steelneck skrev:
Du skulle kunna kika på en CRT, då kommer du väldigt mycket billigare undan och får en sas. "prosumer" kvalitet på färgerna utan att det kostar en förmögenhet.
Hej, Magnus och ni andra som fortfarande orkar med mina färgproblem
! Hav förtröstan. Jag har testat en del och det kommer konkreta frågor som en följd av det längre ned.
Först och främst, när det gäller CRT-skärm. En CRT tar väldigt stor plats och jag skulle både behöva köpa nytt datorbord och möblera om. En platt skärm är också smidigare att hantera överhuvudtaget, så en CRT-skärm känner jag mig inte så sugen på, men tack för tipset ändå, Magnus.
Är det så att det inte finns platta skärmar för fotobruk eller är de "bara" väldigt dyra? Tips om platt skärm för fotobruk mottages tacksamt.
Sedan detta med skärmprofiler, grå färgrutor och allt det andra.
Så länge jag hade 1907FP inkopplad fanns ingen skärmprofil alls angiven som standardprofil för skärmen. Så blev det automatiskt när jag pluggade in skärmen. Då fungerade det bättre i den meningen att de grå rutorna verkligen var grå. Det blev också så att de andra alternativen "Begränsad färghantering" och "Fullständig färghantering" i Elements inte ledde till en marsliknande färgskala. Viss skillnad var det mellan alternativen om jag minns rätt, men det ska det ju vara vad jag förstått, och den låg inom rimliga gränser. Sedan att 1907FP i övrigt som helhet sög något grönj-vligt är en annan historia. Jag vill passa på att varna alla för den skärmen. Googla på det skärmnamnet så kommer ni hitta lägre betyg än man trodde fanns.
Jag har också sett hemma hos andra att de ibland inte har någon skärmprofil alls angiven till sin LCD-skärm. Inget val de gjort medvetet. Det bara står så under Färgmatchning för skärmen.
Så jag har provat att göra likadant. Ta bort skärmprofilen 1905FP.icm och inte ha någon alls.
Då blev mina grå färgrutor grå, precis som de ska. Möjligtvis tyckte jag att färgerna överlag blev något blekare, men det var i så fall så lite att det knappt var märkbart. Det verkade heller inte som att de tre alternativen för färghantering i Elements gjorde någon skillnad alls längre.
Jag testade också att ange AdobeRGB1998.icc som standardprofil för min skärm. Det är ju visserligen som Stefan har lärt mig tidigare i tråden ingen skärmprofil utan en arbetsfärgrymd, men jag provade ändå. Det gick också bra. De grå färgrutorna var grå och "Fullständig färghantering" i Elements tyckte jag såg likadant ut som "Ingen färghantering". "Begränsad färghantering" däremot såg något annorlunda ut, fast fullt inom rimlighetens gränser.
Detta leder till följande frågor för mig.
1. Vad händer egentligen när ingen färgprofil alls är angiven som standardprofil för skärmen? Är det lämpligt att göra så när det finns en profil för skärmen?
2. Kan man använda AdobeRGB1998.icc som skärmprofil trots att det egentligen är en arbetsfärgrymd? Är det lämpligt? Kan det ställa till med något?
3. Det är nu fullständigt klarlagt att det är skärmprofilen 1905FP.icm som ställer till mina färgproblem. Vilken ska jag använda istället?
a) Ingen alls.
b) Någon av de övriga som fanns i colormappen:
AdobeRGB1998.icc
is330.icm
kodak_dc.icm
sRGB Color Space Profile.icm
c) Någon annan profil. Var hittar jag i så fall den?
Vänliga hälsningar.
Lasse C