

Alternativ 2. Sätta på kameran, exponera direkt.

Oavsett vilket ordning man kör alt 2 före 1 eller tvärtom blir resultatet detsamma.
1s liveview på 120s exponering är alltså 0,8% längre tid sensorn är på vid alternativ 1 vs alternativ 2.

Frågan är inte varför defekter uppstår vid höga iso eller långa exponeringar. Min fråga är varför jag får en skillnad i de olika metoderna. Om du kör 1/250s i iso100 på dagtid vid utomhusfotografering är säkert felet fortfarande kvar men drunknar i allt annat ljus.
Felet verkar inte finnas i andras 6D.

Vad säger verkstaden?

Vad säger verkstaden?

De kan inte säga vad felet beror på. De har redan bytt en del saker. Vid normalt användande så kan man inte se felet och säkert inte gemene man heller som fotar Astroscape. Skulle våga påstå att bara en handfull användare skulle ha upptäckt detta fenomen.
Jag vet nu hur man undviker fenomenet, men är såklart nyfiken varför det uppstår i min kamera och inte andra.
Uppdaterar er ikväll ifall min 2s fördröjning fungerar vid Liveview användning samt hur mycket min sensor ökar i temp.

/Stefan

Nu kommer jag med ett lite märkligt förslag på ett test, men...

Har du en annan kamera, typ systemkamera, som du kan ta långa exponeringar med? Det du kanske skulle kunna göra då är att köra långa exponeringar på din 6D utan objektiv eller lock, dvs. så att sensorn är helt synlig. Rikta sedan den andra kameran (med ljusstarkt objektiv) så att den ser in genom fattningen in mot sensorn på 6D, och starta långa exponeringar med båda samtidigt (möjligtvis med högre ISO på den andra kameran), i ett mörkt rum givetvis. Om den andra kameran (ej din 6D) nu mot all förmodan skulle lyckas fånga ljus som kommer fram runt sensorn inifrån 6D så kan du anta att det är någonting som faktiskt lyser. Om inget syns så lär det vara brus på grund av något annat. Som sagt, väldigt konstig testmetod som jag aldrig provat själv och har ingen egentlig vetskap om det skulle fungera, men kanske värt ett försök?

...
Jag har under morgonen funderat ut en ny hypotes. Liveview displayen innersida läcker in ljus in i kamerahuset och hinner inte släckas ner innan exponeringen börjar. Ska testa med 2s fördröjning ikväll för att se ifall det hjälper.

/Stefan

Men du skrev ju tidigare att ändring av ljusstyrkan på displayen inte gav någon skillnad i hur bilden blev. Annars hade jag just tänkt föreslå att slå på exponeringsdimulering. I totalt mörket borde ju displayen vara väldigt mörk. Till skillnad från normalläget då jag gissar stt den är ganska ljusgrå.

Petter ...

Testat 2s fördröjning. Den släcker inte liveview innan så fenomenet uppstår ändå.
Temperaturen för båda metoderna går från 37 till 39 grader Celcius.

Nu kommer jag med ett lite märkligt förslag på ett test, men...

Har du en annan kamera, typ systemkamera, som du kan ta långa exponeringar med? Det du kanske skulle kunna göra då är att köra långa exponeringar på din 6D utan objektiv eller lock, dvs. så att sensorn är helt synlig. Rikta sedan den andra kameran (med ljusstarkt objektiv) så att den ser in genom fattningen in mot sensorn på 6D, och starta långa exponeringar med båda samtidigt (möjligtvis med högre ISO på den andra kameran), i ett mörkt rum givetvis. Om den andra kameran (ej din 6D) nu mot all förmodan skulle lyckas fånga ljus som kommer fram runt sensorn inifrån 6D så kan du anta att det är någonting som faktiskt lyser. Om inget syns så lär det vara brus på grund av något annat. Som sagt, väldigt konstig testmetod som jag aldrig provat själv och har ingen egentlig vetskap om det skulle fungera, men kanske värt ett försök?

Intressant metod. Jodå såklart har jag fler kameror med tror det är overkill att testa det.

Men du skrev ju tidigare att ändring av ljusstyrkan på displayen inte gav någon skillnad i hur bilden blev. Annars hade jag just tänkt föreslå att slå på exponeringsdimulering. I totalt mörket borde ju displayen vara väldigt mörk. Till skillnad från normalläget då jag gissar stt den är ganska ljusgrå.

Petter ...

Precis. Ändring av ljusstyrkan ger ingen skillnad i resultat. Det beror såklart på att displayen slocknar så fort man exponerar. Om det ger skillnad så är det omärkbart i det råa testat på 2 min iso25600

/Stefan

Men du har lärt dig undvika problemet? Efter verkstadsbesöket?

Om du läst första inlägget så har du svaret där.
Verkstaden ska jag nog inte ens fråga. Hade jag varit reparatör hade jag nog kontrollerat kameran innan den skickas tillbaka. Inte bara byta delar som man tror ska åtgärda problemet som man endast läst i felbeskrivningen, men själv inte testat.

/Stefan

Men varför kör du liveview länge precis före en högisoexponering? Sensorn blir ju varm och värme ger en rad effekter speciellt på högiso.

Med högiso menar du ISO25600? Det vara bara för att framhäva fenomenet.
Syns som jag förut skrev även vid ISO3200 och 15s.
Här är en ISO800 och 10s lyft 5 eV

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3697094/20160119-IMG_9453.jpg

Liveview är igång för att komponera och fokusera mitt i natten för Astroscapefotografering. Sökaren funkar dåligt där jag ofta fotar.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar