Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljus och Tungsten.

Produkter
(logga in för att koppla)

das_model

Aktiv medlem
Har läst lite gamla inlägg om saken men skulle
ändå vilja fråga.

Ska ta porträtt inomhus. Med mkt färg på bla bakgrunderna och makeup.
Det är väldigt viktigt att färgerna blir "rätt".
Där jag ska vara finns både rätt mkt dagsljus från fönster, lysrör i taken, plus att jag har mina halogenbygglampor jag brukar använda.

Tänkte prova att använda tungstensfilm för att rädda mig från gulstick av bygglmaporna, men hur funkar det med lysrör och dagsljus ?
Ska jag försöka minimera de andra ljuskällorna ?
Rädd att det blir för mörkt också...

Ingen konkret fråga, men någon kanske kan komma med lite synpunkter !?
 
oj det var många ljuskällor det. För att få rätt färgbalans behöver du dessvärre en färgtemperaturmätare för att kunna mäta in
din filtrering. Dyrt dessvärre! Annars får du göra några tester med olika filmer och se vart du hamnar.
 
Jag har inget svar direkt men skulle vilja slänga in en fråga i ämnet själv. Om man ska använda blåfilter för att undvika oönskade färgstick, hur viktigt är det att man använder rätt variant? Det finns ju 80A, 80B och 80C om jag har förstått saken rätt.

Jag funderar på att köpa ett 80A. Hur begränsat är dess användningsområde? Måste det vara ljus av precis rätt färgtemperatur för att det ska fungera som jag vill? Funkar det i allmänhet inomhus?

/Jonas
 
en färgtemperaturmätare kommer jag nog aldrig ha råd att skaffa mig, inte inom den närmsta framtiden i vilketfall.
Hade hoppats på lite tips iallfall så man kan känna sig lite säkrare på resultatet, det är dyrt att testa sig fram också. och desutom tråkigt när man lägger ner så fruktansvärt mkt jobb innan och det sen inte blir bra! Men det är väl bara att prova...
 
JJoonnaass skrev:
Jag har inget svar direkt men skulle vilja slänga in en fråga i ämnet själv. Om man ska använda blåfilter för att undvika oönskade färgstick, hur viktigt är det att man använder rätt variant? Det finns ju 80A, 80B och 80C om jag har förstått saken rätt.

Jag funderar på att köpa ett 80A. Hur begränsat är dess användningsområde? Måste det vara ljus av precis rätt färgtemperatur för att det ska fungera som jag vill? Funkar det i allmänhet inomhus?

/Jonas


Nån som har koll på min fråga?

/J.
 
Tyvär Jonas, inte jag iallafall.
din fråga kanske blir mer uppmärksammad om du skriver ett nytt inlägg, istället för ett svar i den här diskussionen ?
 
80 a

När det gäller vanlig film dia/neg som ska användas i B ljus 3200 kelvingrader så rekommenderas 80 a.
När det gäller blandljus blir det trots allt knepigare. Men när jag kollade i en kodak fickdatabok så verkar det som 80A är det lämpligaste. Men kolla också filmens datablad.
 
"Där jag ska vara finns både rätt mkt dagsljus från fönster, lysrör i taken, plus att jag har mina halogenbygglampor jag brukar använda."

Hej.

Hur mycket eller hur lite färgstick du kan få beror ju till stor del hur du har tänkt exponera. Hur stor del av din exponering består av lysrörsljus?? Kommer huvudelen av ljuset att komma från fönstret?? Är dina bygglampor bara något bländarsteg starkare än solljuset utifrån??

Du måste välja vilket ljus du ska jobba med.

Sen får du utesluta, mer eller mindre, dom andra ljuskällorna. Antingen det nu sker med slutartid på kameran, strömbrytare på väggen eller annan tid på dygnet.

T ex: Du kan ju släcka i taket. Ljus-sätta med dina lampor. Och filtrera fönstren med ngn varmtonad film så kan ju dagsljuset funka som ett slags grund ljus.

Personligen så hade jag eliminerat allt annat ljus och bara koncentrerat mej på ett - B-ljuset.

Filmvalet kan ju göra sitt till.
Neg film har ju sina fördelar. Kodak har en Portra variant för tungsten.
Annars är Ektachrome 200 utmärkt om du ska plåta med dia i blandljus.

/Jacob vP
 
Re: 80 a

Lasse Mellberg skrev:
När det gäller vanlig film dia/neg som ska användas i B ljus 3200 kelvingrader så rekommenderas 80 a.
När det gäller blandljus blir det trots allt knepigare. Men när jag kollade i en kodak fickdatabok så verkar det som 80A är det lämpligaste. Men kolla också filmens datablad.

Okej, det låter bra. Jag har dock inte full koll på vad som klassas som b-ljus. Har allt ljus som kommer från glödande trådar så som glödlampor, spotlights och dylikt 3200 kelvingrader? Hur känsligt är det?

Tack för svaret!

/J.
 
Re: Re: 80 a

JJoonnaass skrev:
Okej, det låter bra. Jag har dock inte full koll på vad som klassas som b-ljus. Har allt ljus som kommer från glödande trådar så som glödlampor, spotlights och dylikt 3200 kelvingrader? Hur känsligt är det?

Tack för svaret!

/J.
Som Jacob säger, kan du aldrig blanda olika typer av ljus.

Nej, B-ljus betyder "3200K", men allt som glöder är inte det. Byggstrålkastare (R7s-rör) är närmare 3000K, vilket gör att det kommer bli ett svagt färgstick om du kör med B-ljusfilm.
 
Om du har bestämt dig för att blanda alla tre ljuskällor, så vore min lösning att exponera enligt dagsljuset. Det ger dig möjlighet till ett bredare val av filmer.

Sedan använder du fullt CTB filter på bygglamporna och kanske Half Minus Green på ljusrören. Utan ljusmätare är det lite svårt, men dessa lösningar tror jag skulle ge en bra utgångspunkt.

Men sen beror det såklart också på utrymmet och ljuskällornas placering.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar