Annons

Bandning på 6D och 5Dmk3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon 1dx har 7,4 gånger högre utläsningsbrus än d800 på bas iso
Det är utläsningsbruset som omöjliggör att Canon kan komma upp i samma dynamiska omfång som Sony/Nikon på bas iso. därför 11,2 steg jämfört med 14

Visst, men folk står sällan och väljer mellan de två kamerorna. Skillnaderna mellan Nikon D4/D4s och Canon Eos-1D X är mindre.

Ska bli intressant vad som händer under 2015 då Canon antagligen kommer med ersättare till 1D X och 5D Mark III. Toppmodeller som borde få topprestanda. Hoppas kan man i alla fall. ;)

Enligt Canon rumors kommer också en kamera som inte blir av 1D typen. En 5D på sterioder med 50 Mpix upplösning. Kanske blir det 3D som det ryktats om i 5 år minst.
Skall bli kul och se hur Canon skall klara av 50 Mpix med sin sensorteknik.

Att tänka på skillnaden mellan de olika system i Egenskaper blir i stort sett försumbart eller rättare sagt mycket mindre efter iso800/1600.

På sätt och vis har du nog rätt, men då pratar vi om mer "normala" motiv och framkallningar. Har använt båda systemen under många år.

Men för mig blir det "fel" p g a att jag ofta söker teckning i såväl högdager som lågdager och rena skuggor.

Att lyfta skuggigare partier med bibehållen högdager flera EV ger bandning på Canon än med Nikons och Sonys sensorer. Detta har väl varit ett välkänt faktum länge.

Jag har bytt system från Canon till Nikon D800 och Sony A7R p g a detta eftersom många av mina motiv bygger just på möjligheten att lyfta skuggigare partier.

Bildterapeutens exempel blir exakt vad jag sett och kommit fram till.

Men för dem som inte eftersträvar detta kanske det saknar betydelse. För mig har det ganska stor betydelse.

Mvh//Lennart

Enligt Canon rumors kommer också en kamera som inte blir av 1D typen. En 5D på sterioder med 50 Mpix upplösning. Kanske blir det 3D som det ryktats om i 5 år minst.
Skall bli kul och se hur Canon skall klara av 50 Mpix med sin sensorteknik.

Rumors ska man väl i regel ta med en nypa salt.

Nu är ju ett av problemen med den här bandningen utläsningsbrus, och utläsningen blir inte hjälpt av fler pixlar. Vi har ju också sett att den kan försämras med större sensor, vilket antas bero på längre signalvägar.

Jag vet så klart inte hur långt Canon har kommit, men man kan ju bli lite besviken på att de inte har löst problemet efter så många år, när andra uppenbarligen har gjort det. Ett av medlen är att korta av signalvägen från ljusbrunnarna till D/A-omvandlingen, och de senaste sensorerna lär ha det direkt på plattan (Samsung/Sony). Om man tittar på Samsungs senaste, NX1, så har man där 28 megapixel på en APS-sensor, och läser ut femton bilder i sekunden med EVF och AF däremellan.

Tydligen är det en fördel att vara på framkant i tekniken också på andra områden än optik, när man ska göra elektriska kameror. Jag misstänker att Samsungs processor är den kvickaste som just nu finns. Canon och Nikon har levt länge på märkestrohet och mördande reklam, men om fler får upp ögonen för att det faktiskt finns rookies på plan, och att tekniken inte alltid går framåt med små steg, kan bilden ändras rätt fort. Ingen väntade sig väl ett så totalt genomslag för digitaltekniken om man ser bara femton år tillbaka, och än finns rätt mycket som kan förbättras. Bandningen är en sådan sak som borde gå att få bort. Åtminstone kunde man kanske ha tänkt sig att slippa den när man inte tar snabba serier.

Visst, men folk står sällan och väljer mellan de två kamerorna. Skillnaderna mellan Nikon D4/D4s och Canon Eos-1D X är mindre.

Ska bli intressant vad som händer under 2015 då Canon antagligen kommer med ersättare till 1D X och 5D Mark III. Toppmodeller som borde få topprestanda. Hoppas kan man i alla fall. ;)

Nikon D4s har 12,8 steg DR på bas iso och 10 steg DR vid 6400iso
Canon 1DX har 11,2 steg DR på bas iso och 9,7 steg DR vid 6400iso
Hur jag än har lyft i D4s filer har jag aldrig sett den bandning som finns i 1DX, 5dmk2, 5dmk3 så även här skiljer det i utläsning och brus trots att det är en helt annan sensor och utläsningsarkitektur än tex d800 - d810, D750

Canon har fixat bandningen i senaste 6D och 7dmk2 så det är redan åtgärdat
(svar till Urbans inlägg ovan)
Att öka upplösningen (mindre pixlar) skulle vara ett sätt att öka DR för Canon på bas siso om de håller sig kvar vid samma utläsning som tidigare, mindre och fler pixlar ger lägre utläsningsbrus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar