Advertisement

Annons

Ljusare i Elements 4 än i Windows?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zipsweden

Aktiv medlem
Hej!

Har nyligen framkallat en bunt semesterbilder åt min moder som jag fixat till i Elements 4, tyvärr så blev tydligen bilderna lite mörka (har inte sett dom själv ännu)...blev lite fundersam eftersom dom ser helt ok ut i Elements, men upptäkte att dom blir betydligt mörkare om jag väljer att titta på dom via windows visningsprogam eller i tex Firefox.

Någon som har förslag om vad detta kan bero på? Bilderna är tagna med en Canon Powershot A610 och bilderna ska vara i sRGB från kameran och Elements är inställt att använda sRGB (optimera färger för datorskärmar)

MVH /Per Nilsson

Lurigt det där! Om du har en bildrörsskärm måste du köra Adobe Gamma så du har kalibrerat skärmen, men om du har LCD-skärm är det oftast ingen idé. Använd profilen som levereras med skärmen och använd din nyvunna erfarenhet för att kalibrera om profilen. Lycka till!

Tja, skärmen är så väl inställd den kan bli utan att kalibrering (dell 1130), testade att köra adobe gamma och det blev ingen skillnad :)

Det jag är mest konfunderad över är att andra program än elements (tex bildvisare i windows, firefox) visar bilderna som mörkare...elements är inställt på att spara i sRGB och att bilderna från kameran är i sRGB...

Har upptäckt samma fenomen, men inte fått någon förklaring till det trots åtskilliga frågor kring det. JPG bilder som är i sRGB visas som aningen ljusare i PS än i ex. Internet Explorer. Vet inte vad det beror på...

Letade lite på internet och kom fram till att det var min skärms färgprofil som stökade till det, när jag använder den som följde med skärmen så blir bilderna i photoshop ljusare än i andra program, men om jag väljer att använda sRGB så stämmer färgerna med de som visas i tex windows eller webläsare mm...utgick från att det var bäst att använda skärmtillverkarens färgprofil men det var tydligen fel...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar