ANNONS
Annons

Ljus kant - varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

lastrand

Avslutat medlemskap
Kom hem idag med ett antal bilder där av någon anledning ena bildkanten blivit mycket ljusare. Har inte tidigare varit med om detta. Någon som kan kasta lite ljus över eventuell orsak? (fullstor bild finns här)?
 

Bilagor

  • bild-crop.jpg
    bild-crop.jpg
    29.4 KB · Visningar: 686
Testa att ta några bilder och kolla om problemet är kvar. Annars så kolla med någon av canons värkstäder.
 
Robin, konstruktiv kritik, pass på: Du kanske ska fundera en stund på om du ska fortsätta besvara frågor som du inte har en aning om.
 
Det skulle kunna vara motljusskyddet, om det är tulpanformat. Jag har fått liknande fenomen på min vidvinkelzoom, vilket försvann när jag filade upp motljusskyddet. Dock borde det ju bli en mörk kant, men om skyddet är blankt och solen har träffat just där så är det nog inte omöjligt. Annars är det nog slutaren som sagt upp sig på nåt vis:-/
 
Jag vet inte heller, men det påminer om bilderna jag fick med min 300d strax innan slutaren slutade fungera. Jag kommer inte ihåg om ljusskaddan var i överkant eller nederkant av bilden.
/ Johan
 
Bara så jag har det klart för mig nu: Är det längs den långa kanten på bilden som den ljusa strimman finns? Eller har du beskurit på något sätt?
Är det i så fall upptill eller nertill, om du håller kameran på vanligt sätt?
 
Jag skulle misstänka att slutare inte rör sig jämnt över sensorplanet. Isåfall bör effekten variera med slutartiden? Annars skulle jag misstänka sensorn.
 
Har nu testat med tre olika objektiv, och någonting har helt klart hänt med kameran. Får den mystiska ljusa randen på merparten av alla bilder oavsett objektiv. Motljusskydd av eller på gör ingen skillnad, ej heller UV-filter.

Har lagt upp några exempelbilder här:

http://www.anblick.se/bilder

Alla bilderna är nedminskade, men inte beskurna. Randen uppenbarar sig hela tiden utmed samma kant. Först tre bilder med rand, sedan tre utan.
 
Norrköpings hamn?

Är kanten på vänstersidan på liggande bilder eller på toppen av dem?
 
Det är slutaren som har pajjat.Jag hade exakt samma sak med min 1ds m2.Att det syns mer eller mindre på vissa bilder beror på vilken bländare du använder.
Om jag inte minns fel så syntes det mer med mindre bländare o med stor bländare så syntes det inte alls.
Ett slutar byte på din kamera ligger runt 3500kr.
 
Ajdå, det var det jag var rädd för. Gick tillbaka och tittade på de senaste tagna bilderna och det tycks stämma ganska bra det du säger om bländartalets inverkan. Det som sätter lite myror i huvudet på mig är att vissa bilder tycks vara helt befriade från randen, jag ser inte minsta antydan. Å andra sidan kanske det är "normalt" att inte varje bild drabbas. Var det så även för dig, Ove?

Nåja, inte mycket att gnissla tänder över antar jag. Bara att betala och se glad ut, jag älskar trots allt min DsII:a! ;-)
 
Har du använt mindre bländare/längre tid syns det pga spegeln inte hinner tillbaks.Kör du däremot stor bländare snabb tid så syns det inte alls.
Det skulle förvåna mig väldigt om det inte var slutarn för jag hade exakt samma som du på dina bilder.
Det har inget med motjusskyddet att göra för då hade du aldrig fått en rak mörk kant längs långsidan utan på 2 motsatta hörn dessutom så hade dom kanterna varit betydligt luddigare än vad din bild visar upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.