Annons

Färgfel i Elements

Produkter
(logga in för att koppla)
Linnea_N skrev:
Ställer en kalibrator in färgerna rätt i alla program? Så de stämmer överens programen emellan. Så att det inte har någon betydelse om jag tittar på mina bilder i photohop eller windows xp. Något tips på en bra kalibrator?

En kalibrator gör en profil av din skärm som sen alla program använder.
Skillnaden mellan olika program är lika stor då som nu, skillnaden är att i några av dom (dom med ordentliga inställningar för färghantering) visar färgerna rätt, så som dom verkligen är.
Nu visar troligen ingen av dina program rätt färger.

Alla program har olika algoritmer för att hantera färg, så det kommer alltid att vara avvikelser.

/Magnus

Linnea_N skrev:
Det är photoshop och Windows XP, paint, internet explorer som inte är överens. Men jag har sett att det skiljer sig mer på min dator än min mammas. Vad beror detta på? Är det något man kan åtgärda? Hur vet jag om skärmen är rätt inställt?

/Linnea
Det beror på att din skärm är bättre eller sämre än din mammas. Förhoppningsvis är den ju bättre än din mammas och då är skillnaden större mellan de två programmen större.

Om du vill kolla din skärm kan du använda de testbilder som jag har på min webbsida www.profiler.nu/kursdok.html

Stefan

Linnea_N skrev:
Ställer en kalibrator in färgerna rätt i alla program? Så de stämmer överens programen emellan. Så att det inte har någon betydelse om jag tittar på mina bilder i photohop eller windows xp. Något tips på en bra kalibrator?
NEJ, det går inte att få en likadan färgåtergivning mellan de olika programmen, eftersom Photoshop hanterar färger på ett korrekt sätt, Windows bildvisningsprogram på ett felaktigt sätt.

Stefan

stefohl skrev:
Men Adobe RGB är inte skärmprofiler, det är arbetsfärgrymder. En skärmprofil beskriver din skärms egenskaper. En arbetsfärgrymd är framtagen för att användas som de RGB-färger som ditt bildbehandlingsprogram använder.

Stefan
OK, jag får prova att modifiera min befintliga eller skapa en ny i Adobe Gamma istället.
Jag läste en instruktion på internet om hur man skulle modifiera 1905FPs skärmprofil för att den skulle bli rätt. Det var ett enda värde som skulle ändras. Jag följde instruktionen till punkt och pricka.
Resultatet blev katastrofalt, både i Elements och i Windows. Nu snackar vi inte brunorange ton över färgerna längre. Bilden blev nästan monokrom i ett slags sepiaton. Antingen gjorde jag fel eller så stod det fel i instruktionen.
Jag tror det är bättre att jag försöker skapa en själv istället.

Ibanez Magnus skrev:
Sysslar man med foto lite mer än tre bilder om året bör man köpa en kalibrator, tycker jag.
Detta med kalibrering tycker jag är lite förvirrande. Jag använder en Dell 1905FP som alltså är en platt LCD-skärm. Inte världens bästa skärm för fotobruk enligt vissa tester jag läst, men jag tycker den duger än så länge.

Lite här och var läser jag att LCD-skärmar inte behöver kalibreras. Hur är det med det egentligen? Bör man köpa en kalibrator och kalibrera även LCD-skärmar om man är intresserad av att jobba med bilder och få korrekta färger?

Sedan undrar jag på vilken nivå det blir viktigt med kalibrering av skärmen?
Jag jobbar inte professionellt med foto, och skriver sällan ut bilder, så jag behöver inte den exakthet som behövs om man t ex i yrket ska leverera bilder för utskrift med perfekt färgåtergivning.

Men jag betraktar mig som entusiast, och är ofta mycket noggrann när jag redigerar färgerna på mina bilder.
Jag vet att det är omöjligt att svara på en sådan här fråga så här på distans, utan mer än bara mina beskrivningar i ord om hur jag jobbar och till vilken grad jag tycker att färgerna är viktiga, men skulle ni tro att jag behöver kalibrera min skärm, eller räcker det med att se till att skaffa en korrekt skärmprofil?

Mvh.
Lasse C

stefohl skrev:
Om du har din skärmprofil som arbetsfärgrymd konverterar programmet dina bilder till skärmprofilens utseende och då får du ett helt annat RGB-värde.

Stefan

Tack!
Skönt att få det klarlagt och utrett.

Mvh.
Lasse

stefohl skrev:
Om du har din skärmprofil som arbetsfärgrymd konverterar programmet dina bilder till skärmprofilens utseende och då får du ett helt annat RGB-värde.Stefan
Lasse C skrev:
Tack!
Skönt att få det klarlagt och utrett.
Hej!

Det var för sent för att ändra i mitt inlägg.
Det slog mig just att detta att sifferrutornas färgvärden ändras när jag pluggar in min nuvarande skärm, det händer alltså även när jag har Elements inställt på "Ingen färghantering", som är mitt normalläge än så länge.
Vad har jag då för arbetsfärgrymd förresten? Ingen alls?

Det som hände när jag pluggade in skärmen 1905FP efter att ha returnerat 1907FP var att skärmprofilen 1905FP.icc hittades automatiskt och angavs som standardprofil för skärmen under Egenskaper för bildskärm > Inställningar > Avancerat > Färgmatchning.
Så länge 1907FP var inpluggad fanns ingen skärmprofil alls angiven som standardprofil för bildskärmen.

Finns det ändå, enligt det jag beskrivit ovan om skärmprofilerna och trots att jag har "Ingen färghantering" inställt i Elements, någon rimlig förklaring till att färgrutornas siffervärden ändrades bara av att jag bytte skärm?

Mvh.
Lasse C

Lasse C skrev:

Vad har jag då för arbetsfärgrymd förresten? Ingen alls?

Det är ju en omöjlighet att inte färghantera på något sätt. Om du tar ett RGB-värde som t ex 220, 190, 160 så är det ju bara siffror, ingen färg. Det är först när vi säger ta 220/256 av röd färg osv som det blir en färg. Det är först när vi säger ta 220/256 av en bestämd röd färg osv som det blir en exakt färg.

Om du »inte färghanterar« så används skärmens färgrymd som arbetsfärgrymd.

Stefan

stefohl skrev:
Det är ju en omöjlighet att inte färghantera på något sätt.
...
Om du »inte färghanterar« så används skärmens färgrymd som arbetsfärgrymd.
Tack, då förstår jag. Begreppet "Ingen färghantering" kändes lite oklart. Någon måste det ju rimligtvis vara, men jag visste inte vilken.

Nu vet jag att det är skärmens profil (färgrymd) som används som arbetsfärgrymd av Elements vid "Ingen färghantering" (hoppas det blev rätt där). Då är det säkerligen skärmprofilen 1905FP.icc som orsakar att sifferrutornas värden i Elements ändras.

Jag har inte hunnit jobba fram en annan profil än, men jag återkommer när jag gjort det om det fortfarande är mystiskt och inte fungerar som väntat.
Hoppas du och ni andra står ut med mitt tjatande om de här färgrutorna, men jag vill verkligen få ordning på det, och jag tror jag äntligen börjar få det hela att hänga ihop nu.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Lasse,
jag har läst så många inlägg nu om dina färgproblem att jag tycker riktigt synd om dig.

Jag är övertygad om att de flesta av dina bekymmer försvinner om du skaffar en riktig kalibreringsmöjlighet för din skärm, typ Eye-One Display eller Colorvision Spyder.

Jag använder själv en Dell skärm, en över tre år gammal FP1901 och har inga av dina problem.

Adobe Gamma fungerar i bästa fall hjälpligt på en CRT och i stort sett inte alls på en LCD skärm. Det är mycket svårt, på gränsen till omöjligt att korrekt kalibrera en LCD-skärm visuellt. Och Dell's egen skärmprofil har en hel del övrigt att önska i de flesta avseenden.

Jag tror det finns någon Spiderversion nu som kostar runt tusenlappen, investera i en sådan så fort du kan.

Mvh/Lars-Erik

Hej, Lars-Erik!

Tack för dina tips! Det du skriver stämmer överens med det som brukar stå i manualer om att man inte ska kalibrera LCD-skärmar med Adobe Gamma. Det står ingenting om varför, men anledningen kan ju mycket väl vara att det i praktiken är omöjligt att få det bra.

Det som är mest frustrerande med det här problemet är känslan av avsaknad av korrekt referens för färgerna. Jag vill ju naturligvis att arbetet jag lägger ned på att redigera bilder ska få bilderna att se bra ut inte bara på min dator.
Och så länge jag använder "Ingen färghantering" i Elements gör de faktiskt det. Mina bilder ser riktiga ut på andras datorer och även när jag lämnat in dem för utskrift.
Men skulle jag redigera bilderna så att de ser bra ut med Adobe-RGB valt i Elements skulle de förmodligen se helt uppåt väggarna ut på andras datorer och vid utskrifter.

Jag har i alla fall kommit fram till, bl a genom diskussionerna här i forumet, att det måste bero på något fel i 1905FPs skärmprofil som gör att jag inte kan använda något annat än "Ingen färghantering" samt att mina grå färgrutor blir brunaktiga.

Jag har funderat på att köpa en annan skärm, en som mer är avsedd för fotobruk. Det kan det absolut vara värt när man håller på så pass mycket med bild som jag gör.
Men även om jag gör det kan det nog vara en bra idé att investera i skärmkalibreringsutrustning och att sätta sig in i hur skärmkalibrering fungerar.

Jag trodde faktiskt inte att man skulle behöva hålla på med skärmkalibrering om man inte jobbade på proffsnivå med exakta utskrifter och så, eller hade väldigt höga krav av andra skäl.
Jag har rätt höga krav själv, men jag är annars ganska nöjd med bildkvaliteten på min 1905FP, men skärmprofilen verkar ju vara skrutt och ställa till en del problem i kombinationen med Photoshop.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Lasse C skrev:
... så länge jag använder "Ingen färghantering" i Elements gör de faktiskt det. Mina bilder ser riktiga ut på andras datorer och även när jag lämnat in dem för utskrift.

Om du är nöjd med resultatet av den arbetsgången.. varför ändra?

Men skulle jag redigera bilderna så att de ser bra ut med Adobe-RGB valt i Elements skulle de förmodligen se helt uppåt väggarna ut på andras datorer och vid utskrifter.

Om det inte funkar för dig.. gör då inte så.

Jag har funderat på att köpa en annan skärm, en som mer är avsedd för fotobruk. Det kan det absolut vara värt när man håller på så pass mycket med bild som jag gör.

Du skulle kunna kika på en CRT, då kommer du väldigt mycket billigare undan och får en sas. "prosumer" kvalitet på färgerna utan att det kostar en förmögenhet.

Jag trodde faktiskt inte att man skulle behöva hålla på med skärmkalibrering om man inte jobbade på proffsnivå med exakta utskrifter och så, eller hade väldigt höga krav av andra skäl.

Vill man ha åtminstone någotsånär rätt färger så kommer man inte ifrån någon form av skärmkalibrering. Men med en CRT så kan du nå tämligen okej resultat genom manuell inställning av färgtemp, kontrast och ljusinställning på skärmen i kombination med gammainställning i mjukvaran, detta genom att kika på bilder såsom de i denna länk. Med plattskärmar är det oftast svårare än så länge. I mina erfarenheter skulle man kunna använda följande liknelse: Med en CRT så funkar det med "levels" där svart o vitpunkt motsvaras av reglagen på skärmen och där "midtones" motsvaras av gamma. För en plattakärm så krävs däremot en mer komplicerad kurva vilket motsvaras av en skärmprofil. CRT:n har dock nackdelen att den åldras och får svårare och svårare att återge de mörka nyanserna, tillslut så tvingas man till att ha både ljus och kontrast på "full gas" - å efter det är det defenitivt kört vad beträffar någotsånär korrekt färgåtergivning..

steelneck skrev:
Du skulle kunna kika på en CRT, då kommer du väldigt mycket billigare undan och får en sas. "prosumer" kvalitet på färgerna utan att det kostar en förmögenhet.
Hej, Magnus och ni andra som fortfarande orkar med mina färgproblem;)! Hav förtröstan. Jag har testat en del och det kommer konkreta frågor som en följd av det längre ned.

Först och främst, när det gäller CRT-skärm. En CRT tar väldigt stor plats och jag skulle både behöva köpa nytt datorbord och möblera om. En platt skärm är också smidigare att hantera överhuvudtaget, så en CRT-skärm känner jag mig inte så sugen på, men tack för tipset ändå, Magnus.
Är det så att det inte finns platta skärmar för fotobruk eller är de "bara" väldigt dyra? Tips om platt skärm för fotobruk mottages tacksamt.

Sedan detta med skärmprofiler, grå färgrutor och allt det andra.
Så länge jag hade 1907FP inkopplad fanns ingen skärmprofil alls angiven som standardprofil för skärmen. Så blev det automatiskt när jag pluggade in skärmen. Då fungerade det bättre i den meningen att de grå rutorna verkligen var grå. Det blev också så att de andra alternativen "Begränsad färghantering" och "Fullständig färghantering" i Elements inte ledde till en marsliknande färgskala. Viss skillnad var det mellan alternativen om jag minns rätt, men det ska det ju vara vad jag förstått, och den låg inom rimliga gränser. Sedan att 1907FP i övrigt som helhet sög något grönj-vligt är en annan historia. Jag vill passa på att varna alla för den skärmen. Googla på det skärmnamnet så kommer ni hitta lägre betyg än man trodde fanns.

Jag har också sett hemma hos andra att de ibland inte har någon skärmprofil alls angiven till sin LCD-skärm. Inget val de gjort medvetet. Det bara står så under Färgmatchning för skärmen.
Så jag har provat att göra likadant. Ta bort skärmprofilen 1905FP.icm och inte ha någon alls.
Då blev mina grå färgrutor grå, precis som de ska. Möjligtvis tyckte jag att färgerna överlag blev något blekare, men det var i så fall så lite att det knappt var märkbart. Det verkade heller inte som att de tre alternativen för färghantering i Elements gjorde någon skillnad alls längre.
Jag testade också att ange AdobeRGB1998.icc som standardprofil för min skärm. Det är ju visserligen som Stefan har lärt mig tidigare i tråden ingen skärmprofil utan en arbetsfärgrymd, men jag provade ändå. Det gick också bra. De grå färgrutorna var grå och "Fullständig färghantering" i Elements tyckte jag såg likadant ut som "Ingen färghantering". "Begränsad färghantering" däremot såg något annorlunda ut, fast fullt inom rimlighetens gränser.

Detta leder till följande frågor för mig.
1. Vad händer egentligen när ingen färgprofil alls är angiven som standardprofil för skärmen? Är det lämpligt att göra så när det finns en profil för skärmen?
2. Kan man använda AdobeRGB1998.icc som skärmprofil trots att det egentligen är en arbetsfärgrymd? Är det lämpligt? Kan det ställa till med något?
3. Det är nu fullständigt klarlagt att det är skärmprofilen 1905FP.icm som ställer till mina färgproblem. Vilken ska jag använda istället?
a) Ingen alls.
b) Någon av de övriga som fanns i colormappen:
AdobeRGB1998.icc
is330.icm
kodak_dc.icm
sRGB Color Space Profile.icm
c) Någon annan profil. Var hittar jag i så fall den?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Lasse C skrev:
Först och främst, när det gäller CRT-skärm. En CRT tar väldigt stor plats och jag skulle både behöva köpa nytt datorbord och möblera om. En platt skärm är också smidigare att hantera överhuvudtaget, så en CRT-skärm känner jag mig inte så sugen på, men tack för tipset ändå, Magnus.

De CRT-skärmar som finns kvar är verkligen inga höjdare beträffande färgkvalitet, vad jag vet. Jag vet att flera fortfarande rekommenderar CRT, men jag har aldrig fått förslag på en bra skärm som fortfarande säljs.

Är det så att det inte finns platta skärmar för fotobruk eller är de "bara" väldigt dyra? Tips om platt skärm för fotobruk mottages tacksamt.
Det finns många bra platta skärmar för fotobruk. Titta bara på den långa tråden om skärmar här på Fotosidan.

Detta leder till följande frågor för mig.
1. Vad händer egentligen när ingen färgprofil alls är angiven som standardprofil för skärmen? Är det lämpligt att göra så när det finns en profil för skärmen?
2. Kan man använda AdobeRGB1998.icc som skärmprofil trots att det egentligen är en arbetsfärgrymd? Är det lämpligt? Kan det ställa till med något?
3. Det är nu fullständigt klarlagt att det är skärmprofilen 1905FP.icm som ställer till mina färgproblem. Vilken ska jag använda istället?
a) Ingen alls.
b) Någon av de övriga som fanns i colormappen:
AdobeRGB1998.icc
is330.icm
kodak_dc.icm
sRGB Color Space Profile.icm
c) Någon annan profil. Var hittar jag i så fall den?

1. Om du inte anger en profil faller systemet tillbaka på en standardprofil.

2. En skärmprofil ska beskriva din skärms färgegenskaper. Det gör med största sannolikhet inte Adobe RGB och det gör att du får en bra gråbalans men felaktig färgåtergivning.

3. Det enda rätta svaret är att kalibrera din skärm, men om du inte vill göra detta är sRGB det enda rimliga valet. Denna färgrymd är framtagen för att motsvara en standardskärms färgegenskaper.

Stefan

Lasse, var i Sverige bor du?
Är du i närheten av Helsingborg så kan du låna min Spyder kalibrator, så är färgprofilen löst.

Testa HP vs19b, 19” plattskärm, den funkar bra för bilder (men är ”blank”, om man nu stör sig på det). Den är långt ifrån bäst, men bra nog att få bilderna bra.

Men att bilder ser olika ut i olika skärmar och olika program kommer man aldrig ifrån, hur man än gör. Alla program som inte kan färghantera ser olika ut. Plus att några program verkar visa kontrast (ljust och mörkt) lite olika.

/magnus

Hej!

Tack, Stefan, för dina klara svar på mina tre frågor! Jag får se hur jag gör med kalibrering och eventuellt en ny skärm. Nu vet jag i alla fall hur det hänger ihop och vad jag har att rätta mig efter.

Ibanez Magnus skrev:
Lasse, var i Sverige bor du?
Är du i närheten av Helsingborg så kan du låna min Spyder kalibrator, så är färgprofilen löst.
Jag bor i Stockholmstrakten, men tack så mycket för erbjudandet i alla fall, Magnus!

Ibanez Magnus skrev:
En sak till för Lasse att bli galen över.
(Skratt!) Nä, det problemet har jag som väl är inte. Visst, en bild kan se taggig ut ibland när den inte visas i hundra procent, men det vet jag vad det beror på, så det låter jag inte bekomma mig.

En intressant sak förresten som jag noterat om det här. Jag använder ju Elements 3 och när jag tittar på bilder med liten pixelstorlek i fotogranskaren, som ju visar dem i fullskärm, så kan de se mer eller mindre taggiga ut när storleken anpassas till skärmen.
I själva sorteraren däremot, där man kan välja gradvis från små miniatyrer till en bild som visas så stor den får plats i programmet, där visas bilderna förvånansvärt mjuka och fina i stort sett oavsett vilken pixelstorlek de egentligen har.

Jag vet inte om Elements 3 använder någon speciell typ av omsamplingsteknik eller så för just själva visningen av bilderna i sorteraren, men hur det än går till fungerar det väldigt bra.
Jag vet inte om jag tycker att redigerarens metod för omsampling/ändring av bildstorlek ger lika fina resultat, och jag önskar ibland att det fanns sätt att omsampla bilder i redigeraren som gav lika fina resultat som när bilderna visas i sorteraren i den maximala storlek som får plats där.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar