Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljus kant - varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur långt hade kameran gått när detta började dyka upp? Har hört om en del som råkat ut för slutarhaveri på dsmk2 ganska tidigt.... (c:a 20-40k exp.) Själv passerar jag snart 60´000 och har som tur är inte märkt något.

Mvh /Peter
 
Min pajjade på efter 35000 exponeringar o eftersom kameran var äldre än 2 år så nekade per på canon att stå för det.
Så deras garantier på 150000-200000 på 1ds m2 kan ni ta med en nypa salt.
Såg att på den nya 1dsm3 har dom höjt den till 300000 exponeringar.
Men det är inge värt efter som dom kör efter ålder på kameran min var en månad över tiden.
Jag tycker att skriver man att slutarn ska hålla 200000 exponeringar så ska man stå för det eller noga skriva ut att det gäller bara under garantitiden.
Hur många bränner av 300000 bilder på 2 år?
Jag kör väl 50000 per år ungefär.
 
Jag är vad jag förstått tredje ägaren av min DsII:a. Enligt den uppgift jag fick från förre ägaren + de bilder jag själv tagit så uppskattar jag att huset gått ca 40.000 exponeringar, så nog blir man lite förvånad.

Brände av några snabba bilder på lunchen (de finns att skåda här). Vid 1/2500 (f/2.8) är randen mycket framträdande, vid 1/800 (f/5) har den avklingat och vid 1/250 (f/9) är den helt borta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.