Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljushet i Nyans/mättnad fungerar konstigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3. Parametern Ljushet i justeringslagret Nyans/mättnad fungerar inte som jag trodde, och som jag vill. Jag hoppas ni orkar läsa min långrandiga beskrivning, men jag tyckte det var lika bra att beskriva saken i detalj redan från början.

Jag ska ta ett konkret exempel. Jag har öppnat en bild med en röd stuga. Jag skapar ett justeringslager Nyans/mättnad, väljer Röda i rullgardinsmenyn och klickar med pipetten på stugan för att ställa in stugans nyans mer exakt. Nyansomfånget låter jag vara som det är. Blandningsläget är Normal.
Nu finns det tre parametrar i form av reglage om hur jag vill ändra den valda färgen: Nyans, Mättnad och Ljushet. När jag drar i reglagen visas i det undre spektrat i justeringslagrets fönster hur den valda färgen ändras.

När jag ändrar nyans ändras nyansen i det undre spektrat samtidigt som stugan ändrar nyans på motsvarande sätt.
När jag ändrar mättnad uppåt händer ingenting i det undre spektrat. Detta är ju inte konstigt eftersom färgerna där redan är fullt mättade. Däremot ökar stugans färgmättnad, precis som den ska.
När jag ändrar mättnad nedåt minskar mättnaden i den röda färgen i det nedre spektrat tills den blir helt grå när mättnaden är fullt neddragen. Samtidigt minskar också stugans färgmättnad tills stugan också blir helt grå.

Så långt fungerar allt som förväntat. Men när jag ändrar ljusheten för den valda färgen nedåt mörknar den i det nedre spektrat tills den blir helt svart. Uppåt ljusnar den tills den blir helt vit. Detta trodde jag också skulle hända i bilden. Istället blir det så att med ljushet fullt uppdragen blir stugan ljust grå och med ljushet fullt neddragen blir stugan mörkt grå.
Varför blir inte stugan helt vit respektive helt svart när ljusheten är inställd i sina ytterlägen? Den blir ju i och för sig ljusare respektive mörkare grå, men inte i närheten av vit eller svart. Varifrån kommer denna kvarvarande svarthet som gör att stugan inte blir helt vit eller svart?

Om jag istället använder Förbättra > Justera färg > Ersätt färg... finns i det fönstret samma tre parameterar: Nyans, Mättnad och Ljushet. Där ger ljusheten i sina ytterlägen resultatet att den valda färgen blir helt vit eller svart.
Eftersom denna funktion inte är ett justeringslager är den inte lika flexibel att använda. Varför fungerar inte Ljushet i Nyans/mättnad på samma sätt?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Jag tror det har att göra med hur stark färgen är från början. Om stugan skulle vara 100% röd från början skulle den bli svart eller vit. Testa att först göra ett justeringslager där du drar upp färgmättnaded till max och sedan ett nytt där du väljer rött och drar ner ljushet till -100. Svart!
Riktigt varför det funkar så här är jag inte helt säker på. Men det funkar i alla fall!
 
Åh tack, Martin! Nu förstår jag varför stugan i mitt exempel bara blev olika grå. Jag har testat och det fungerade precis som du skrev.
Sedan att det inte fungerar som jag hade önskat, det är en annan sak ;). Jag har inte experimenterat vidare ännu, men rent spontant tror jag absolut att jag kan utnyttja den här nya kunskapen om hur Ljushet i Nyans/mättnad fungerar till att bättre kunna ändra färgerna på det sätt jag vill.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.