PeterWem
Aktiv medlem
Använd magic lantern. Du vet ju hur man installerar det.Hur gör jag det? Har ingen NIR tempgivare.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Använd magic lantern. Du vet ju hur man installerar det.Hur gör jag det? Har ingen NIR tempgivare.
Använd magic lantern. Du vet ju hur man installerar det.
Den visas även ute i Live view-fönstret.Tack får göra det. Den är alltid installerad och väl använd. Dock missat den även visat temp.
Liveview länge? Millisekunder handlar det om om läser noga tillvägagångssättet.
Alternativ 1. Sätta på kameran, aktivera liveview, exponera direkt.
Alternativ 2. Sätta på kameran, exponera direkt.
Oavsett vilket ordning man kör alt 2 före 1 eller tvärtom blir resultatet detsamma.
1s liveview på 120s exponering är alltså 0,8% längre tid sensorn är på vid alternativ 1 vs alternativ 2.
Frågan är inte varför defekter uppstår vid höga iso eller långa exponeringar. Min fråga är varför jag får en skillnad i de olika metoderna. Om du kör 1/250s i iso100 på dagtid vid utomhusfotografering är säkert felet fortfarande kvar men drunknar i allt annat ljus.
Felet verkar inte finnas i andras 6D.
Vad säger verkstaden?
...
Jag har under morgonen funderat ut en ny hypotes. Liveview displayen innersida läcker in ljus in i kamerahuset och hinner inte släckas ner innan exponeringen börjar. Ska testa med 2s fördröjning ikväll för att se ifall det hjälper.
/Stefan
Nu kommer jag med ett lite märkligt förslag på ett test, men...
Har du en annan kamera, typ systemkamera, som du kan ta långa exponeringar med? Det du kanske skulle kunna göra då är att köra långa exponeringar på din 6D utan objektiv eller lock, dvs. så att sensorn är helt synlig. Rikta sedan den andra kameran (med ljusstarkt objektiv) så att den ser in genom fattningen in mot sensorn på 6D, och starta långa exponeringar med båda samtidigt (möjligtvis med högre ISO på den andra kameran), i ett mörkt rum givetvis. Om den andra kameran (ej din 6D) nu mot all förmodan skulle lyckas fånga ljus som kommer fram runt sensorn inifrån 6D så kan du anta att det är någonting som faktiskt lyser. Om inget syns så lär det vara brus på grund av något annat. Som sagt, väldigt konstig testmetod som jag aldrig provat själv och har ingen egentlig vetskap om det skulle fungera, men kanske värt ett försök?
Men du skrev ju tidigare att ändring av ljusstyrkan på displayen inte gav någon skillnad i hur bilden blev. Annars hade jag just tänkt föreslå att slå på exponeringsdimulering. I totalt mörket borde ju displayen vara väldigt mörk. Till skillnad från normalläget då jag gissar stt den är ganska ljusgrå.
Petter ...
Testat 2s fördröjning. Den släcker inte liveview innan så fenomenet uppstår ändå.
Temperaturen för båda metoderna går från 37 till 39 grader Celcius.
/Stefan
Har du förkört din kamera i och med den där temperaturen?
Kan du ladda upp råfilerna via dropbox?japp. annars kan jag inte få stabil och jämförbar test mellan de olika metoderna. Som att testa bensinförbrukningen i nystartad bil i -10 grader i 5 min och efter 20 min varmkörning testa i 5 min igen.
/Stefan
Men du har lärt dig undvika problemet? Efter verkstadsbesöket?
Kan du ladda upp råfilerna via dropbox?
Men varför kör du liveview länge precis före en högisoexponering? Sensorn blir ju varm och värme ger en rad effekter speciellt på högiso.