Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljuskänslighet/Bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

tomaseds

Aktiv medlem
Med risk för att detta är en extremt väldigt korkad fråga... men jag skjuter ändå:

Rätta mig om (där) jag har fel:
Jag har fått uppfattningen att ett objektivs ljuskänslighet anges av bländartalet (dvs ju lägre nummer, ju större öppning). Bländartalet anger hur många gånger "hålet" går i "hela objektivhålet". 1 borde alltså vara max, "helöppet" och sålund "jätteljuskänsligt" (och litet skärpedjup)

Fråga 1: Varför skiljer sig ofta ljuskänsligheten för en zoom beroende på brännvidd?
Fråga 2: Varför är det så dyrt att göra ett objektiv med "stor öppning"?
Fråga 3: Är det verkligen bara hålets öppning som bestämmer ljuskänsligheten? Borde inte exvis antalet linser och deras kvalitet påverka hur mycket ljus som kommer fram?

Förklara gärna så att även en civing fattar:)

-tomas.
 
Senast ändrad:
Först och främst så räknar man ut bländaren genom att dela brännvidden med diametern på hålet som bländaren har.

Därför så har 28/2.8 mycket mindre hål mätt i mm än vad ett 300/2.8 har, fastän de är lika ljusstarka.

Utifrån detta så kan man också se en anledning till varför zoom-objektiv ibland ändrar största bländarvärde beroende på brännvidd. Hålet är helt enkelt lika stort både max inzoomat och max utzoomat och då ändras ljusstyrkan eftersom man delar med olika stora tal.

För att vidare besvara #2 så ju ljusstarkare ett objektiv är destå mer komplext blir det att göra, förutom då att det går åt dubbelt så mycket glas (minst, gissningsvis) för varje bländarsteg man ökar i ljusinsläpp.
 
tomaseds skrev:
Bländartalet anger hur många gånger "hålet" går i "hela objektivhålet". 1 borde alltså vara max, "helöppet" och sålund "jätteljuskänsligt" (och litet skärpedjup)
Inte riktigt. Bländartalet är ett relativt tal som används för att man skall få ett jämförelsetal för bländare som går att använda oavsett brännvidd.

Det är helt enkelt:
brännvidd/diameter=bländartal

T ex 200 mm brännvidd genom 72 mm insläpp är lika med bländare 2,8.

Bländare kan således vara större än 1, det är inget maximum.
tomaseds skrev:
Fråga 1: Varför skiljer sig ofta ljuskänsligheten för en zoom beroende på brännvidd?
Titta på ovanstående formel. För att få fast ljusstyrka oavsett brännvidd måste man göra öppningens storlek större när brännvidden blir längre.
tomaseds skrev:
Fråga 2: Varför är det så dyrt att göra ett objektiv med "stor öppning"?
Det är dyrt att slipa bitarna. Det ställs också större krav på mekaniken som skall hålla glaset på plats.

Det är också svårare att konstruera ljusstarka objektiv och man måste ta till flera "knep" som gör tillverkningen mer komplicerad.

Sen är också betalningsviljan större om ljusstyrkan är hög. Pris har ju inte alltid med kostnad att göra.
tomaseds skrev:
Fråga 3: Är det verkligen bara hålets öppning som bestämmer ljuskänsligheten? Borde inte exvis antalet linser och deras kvalitet påverka hur mycket ljus som kommer fram?
Jo, du har rätt i det. Men idag brukar man för det mesta ignorera det. Dagens antireflexbehandlingar är bra och minimerar effekten av det. De flesta kameror har också ljusmätare som mäter genom objektivet, och då spelar små skillnader ingen större roll.

I Hollywood är objektiven märkta med ett transmissionsvärde utöver bländarvärdet. Det så kallade t-värdet är ett verkligt uppmätt värde för ljusinsläpp. Det är viktigt när man fotograferar scener med flera objektiv (och lösa ljusmätare) att man får samma exponering från alla.
 
Åhå! Hade fel på formeln uppenbarligen. (Vet att jag läst "min" formel nånstans, så det är säkert fler som levt i villfarelse...)

Går det åt mer glas för att göra ett objektiv ljuskänsligare? Antar att det betyder att att linserna är större (och inte fler)?!?
 
tomaseds skrev:
Går det åt mer glas för att göra ett objektiv ljuskänsligare? Antar att det betyder att att linserna är större (och inte fler)?!?
Ofta både och.

Större måste de vara, det blir ju en följd av att ljusinsläppet blir större.

Ofta blir de också fler. Detta eftersom ökad ljusstyrka ger större optiska problem, som måste korrigeras med mer avancerade konstruktioner.
 
Gosh!
Fler för att optiska problem ska korrigeras...
Tror jag nöjer mig med att:
litet bländartal på objektiv == ljuskänsligt == dyrare:)

Tack för de snabba svaren!

Kom på en annan fråga:
Har ett tungt objektiv bara många linser, är de tjockare, är de större (diameter) eller finns det olika material på linserna?
Eller är det själva chassit som har annat material?
 
tomaseds skrev:

Har ett tungt objektiv bara många linser, är de tjockare, är de större (diameter) eller finns det olika material på linserna?
Eller är det själva chassit som har annat material?
Tja, är gluggen jättestor, är den oftast tung med, och har mycket glas... Stora gluggar kan oftast inte göras i plast eftersom de inte håller för sin egen vikt då. Vidvinkelgluggar kan vara väldigt kompakta men ändå väldigt tunga, beroende på att man måste bryta ljuset i komplicerade linsarrangemang, med massor av glas.
 
tomaseds skrev:
Kom på en annan fråga:
Har ett tungt objektiv bara många linser, är de tjockare, är de större (diameter) eller finns det olika material på linserna?
Eller är det själva chassit som har annat material?
Linsmaterialfrågan får jag passa på, men samtliga övriga uppräknade är ju faktorer som spelar in.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.